حسین موسویان عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران:

آمریکا با نقض برجام و عهدشکنی، اعتماد درطرف ایرانی را کشته است

حسین موسویان عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی دمکراسی آمریکا گفته، مشکل مذاکرات فعلی در وین این است که آمریکا با نقض برجام و عهد شکنی، اعتماد درطرف ایرانی را کشته؛ چون بعد از 12 سال مذاکره بین ایران و قدرت های جهانی، برجام توافق شد.

آمریکا با نقض برجام و عهدشکنی، اعتماد درطرف ایرانی را کشته است
کد خبر: 476047
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۰۷:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین موسویان عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی دمکراسی آمریکا گفته، مشکل مذاکرات فعلی در وین این است که آمریکا با نقض برجام و عهد شکنی، اعتماد درطرف ایرانی را کشته؛ چون بعد از 12 سال مذاکره بین ایران و قدرت های جهانی، برجام توافق شد. توافقی که جامع‌ترین توافق تاریخ عدم اشاعه سلاح های هسته ای بود، درحال اجرا بود، ایران هم بطور کامل به تعهداتش عمل می کرد؛ اما آمریکا از آن خارج شد، نه تنها تحریم های هسته ای بلکه شدیدترین تحریم های تاریخ بعد از انقلاب را به ایران تحمیل کرد.


وی افزود: بنابراین ایرانی ها احساس می کنند که فریب آمریکا را خورده اند چون بیشترین تعهدات تاریخ عدم اشاعه را پذیرفتند و آمریکا با اعمال بیشترین تحریم ها جواب حسن نیت آنها را داد. بنابراین آنها در حالی به میز مذاکره برگشته اند که کاملا بی اعتماد هستند و احساس می کنند که گمراه شده و فریب خورده اند. بنابراین واقعا مهم است که اگر آمریکا می خواهد برجام را احیاء کند، چون آنها آغازکننده نقض برجام بوده اند، باید آنها اول تحریم ها را بردارند بعد هم ایران به تعهدات کامل برگردد.


موسویان تصریح کرد: آمریکا و ایران در دو وضعیت متفاوت برجامی هستند. ایران عضو برجام است، اما آمریکا نیست. ایران حداقل در حال اجرای پنجاه درصدی برجام است، درحالی که آمریکا در وضعیت اجرای صفر درصدی است. به همین علت آمریکا باید اول اقدامات جدی برای احیاء برجام انجام دهد تا اولا اعتماد را برگرداند و ثانیا فاصله اجرای برجام را جبران کند.


دیپلمات پیشین ایران در پاسخ به این سوال که چرا ایرانی ها حاضر نیستند با آمریکا مذاکره کنند و به واسطه ها متوسل شده اند؛ گفت: ایرانی ها حاضر نیستند با آمریکایی ها مذاکره مستقیم کنند؛ زیرا قبلا در سطح وزیر خارجه مذاکره مستقیم کردند، توافق کردند، بیشترین تعهدات را پذیرفتند، به تعهدات کامل عمل کردند و حسن نیت کامل نشان دادند، اما آمریکا برجام را نابود کرد.


وی افزود: حالا ایرانی ها می گویند: مذاکره با آمریکا چه خاصیتی دارد؟ با آمریکا مذاکره کردیم و توافقنامه هم به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم تصویب کرد و تعهدات حداکثری را پذیرفتیم و به آن عمل کردیم و درجواب مورد گسترده ترین تحریم های آمریکا هم قرار گرفتیم! پس مذاکره با آمریکا هیچ خاصیتی ندارد.


موسویان درباره معنای اجرا درمقابل اجرا در توافق هسته ای هم توضیح داد: "اجرا در مقابل اجرا" یعنی اینکه آمریکا همه تحریم ها را طبق برجام بردارد تا ایران هم به وضعیت اجرای کامل تعهدات برگشته و از وضعیت اجرای 50 درصد به 100 درصد برگردد. اما واقعیت این است که آمریکا حتی در دوره اوباما نتوانست بخاطر تحریم های اولیه و ثانویه، برجام را درست اجرا کند.


وی خاطرنشان کرد: حالا درشرایطی هستیم که تحریم های ترامپی هم اضافه شده است که بسیار فراتر از موضوع هسته ای است. براساس نص صریح برجام، 6 کشور امضا کننده متعهد شده اند که هیچ مانع تراشی در راه روابط اقتصادی ایران با سایرکشورهای جهان نکنند. لذا تحریم های ماقبل برجام، تحریم های هسته ای و تحریم های ترامپی همه مانع روابط عادی اقتصادی ایران و سایر کشورهای جهان هستند. تیم مذاکره کننده آمریکا به سرپرستی رابرت مالی باید متعهد شود که همه این تحریم‌ها برداشته شوند تا سایر کشورها بتوانند طبق برجام روابط عادی اقتصادی با ایران داشته باشند.


سخنگوی پیشین هسته‌ای ایران در پاسخ به این پرسش که تاثیر تحریم‌ها برمردم ایران چه بوده است؛ تصریح کرد: مردم ایران بخاطر تحریم‌های آمریکا، در وضعیت بد اقتصادی قرار داردند. هزاران نفر به خاطر مشکل کمبود دارو و امکانات پزشکی جان خود را از دست داده‌اند. ایران بخاطر تحریم‌های آمریکا، قادر به وارد کردن دارو و نیازهای پزشکی از سایر کشورها نیست. ده‌ها هزار ایرانی با کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند که در حقیقت یک فاجعه انسانی است که مسئول آن ترامپ است. ضمن اینکه آقای بایدن هم تاکنون هیچ اقدامی برای رفع این مشکل نکرده است.


موسویان همچنین در پاسخ به سوالاتی درباره دلایل حمله رژیم صهیونیستی به کشتی ایرانی پیش از آغاز مذاکرات و مخالفان احیای برجام گفت: مردم آمریکا موافقند، مردم ایران موافقند، جامعه جهانی و اکثریت قاطع کشورها موافقند. اما دوسه طرفی هستند که مخالفند که می توان گفت اسرائیل در راس آنها و دشمن اول برجام است. دلیل دشمنی اسرائیل هم با برجام روشن است. اسرائیل تنها دارنده بمب هسته ای در خاورمیانه است و می خواهد انحصار داشتن بمب هسته ای را برای توسعه طلبی هایش حفظ کند. لذا با اینکه سایر کشورهای مسلمان منطقه از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشند، مخالف است؛ زیرا نمی خواهد آنها هم با داشتن غنی سازی و آب سنگین، بالانس بازدارندگی را بتوانند تغییر دهند.


وی تصریح کرد: لذا این برای روابط بین الملل و موضوع عدم اشاعه بمب هسته ای یک جوک شده است که اسرائیل که بمب هسته ای دارد، اجازه بازرسی به آژانس نمی‌دهد، معاهده هسته ای را نمی پذیرد و درعین حال ایران را متهم می کند. درحالی‌که ایران بمب هسته ای ندارد، عضو معاهده هسته ای است، بیشترین تعهدات هسته ای درجهان را پذیرفته و بیشترین بازرسی‌ها را هم به آژانس داده است.


درهمین راستا، اسرائیل برای نابودی برجام هرکاری توانسته کرده و خواهد کرد. درحقیقت اسرائیل با حمله به مواضع ایران در سوریه و حمله به کشتی های ایران، بدنبال این است که ایران دست به اقدام متقابل زده و به مواضع و اسرائیل حمله کند تا بدین وسیله آمریکا را به جنگ با ایران بکشاند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها