کد خبر: 476064
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۰۸:۲۰:۰۰
| |

ویلیام بیمن؛ استاد دانشگاه مینه‌سوتا:

نشست وین، میانجی‌گری بین ایران و آمریکا بود

استاد علوم سیاسی نشست وین را بهترین راهکار میانجی‌گری میان ایران و آمریکا دانست و گفت: مراحل تدریجی احیای برجام در حال طی شدن است و ایران دلیلی نمی‌بیند فراتر از شرایط توافق اولیه، امتیاز اضافی بدهد.

نشست وین، میانجی‌گری بین ایران و آمریکا بود
کد خبر: 476064
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۰۸:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ویلیام بیمن استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا و ارزیابی نتایج نشست وین پرداخت.

نشست وین، میانجی‌گری میان ایران و آمریکا بود

مراحل تدریجی احیای برجام در حال طی شدن است

به گزارش ایلنا، ویلیام بیمن با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون مشترک برجان در وین گفت: جلسه وین دقیقاً همان چیزی است که انتظار هن را داشتم. این جلسات در واقع یک میانجیگری بین ایران و ایالات متحده است که از طریق سایر امضاکنندگان برجام صورت می‌گیرد.

وی افزود: ایالات متحده و ایران در یک حالت قهر با یکدیگر قرار دارند. تنها راه، از نظر طرف ایرانی، برای اصلاح چنین دولتی، واسطه‌گری توسط شخص ثالث یا طرفین است. این همان چیزی است که اتفاق می‌افتد. جلسه وین به سمت مجموعه‌ای از مراحل تدریجی در جهت احیای برجام حرکت می‌کند. این مسئله بسیار پیچیده است زیرا حل و فصل همه مشکلات بوجود آمده از زمان خروج رئیس‌جمهور ترامپ از توافق غیرممکن است. ترامپ تحریم‌های اضافی را علیه ایران اعمال کرد و فشار بر رئیس‌جمهور بایدن برای تلاش در زمینه مذاکره درباره توافق جدید با ایران و سایر موارد شدید است.

وین می‌تواند منجر به احیای برجام شود

این تستاد دانشگاه یادآور شد: وین می‌تواند منجر به احیای برجام شود، اما احیای برجام دشوار و پیچیده است.

هر دو طرف اصرار دارند که طرف مقابل گناه خود را بپذیرد

بیمن افزود: اگر ایالات متحده بتواند با ایران به توافق برسد و ایران نیز با اقدامات خود مانند کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده پاسخ دهد، این امکان وجود دارد. اما همانطور که اشاره کردم، هر دو طرف اصرار دارند که طرف مقابل گناه خود را بپذیرد و مایل نیستند اولین کسی باشند که به سمت سازش حرکت می‌کنند. از نظر خودشان اولین طرفی که امتیاز می‌دهد یعنی گناه را پذیرفته است. به همین دلیل است که میانجی‌گری بسیار مهم است.

ایران دلیلی نمی‌بیند فراتر از شرایط توافق اولیه، امتیاز اضافی بدهد

سازش در این شرایط بسیار دشوار است

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این مرحله پیش‌بینی آینده برجام غیرممکن است. ایالات متحده توافقات اضافی مانند محدودیت در توسعه موشکی ایران را یک گام مثبت می‌داند. ایران دلیلی نمی‌بیند که فراتر از شرایط سخت توافق اولیه، امتیاز اضافی بدهد. سازش در این شرایط بسیار دشوار است.

بایدن می‌خواهد برجام را احیا کند اما نه به بهای فدا شدن ریاست‌جمهوری‌اش

وی خاطرنشان کرد: با همه این‌ها عزم جدی برای احیای برجام وجود دارد و این مثبت‌ترین عامل همه تلاش‌های کنونی است. من معتقدم که ایالات متحده تحت ریاست جمهوری بایدن می‌خواهد توافقنامه را احیا کند، اما نه به بهای فدا شدن ریاست جمهوری بایدن. اگر بایدن بیش از حد همه شرایط را قبول کند، بی رحمانه مورد حمله جمهوری‌خواهان قرار می‌گیرد، آنها به دنبال هر بهانه‌ای برای حمله به او هستند. او در حال حاضر بسیار محبوب است و جمهوری‌خواهان می‌خواهند دلایل حمله به او را پیدا کنند.

ایران از افزایش غنی‌سازی اورانیوم به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند

هیچ مدرکی درباره ساخت تسلیحات هسته‌ای توسط ایران وجود ندارد

این استاد دانشگاه گفت: من معتقدم در حقیقت هیچ دلیلی برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم مازاد در ایران به جز اهرم فشار در این گفت‌وگوها وجود ندارد که این قابل درک است. ایران از افزایش غنی‌سازی اورانیوم به عنوان راهی برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده و دیگر شرکای برجام استفاده کرده است. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران برنامه‌ای برای ساخت تسلیحات هسته‌ای دارد، وجود ندارد ضمن اینکه این کار توسط آیت الله خامنه‌ای منع شده است، اما در خدمت استراتژی مذاکره ایران است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها