سایه سنگین محاکمه نتانیاهو بر سر تشکیل کابینه صهیونیستی

رئیس رژیم صهیونیستی این بار در شرایطی ناگزیر به اعطای حق تشکیل کابینه به «بنیامین نتانیاهو» شده که سایه دادگاه و جلسات محاکمه بر روی نخست‌وزیر «رشوه‌گیر» و مأموریت تازه او سنگینی می‌کند.

سایه سنگین محاکمه نتانیاهو بر سر تشکیل کابینه صهیونیستی
کد خبر: 475901
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۱:۵۱:۵۲

اعتمادآنلاین| محاکمه نخست‌وزیر 71 ساله رژیم اسرائیل که به «فساد»، «ارتشا» و «سوء استفاده از قدرت» متهم است، یکشنبه گذشته با حضور شخص نتانیاهو و شهود از سرگرفته شد و تا پایان روز دوشنبه ادامه داشت.

به گزارش ایرنا، در این جلسه که در ادامه نشست قبلی ابتدای ماه فوریه پس از چندین بار فرار از محاکمه به بهانه شیوع «ویروس کرونا» برگزار شده، علاوه بر استماع شهود، اظهارات مقدماتی دادستان‌ها در خصوص این پرونده مطرح شده است.

دادستان اول پرونده در سخنان آغازین خود در جلسه دادگاه، در حالیکه اعتراضات بیرون جلسه در جریان بود، گفت که نخست وزیر از قدرت خود برای تعدیل گزارش رسانه‌ها و پیشبرد امور شخصی سوء استفاده کرده است.

همزمان، صدها نفر از معترضان به نتانیاهو در برابر ساختمان دادگاه وی در شهر بیت المقدس حاضر شده و با سر دادن شعارهایی، وی را «رشوه‌گیر» خواندند.

«وزیر جنایت»(Crime Minister) لقبی بود که معترضان به سیاست‌های نخست وزیر رژیم اسرائیل در تظاهرات دوشنبه گذشته نسبت داده‌اند.

اکنون با توجه به این شرایطی که نتانیاهو در آن قرار گرفته است، نه تنها آینده حقوقی نامشخص است، بلکه حیات سیاسی آتی او نیز در خطر قرار دارد و در اوج این بحبوحه بود که رئیس رژیم صهیونیستی نتانیاهو را به عنوان مامور به تشکیل کابینه برگزید.

خروج نتانیاهو از مخمصه

«ریؤوفن ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی که از یک سو شاهد سایه سنگین دادگاه نخست‌وزیر بر سر تشکیل کابینه او است و از سوی دیگر با وجود برگزاری دور چهارم انتخابات «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی)، آینده روشنی را برای سرنوشت سیاسی رژیم اسرائیل متصور نمی‌شد، ناگزیر شد تا نتانیاهو را بار دیگر مأمور به تشکیل کابینه کند تا هم به قیل وقال‌های مخالفان نخست وزیر پایان دهد و هم اینکه نتانیاهو را از مخصمه‌ای که در آن گرفتار شده است، خارج کند.

بدین ترتیب، ریولین سه‌شنبه 6 آوریل 2021 اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه جدید صهیونیستی می‌کند.

به نوشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، ریولین در مراسم اعلام مأمور تشکیل کابینه، علاوه بر اینکه نتانیاهو را دعوت نکرده بود، گفت که از ابعاد مشکل‌زای اعطای حق تشکیل کابینه به سیاستمداری که در حال محاکمه ‌شدن به دلیل ارتشاء است، کاملا آگاه است.

در هر صورت، ماموریت نتانیاهو برای تشکیل کابینه جدید در سرزمینهای اشغالی فلسطین، 2 هفته بعد از انتخابات پارلمانی در این سرزمینها که برنده قطعی نداشت، در حالی است که روند محاکمه او در دادگاه قدس به اتهام رشوه‌ گیری و کلاهبرداری در جریان است و همین موضوع واکنش مخالفان وی را به دنبال داشته است.

«یائیر لاپید» رهبر مخالفان نتانیاهو در کنست در نخستین واکنش به این تصمیم رئیس رژیم صهیونیستی گفت: «رئیس جمهوری وظیفه قانونی خود را انجام داد و چاره‌ای نداشت، اما محول کردن تشکیل کابینه به بنیامین نتانیاهو، لکه ننگی بر پیشانی اسرائیل است».

لاپید تصریح کرد: این «رسوایی شرم‌آور»، از قانون‌مداری به دور است.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست»، ریولین در سخنانی برای متقاعد کردن رهبران مالفان نتانیاهو توضیح داد که هیچکدام از نامزدها از اکثریت لازم برای تشکیل کابینه جدید برخوردار نبودند، اما نتانیاهو به دلیل داشتن رأی بیشتر، انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه در جریان جلسه مشورتی با احزاب سیاسی اسرائیل، 52 نماینده کنست، نتانیاهو را برای نخست‌ وزیری پیشنهاد داده و 45 نفر نیز «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش‌عتید» و رهبر مخالفان در کنست را معرفی کردند، اما از نظر او، نتانیاهو شانس بیشتری برای تشکیل کابینه دارد.

ریولین در حالی نتانیاهو را بار دیگر مأمور به تشکیل کابینه می‌کند که با وجود برگزاری دور چهارم انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در کمتر از دو سال، حزب متبوع او نتوانست کابینه ائتلافی را تشکیل دهد.

طبق اعلام نتیجه نهایی رای‌گیری انتخابات چهارم کنست در سرزمینهای اشغالی فلسطین از سوی کمیسیون انتخابات رژیم صهیونیستی، حزب راست‌گرای لیکود به ریاست نتانیاهو و متحدان سنتی او با وجود تصاحب 52 کرسی، از کسب اکثریت لازم برای تشکیل کابینه جدید باز ماندند.

بر این اساس، چهارمین انتخابات فلسطین اشغالی طی دو سال گذشته هم نتوانست رژیم صهیونیستی را از یک بن‌بست سیاسی بیرون بکشد و عملا راه تشکیل کابینه ائتلافی بار دیگر به روی حزب متبوع نتانیاهو و مخالفان سیاسی‌اش بسته شده است.

با این حال، اگرچه نتانیاهو مأمور به تشکیل کابینه شده است، اما هنوز معلوم نیست که او در انجام این مأموریت موفق باشد؛ با توجه به اینکه از یک‌سو دادگاه قدس، بنیامین نتانیاهو را شخصاً به پای میز محاکمه آورده است و از سوی دیگر، ریولین، وی را مأمور به تشکیل کابینه کرده است.

از همین روی، بسیاری از کارشناسان معتقدند که همزمانی این دو رویداد آن هم دو هفته بعد از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی که برنده قطعی نداشت، نه تنها باعث برون‌رفت این رژیم از بحران بن‎بست سیاسی نخواهد شد، بلکه ممکن است این بحران را تشدید کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها