کد خبر: 476016
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۸:۱۷:۳۷
| |

آسیب‌های نشستن طولانی ‌مدت پشت میز کامپیوتر

در این مقاله قصد داریم به بررسی عوارض نشستن طولانی ‌مدت پشت میز کامپیوتر بپردازیم و در انتها به برخی نکات مهم نشستن صحیح هنگام کار با کامپیوتر، برای کاهش آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی ‌مدت اشاره‌ کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آسیب‌های نشستن طولانی ‌مدت پشت میز کامپیوتر
کد خبر: 476016
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۱ ۱۸:۱۷:۳۷

اعتمادآنلاین| این روز‌ها کامپیوتر به رکن اساسی زندگی افراد تبدیل شده است و تمامی کسب ‌وکارها به ‌نوعی با استفاده از آن پیوند خورده است. در بسیاری از مشاغل افراد ساعت‌های زیادی از روز را در پشت میز اداری می‌گذرانند. ازآنجایی‌ که این نشستن طولانی ‌مدت می‌تواند آسیب‌های زیادی با خود به همراه داشته باشد، شناخت عوامل مؤثر بر نحوه نشستن صحیح در محی کار هنگام کار پشت میز کامپیوتر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوارض نشستن طولانی ‌مدت پشت میز کامپیوتر بپردازیم و در انتها به برخی نکات مهم نشستن صحیح هنگام کار با کامپیوتر، برای کاهش آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی ‌مدت اشاره‌ کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.


عوارض نشستن طولانی ‌مدت پشت میز


بسیاری از افراد در هنگام کار، تمرکز خود بر نحوه صحیح نشستن را از دست‌ می‌دهند که در طولانی ‌مدت منجر به بروز دردهای مزمنی می‌شود که گهگاه اثرات آن تا آخر عمر نیز باقی می‌ماند. بر اساس اطلاعات و آمار، 75 درصد از دردهای عضلانی و مفاصل، احساس خستگی‌های زود هنگام به دلیل عدم صحیح نشستن در هنگام کار اتفاق می‌افتد و 25 درصد این مشکلات نیز به دلیل عدم تعادل میان کار و استراحت رخ می‌دهد. بر طبق شواهد علمی معضلات مشکلاتی چون موارد زیر به دلیل نشستن‌های اشتباه و طولانی‌ مدت به‌ وفور در میان کارمندان مشاهده می‌شود. سردرد، کمردرد، گردن درد، زانودرد، بیماری‌های ستون فقرات، درد دنبالچه و دیسک کمر برخی از این مشکلات جسمی هستند.

از سوی دیگر احساس درد و مشکلاتی این ‌چنینی، عوارضی چون از کارافتادگی، کاهش بهره‌وری، خستگی زودرس، افسردگی، افزایش ساعت‌های غیبت از کار و درنهایت عدم رضایتمندی شغلی را در پی خواهد داشت. در کل عوارض نشستن‌های طولانی و ناصحیح عوارض و خطراتی به شرح زیر را در پی دارد:

· عدم تحرک و نسوزاندن کالری که منجر به چاقی می‌شود

· ایجاد التهابات مفصلی

· کاهش قدرت عضلانی و ضعف استخوان‌ها

· کند شدن جریان گردش خون

· ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن

· عدم تعادل هورمونی

02

علائم و نشانه‌های آسیب‌های فیزیکی ناشی از نشستن طولانی پشت میز کامپیوتر


بنا بر اعلام آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، علائم و نشانه‌های آسیب‌های فیزیکی ناشی از نشستن طولانی پشت میز کامپیوتر به شرح زیر است:

- سوزن سوزن شدن و گزگز انگشتان دست

- احساس درد در ناحیه مچ دست و کمر

- آسیب‌های چشم با علائمی مانند درد در چشم، تاری دید، سردرد، قرمز شدن چشم

- احساس درد در ناحیه گردن، شانه‌ها، بازوها و قسمت‌های پشت پا

- احساس درد در ناحیه عضلات و تاندون‌ها

03

عادت‌های اشتباه نشستن پشت میز کامپیوتر


عدم قرارگیری مانیتور رایانه در سطح چشم


بر طبق اصول صحیح، چشم کاربر باید مطابق با نقطه‌ای در روی صفحه که در حدود 5 الی 7 سانتی‌متر بالای مانیتور باشد قرار بگیرد. در چنین حالتی بدون نیاز به خم شدن سر، اطلاعات روی صفحه به ‌راحتی مشاهده می‌شود و به گردن و پشت فشار وارد نمی‌شود.

صاف ننشستن و صاف نبودن شانه‌ها


پشت کاربر باید با پشتی صندلی کاملاً هماهنگ باشد، دقت داشته باشید که از هرگونه خم شدن اجتناب کنید.

04

عدم قرار دادن کف پا به‌صورت صاف روی زمین

بهترین حالت این است که کاربر کف پاهای خود را به‌ صورت صاف روی زمین قرار دهد. در چنین حالتی زانو‌ها در شرایط مناسبی قرار می‌گیرند و فشار مضاعفی را تحمل نمی‌کنند.

انداختن پاها روی‌ هم

بر طبق اطلاعات پزشکی، انداختن پاها روی ‌هم بسیار مضر و اشتباه است. این امر می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود و فشار زیادی را به بخش زانو و پشت پا وارد کند.

عدم تنظیم صحیح ارتفاع صندلی


ارتفاع صندلی باید در حالت مناسبی تنظیم شود. استفاده از صندلی‌های معمولی که قابلیت تغییر ارتفاع بر اساس قد کاربر را ندارند صحیح نیست. برای تنظیم موقعیت صحیح صندلی، باید در نظر داشته باشید که باسن باید کمی بالاتر از زانوها باشد و زانو با زاویه 9 درجه خم باشد. همچنین در هنگام نشستن، زاویه بازوها نیز باید بین 75 درجه تا زاویه 90 درجه باشد تا مانع از ایجاد کمردرد شود.

05

نحوه صحیح نشستن پشت میز کامپیوتر


وضعیت صندلی و نشستن


کاملاً صاف و مستقیم درحالی ‌که خود را به انتهای صندلی چسبانده‌اید بنشینید. ارتفاع صندلی را نیز متناسب با قد خود به ‌گونه‌ای تنظیم کنید که کف پاهای شما روی زمین قرار بگیرد و موقعیت زانوها نیز کمی پایین‌تر از باسن شما باشد. اگر از مشکل گودی کمر رنج می‌برید، پشت کمر خود را با استفاده از یک بالشتک بادی و یا کوچک پرکنید.

محل قرارگیری صفحه ‌کلید و دست


صفحه‌ کلید باید به ‌طور مستقیم در مقابل شما قرار بگیرد و در مرکز بدن شما واقع شود. وضعیت آرنج‌ها باید کمی از هم باز باشد و مچ دست مستقیم روی کیبورد قرار داشته باشد. همچنین در صورت امکان شیب صفحه ‌کلید را تنظیم کنید. البته شیب کیبورد باید به‌ گونه‌ای باشد که زاویه بین بازو و ساعد در هنگام کار از زاویه 90 درجه تجاوز نکند.

در هنگام کار با کیبورد وضعیت مچ هر دودست باید به ‌صورت موازی و روی صفحه‌ کلید قرار بگیرد. مچ دست نباید به سمت داخل و یا خارج قوس داشته باشد و همچنین زاویه داشتن کف دست نسبت به صفحه کیبورد، منجر به آسیب جدی به مچ دست می‌شود.

06

محل مناسب مونیتور


بهترین حالت ممکن برای قرارگیری مانیتور، روبه روی صورت است به‌ گونه‌ای که در هنگام کار قادر به مشاهده بالاترین نقطه مانیتور باشید. همچنین فاصله شما با مانیتور باید بین 40 تا 70 سانتیمتر و یا برابر با طول دست شما باشد. همچنین محل مونیتور را درجایی قرار دهید که در معرض تابش نور مستقیم نباشد.

07

استراحت در حین کار


برای از بین بردن گرفتگی و کوفتگی عضلات در حین کار کردن به خود استراحت بدهید. نشستن طولانی ‌مدت و عدم تحرک برای سلامتی مضر است. ازاین‌ رو حداقل هر 60 دقیقه یک ‌بار از جای خود بلند شوید و به مدت 1-2 دقیقه چند حرکت کششی انجام دهید. همچنین برای رفع خستگی چشم‌هایتان نیز، به ‌جایی دورتر از مانیتور نگاه کنید و حرکات چرخشی انجام دهید. دست‌های خود را نیز در طول روز چندین بار ورزش دهید. با انجام این حرکات تا حدود زیادی می‌توانید آسیب‌های طولانی نشستن پشت میز کامپیوتر را کاهش دهید.

سخن پایانی:


درنهایت دقت داشته باشید که ساعت‌های کار طولانی و گذراندن زمان زیاد در حالت نشسته پشت میز کامپیوتر، می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمانی زیادی شود که عوارض آن‌ برای سالیان دراز در شما باقی بماند. با انجام موارد و نکاتی که در این مقاله گفته شد تا حدود زیادی می‌توانید از بروز این مشکلات پیشگیری کنید. در صورت بروز هرگونه درد و مشکل جسمانی، با مراجعه به ‌موقع به پزشک مانع از آسیب‌های بیشتر شوید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها