کد خبر: 476129
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۱۰:۵۵:۴۴
| |

چرا سفرهای نوروزی لغو نشد؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از مخالفت برخی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با پیشنهاد وزارت بهداشت برای نرفتن به سفر خبر داد.

چرا سفرهای نوروزی لغو نشد؟
کد خبر: 476129
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۲ ۱۰:۵۵:۴۴

اعتمادآنلاین| علیرضا رئیسی، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در مناطق قرمز به جز گروه شغلی یک همه مشاغل باید تعطیل شوند، افزود: این موضوع در برخی استان‌ها به خوبی رعایت شده است و در برخی رعایت نمی‌شود.

به گزارش مهر، وی گفت: با اشخاصی که شیوه نامه‌های بهداشتی در بحث ترددها و فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و کارکنان ادارات را رعایت نمی‌کنند، برخورد می‌شود.

رئیسی افزود: ویروس کرونا پیچیدگی‌های بسیاری دارد، اما راه مقابله با آن پیچیده نیست و اگر مردم رعایت کنند، کرونا گسترش نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه مردم از تجمعات، مسافرت‌ها، بازار رفتن‌ها، دورهمی‌ها و رعایت نکردن فاصله‌های اجتماعی و ماسک نزدن اجتناب کنند، گفت: در بسیاری از مناطق دنیا با متخلفان با قوه قهریه و جریمه‌های سنگین برخورد می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مهار اپیدمی جز با همکاری مردم امکان پذیر نیست.

رئیسی گفت: وزارت بهداشت فقط یک رأی در ستاد ملی مقابله با کرونا دارد و در این ستاد نیز اعلام کرد با سفرهای نوروزی مخالف است، عده کمی با این نظر وزارت بهداشت موافق بودند و بقیه اعضا با آن مخالفت کردند که منجر به انجام سفرها شد.

وی اضافه کرد: البته سفر موجب بیماری نمی‌شود بلکه دورهمی‌ها و خریدهایی که در مقصد انجام می‌شود و مسافران فاصله‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند؛ موجب شیوع کرونا می‌شود.

رئیسی گفت: آنچه در روزهای اخیر در شیوع گسترده بیماری کرونا می‌بینیم؛ مربوط به خریدهای شب عید است و آثار مسافرت‌های نوروزی از هفته آینده خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: پیک جدید؛ شرایط بسیار متفاوتی در مقایسه با پیک‌های قبلی دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کانون نخست ویروس انگلیسی؛ استان خوزستان و شهر اهواز بود که کل این استان را متأثر کرد، اما اکنون؛ شهر اهواز روند نزولی دارد، اما ابتلاء به ویروس کرونا در بقیه شهرهای خوزستان صعودی شده است و بر این اساس؛ انتشار ویروس انگلیسی در کل کشور؛ بستن راه‌های ارتباطی با خوزستان دیگر فایده‌ای ندارد.

رئیسی با بیان اینکه تا کنون گزارشی از وجود ویروس ترکیه‌ای در کشور ثبت نشده است، اضافه کرد: اکنون روزانه بیش از 140 هزار تست انجام می‌شود و افزایش آمار تعداد بیماران سرپایی به دلیل افزایش تست‌ها است.

وی گفت: البته انجام تست‌های فراوان در زمانی مؤثر است که از پیک عبور کرده باشیم و بخواهیم بیماریابی و آن‌ها را قرنطینه کنیم، اما در شرایط پیک هر کس علائم داشته باشد؛ مبتلاست و نیاز به تست ندارد.

رئیسی افزود: پلیس راهور و نیروی انتظامی هر هفته آمار تعداد جریمه‌های خودروهایی که پس از ساعت 22 تردد کرده‌اند در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌دهد و این آمار کمی نیست، اما در برخی شهرها همه معابر تحت پوشش دوربین نیستند و ممکن است تخلفات از دید پلیس راهور پنهان بماند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت درخواست بستن همه مرزها از جمله مرز ترکیه را داشت گفت: با بستن مرزها نمی‌توانیم جلوی ویروس کرونا را بگیریم که نمونه آن؛ همه گیری ویروس ووهان و ویروس انگلیسی است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: اینکه گفته می‌شود ایران در واکسیناسیون عقب‌تر از دیگر کشورها است، این طور نیست. زیرا، کشورهای حاشیه خلیج فارس برای آزمایش فاز یک و دو واکسن‌های دیگر کشورها داوطلب شدند، در مصر؛ حدود 60 هزار واکسن زده شده و عربستان؛ 12 درصد مردم خود را واکسیناسیون کرده است.

رئیسی گفت: کانادا نیز سه برابر نیاز کشورش واکسن خریده، اما زیر 10 درصد مردمش را واکسن زده است، چون آمریکا واکسن در اختیارش نمی‌گذارد و جنگ واکسن در دنیا جاری است.

وی افزود: اگر امید ما به تولید واکسن داخلی نبود؛ آینده نامعلومی برای واکسیناسیون در کشور وجود داشت.

رئیسی گفت: 50 درصد افرادی که دوز نخست واکسن ایرانی را دریافت کرده‌اند؛ دوز دوم را نیز تزریق کرده‌اند.

وی افزود: اگر ادارات درباره حضور کارکنان در شرایط کنونی تخلف کردند؛ کارکنان به وزارتخانه‌ها گزارش دهند، زیرا وزارتخانه‌ها ملزم به نظارت بر اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برخی درخواست‌ها برای تعطیلی کامل ادارات گفت: اگر نیروی بسیاری از ستادهای وزارتخانه‌ها نیز دو سوم شوند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کار مردم انجام می‌شود، زیرا آن‌ها نیروی اضافه دارند و ارباب رجوع نیز ندارند.

رئیسی افزود: بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی در مناطق قرمز، مدیران ادارات می‌توانند تا یک سوم کارکنان را به محل کار بیاورند.

وی گفت: بسیاری از کارهای بانک‌ها را می‌توان به صورت الکترونیکی انجام داد، زیرا کارکنان بانک‌ها از گروه‌های آسیب پذیر هستند.

رئیسی افزود: کولر گازی عامل گسترش بیماری است، اما کولر آبی به دلیل تهویه هوا و وارد کردن هوای بیرون به داخل؛ بهتر از کولر گازی در مقابله با کرونا است.

وی گفت: اکنون 257 شهر قرمز که بیشتر آن‌ها مراکز استان‌ها هستند در کشور وجود دارد که در همه آن‌ها به جز گروه یک مشاغل (نانوایی، سوپر مارکت، درمانگاه، داروخانه، مصالح فروشی، تعمیرگاه، خدمات شهرداری و اداره‌های برق و آب) بقیه مشاغل باید تعطیل شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: شتاب بستری‌ها بسیار زیاد و این حالت انفجاری به دلیل گسترش ویروس انگلیسی است.

رئیسی گفت: خیز کرونا در همه استان‌ها یکسان است در حالی که در سه پیک گذشته چند استان درگیر می‌شدند و بقیه استان‌ها درگیر نبودند.

وی افزود: در این شرایط همه استان‌ها باید متکی به ظرفیت خودشان باشند و نمی‌توانیم استانی را معین استان دیگری قرار دهیم.

رئیسی گفت: البته با کمک مردم اجازه نمی‌دهیم کمبود تخت بیمارستانی ایجاد شود.

وی افزود: 14 ماه است که کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا هستند و حمایت‌هایی که از آن‌ها می‌شود در مقابل ایثارگری کادر درمان ناچیز است، البته در بخش استخدام، کارانه و معوقات آنها کارهای خوبی انجام شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها