کد خبر: 475999
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۶:۵۲:۲۳
| |

گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد:

طرح کواکس باید حمایت شود / عدالت در توزیع واکسن، آزمون اخلاقی برای نمایش همبستگی جهانی است

دبیرکل سازمان ملل متحد در این زمینه در توییتی نوشت: «در حالی که  بیشتر کشورها (ملل پیشرفته) شروع به دریافت واکسن کرده اند، اما بسیاری از مردم در کشورهای کم درآمد و متوسط هنوز منتظرند. عدالت در توزیع واکسن،  آزمون اخلاقی برای نمایش همبستگی جهانی است.

طرح کواکس باید حمایت شود / عدالت در توزیع واکسن، آزمون اخلاقی برای نمایش همبستگی جهانی است
کد خبر: 475999
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۶:۵۲:۲۳

اعتمادآنلاین| دبیرکل سازمان ملل متحد شنبه بعدازظهر به وقت تهران از روند توزیع واکسن کرونا در سطح جهان انتقاد کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در این زمینه در توییتی نوشت: «در حالی که بیشتر کشورها (ملل پیشرفته) شروع به دریافت واکسن کرده اند، اما بسیاری از مردم در کشورهای کم درآمد و متوسط هنوز منتظرند. عدالت در توزیع واکسن، آزمون اخلاقی برای نمایش همبستگی جهانی است. طرح کواکس، ابتکار سازمان ملل برای اطمینان از دسترسی عادلانه باید تأمین اعتبار و حمایت شود.»

این در حالی است که مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از آنچه «عدم توازن تکان‌دهنده» در توزیع واکسن کرونا در بین کشورهای فقیر و ثروتمند خواند، انتقاد کرد.

«تدروس ادهانوم» روز جمعه در نشست خبری گفت: «همچنان عدم توازنی تکان دهنده در توزیع جهانی واکسن وجود دارد. به طور میانگین در کشورهای پردرآمد، تقریباً از هر چهار نفر یک نفر واکسن کووید-19 را دریافت کرده، در حالی که در کشورهای کم‌درآمد یکی از بین بیش از 500 نفر واکسن دریافت کرده است.»

این نهاد جهانی مدتهاست خواستار توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان شده است. سازمان جهانی بهداشت طرح کواکس را که با هدف تامین واکسن برای کشورهای فقیر راه‌اندازی شده، تحت نظر دارد. طبق این طرح، تاکنون بیش از 38 میلیون دوز برای حدود 100 کشور دنیا فرستاده شده است. این در حالی است که هدف تعیین شده دستکم 100 میلیون دوز تا پایان ماه مارس (ماه میلادی گذشته) بود.

طبق آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، دستکم 134 میلیون و 519 هزار و 292 نفر از مردم سراسر جهان به کروناویروس آلوده شده‌اند و از آن میان دو میلیون و 914 هزار و 285 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم 76 میلیون و 419 هزار و 476 نفر بهبود یافته‌اند.

آمریکا همچنان بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس در جهان را دارد و پس از آن برزیل با 13 میلیون و 375 هزار و 414 مورد ابتلا و 348 هزار و 934 مورد فوتی و هند با 13 میلیون و 202 هزار و 783 مورد ابتلا و 168 هزار و 467 مورد فوتی در رده‌های دوم و سوم کشورهای جهان با بیشترین تعداد مبتلایان به کووید-19 قرار دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها