کد خبر: 475814
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۶ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واقعیت‌گرایی در افغانستان یا تلاش برای ادامه بقا؟/ یک کارشناس مسائل امنیت بین‌الملل: آمریکا چه از افغانستان خارج شود و چه نشود طالبان آن را تصرف می‌کند!

به گفته یک کارشناس مسائل امنیت بین‌الملل، چه آمریکا در افغانستان بماند و چه از آنجا خارج شود، باید منتظر قدرت گرفتن دوباره‌ی گروه طالبان در این کشور باشیم.

واقعیت‌گرایی در افغانستان یا تلاش برای ادامه بقا؟/ یک کارشناس مسائل امنیت بین‌الملل: آمریکا چه از افغانستان خارج شود و چه نشود طالبان آن را تصرف می‌کند!
کد خبر: 475814
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۶ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به گفته یک کارشناس مسائل امنیت بین‌الملل، چه آمریکا در افغانستان بماند و چه از آنجا خارج شود، باید منتظر قدرت گرفتن دوباره‌ی گروه طالبان در این کشور باشیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، میشل شینک پژوهشگر مسائل امنیت بین‌الملل دانشگاه «چارلز» پراگ در مقاله‌ای که در مجله نشنال اینترست منتشر شد نوشت، نظر به صعود مستمر جایگاه طالبان در افغانستان بررسی مساله خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان به مساله‌ای حاشیه‌ای تبدیل شده است.

به اعتقاد این پژوهشگر، چند شاخص در این باره حائز اهمیت است که از میان آنها می‌‌توان به امضای توافقنامه با طالبان اشاره کرد؛ امری که به مثابه اعتراف و اذعان به بقای طالبان و عدم شکست این گروه تلقی می‌‌شود.

مهم‌تر از آن الزام دولت افغانستان از سوی ایالات متحده به مذاکره با گروه طالبان است که خود نیز خواسته یا ناخواسته به رسمیت شناختن گروهی است که تا چندی پیش یاغی خوانده می‌شد.

به گفته این پژوهشگر، گرچه تقسیم قدرت با طرفی که تا به امروز دشمن محسوب می‌شد امری متهورانه محسوب می‌‌شود، اما هزینه‌های انسانی و مالی جنگ 20ساله در افغانستان جشن گرفتن در واشینگتن یا کابل را به خاطر وقوع چنین اتفاقی بسیار دشوار می‌‌کند.

از سویی این نگرانی هم وجود دارد که با خروج آخرین نظامی آمریکایی از افغانستان دیگر هیچ چیز مانع از قبضه کردن قدرت در این کشور توسط طالبان وجود نخواهد داشت.

به اعتقاد نویسنده، این نگرانی از دولت بایدن هم دور نمانده و به همین دلیل در حال بررسی مجدد توافق فعلی است و همین موضوع احتمال به تاخیر افتادن عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان را نیز تقویت می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها