مصر مذاکره برای عادی‌ سازی روابط با ترکیه را به تعویق انداخت

درحالی که برخی گمانه‌زنی‌ها از عادی شدن روابط مصر و ترکیه خبر می‌دادند، اما دولت عبدالفتاح السیسی اعلام کرده است که گفت‌وگوها در این زمینه را تا زمان نامشخصی به تعویق انداخته است.

مصر مذاکره برای عادی‌ سازی روابط با ترکیه را به تعویق انداخت
کد خبر: 475800
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۰۸:۴۳:۰۵

اعتمادآنلاین| برخی منابع مصری اعلام کرده اند که این مذاکرات به خاطر آن چه «تعلل ترکیه برای بیرون کشیدن مزدوران خود از لیبی» عنوان شد به تعویق افتاده است.

براساس این گزارش، همچنین دولت السیسی برگزاری نشست گسترده با ترکیه در قاهره تا پیش از پایان ماه آوریل (10 اردیبهشت) را نیز به تعویق انداخت.

به گزارش ایرنا، از تارنمای شبکه «روسیا الیوم»، این منابع اعلام کردند: تعلیق گفت‌وگوها برای عادی سازی روابط مصر و ترکیه تا زمانی ادامه خواهد یافت که خواسته‌های مصر به سرعت عملی شود.

مصر به ترکیه اعلام کرده است که باید خیلی زود علیه کانال‌های اخوان المسلمین که از این کشور برنامه پخش می‌کنند، موضعی مخالف اتخاذ کند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که آنکارا از قاهره درخواست فرصتی بیشتری کرده است تا مستشاران نظامی و نیروهای خود را از لیبی خارج کند، درحالی که مصر خواستار خروج فوری وبی قید و شرط عناصر ترکیه از لیبی است.

این منابع گزارش دادند که ترکیه برخی از فعالیت‌های اخوان المسلمین در کشورش را متوقف کرده، درحالی که دولت مصر خواستار انجام اقدامات دائمی است.

از دیگر خواسته‌های مصر تحویل «یحیی موسی» و «علاء السماحی» اعضای اخوان است که در ترکیه به سر می‌برند، خواسته‌ای که ترکیه در این زمینه مهلت خواسته است.

براساس این گزارش ترکیه به دنبال عملی کردن خواسته‌های مصر به صورت تدریجی است، درحالی که مصر می‌گوید این اقدامات باید در دو مرحله انجام شود.

این منابع اعلام کردند که اختلافات آنکارا و قاهره به سرعت به اجرای اقدامات علیه گروه اخوان المسلمین بستگی دارد.

برخی منابع نیز به شبکه «العربیه» عربستان گفته‌اند: ترکیه متعهد شده است که تا پایان ماه مبارک رمضان اقدامات بیشتری علیه اخوان المسلمین انجام دهد، اما مصر بر ضرورت تسریع در این اقدامات تأکید کرده است.

این منابع مدعی شدند: ترکیه در پیامی به مصر اعلام کرده است که اعطای تابعیت به برخی از عناصر اخوان المسملین را معلق کرده است، اما مصر خواستار اقدامات بیشتری است.

براساس گزارش این منابع، ترکیه فعالیت خیریه اعضای اخوان در کشورش را تا زمان بررسی منابع این وجوهات و توصیه های مصر متوقف کرده است.

مقام‌های ترکیه همچنین دستورالعمل توقف برنامه‌های سیاسی در شبکه‌های »الوطن»، «الشرق» و «مکملین» را صادر کرد که برنامه خود را از استانبول به روی آنتن می‌بردند.

براساس این گزارش مقام‌های دولت اردوغان اعلام کردند که توافقاتی با رهبران گروه اخوان المسلمین امضا کرده اند که به دستورالعمل صادر شده متعهد باشند و این رهبران تهدید شده‌اند که در صورت مخالفت شاید پخش برنامه‌های آنها به طور کامل بسته و این افراد از ترکیه اخراج شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها