سرگئی لاوروف:

از ابتکار عمل عربستان درباره یمن استقبال می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه در گفتگویی اعلام کرد، مسکو به تاکیدش بر طرف‌های درگیر یمن برای ایجاد یک رویکرد سازنده و آمادگی برای سازش ادامه می‌دهد.

از ابتکار عمل عربستان درباره یمن استقبال می‌کنیم
کد خبر: 476435
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۲:۱۰:۱۷

اعتمادآنلاین| سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگویی با روزنامه مصری الاهرام گفت: ما به دنبال حفظ حمایت از اقدامات مارتین گریفیث، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در یمن و همچنین حفظ تاکید به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن و رهبری انصارالله برای دستیابی به یک رویکرد سازنده و آمادگی برای سازش حین بررسی توافق‌های موجود هستیم.

به گزارش ایسنا، لاوروف همچنین به این مساله اشاره کرد که سازش در یمن یکی از موضوعات کلیدی گفتگوها در جریان صحبت‌های اخیرش با رهبری کشورهای خلیج فارس در بازه زمانی 9 تا 11 مارس بوده است و ادامه داد: ما از نزدیک تحولات در یمن را رصد می‌کنیم. ما نگران از سرگیری درگیری‌ها بین حوثی‌ها و نیروهای وفادار به رئیس جمهوری در استان مآرب هستیم.

به گفته لاوروف، توافق به دست آمده دسامبر 2020 با میانجی گری عربستان درباره ایجاد یک دولت ائتلافی جدید از سوی رئیس جمهوری و شورای انتقالی جنوب یمن به یک گام مهم در مسیر ثبات جنوب این کشور بدل شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که این کشور به صورت علنی توافق‌های به دست آمده را مورد استقبال قرار می‌دهد و ادامه داد: ما بابت تحقق این توافق‌ها که می‌تواند به افزایش سطح امنیت در یمن و تمرکز بر حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور منجر شود، امیدواریم. این توافق‌ها همچنین می‌تواند به ایجاد شرایطی برای ابتکارعمل گفتگوها بین هیات متحد مقام‌های رسمی یمن و شورای انتقالی جنوبی با رهبری انصارالله بینجامد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما به طرف‌های درگیر یمن تاکید داریم تا خشونت را متوقف کرده و راهی به سوی حل و فصل صلح آمیز بر اساس توافق‌های موجود بیابند. ابتکارعمل اخیر عربستان با هدف راه حل سیاسی است و ما از آن استقبال می‌کنیم. مسکو بر این باور است که صلحی بادوام می‌تواند تنها از طریق مدنظر قرار دادن مناسب منافع تمامی قدرتهای پیشرو در یمن به دست بیاید. این به معنای برقراری گفتگوی ملی گسترده، خروج کامل از محاصره دریایی، هوایی و زمینی یمن و اجرای اقدامات عملی فوری دیگر در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و انسانی است.

لاوروف همچنین گفت: زمانبندی دور جدید گفتگوها بین وزرای خارجی و دفاعی روسیه و مصر در فرمت دو به علاوه دو در حال بررسی است. نشست‌های منظم بین دو طرف عامل موثر مذاکرات سیاسی دوجانبه به شمار می‌رود. مصر یکی از شرکای کلیدی روسیه در خاورمیانه و آفریقاست.

وی افزود: ماهیت روابط ما با مصر با توافق نامه مشارکت همه جانبه و همکاری استراتژیک تعیین شده است که توسط روسای جمهوری روسیه و مصر یعنی ولادیمیر پوتین و عبدالفتاح السیسی در اکتبر 2018 امضا و در ژانویه سال جاری میلادی تصویب شده است.

لاوروف همچنین گفت، نشست گروه مقابله با تروریسم مصر و روسیه قرار است در قاهره و در آینده‌ای نزدیک برگزار شود.

وی تأکید کرد که همراه با گفتگوی سیاسی، روسیه و مصر همکاری سودمند متقابل را در تجارت و اقتصاد ارتقا می‌دهند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت، تاریخ و محل برگزاری نشست آفریقا-روسیه در 2022 قرار است در آینده‌ای نزدیک تعیین شود و ادامه داد: دومین نشست قرار است در یک کشور آفریقایی در سال آتی میلادی برگزار شود.

لاوروف درباره از سرگیری پروازهای چارتری بین روسیه و مصر نیز گفت: مسکو امیدوار است که این پروازها از روسیه به شهر شرم الشیخ و الغردقه به زودی از سر گرفته شود. من انتظار دارم پروازهای چارتر در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها