حسن بهشتی‌پور:

محور مذاکرات «لاوروف» با مقامات ایرانی در سفر به تهران چه خواهد بود؟

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سفر وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت: این سفر فرصت مغتنمی است که ایران و روسیه در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای به طرح های مشترکی در برابر موانع احتمالی برسند.

محور مذاکرات «لاوروف» با مقامات ایرانی در سفر به تهران چه خواهد بود؟
کد خبر: 476588
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۰۸:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی‌پور در مورد سفر آتی وزیر خارجه روسیه به تهران و اینکه به نظر وی مهمترین دستور کار این سفر چه مسائلی خواهد بود، خاطر نشان کرد: رفت و آمد بین مقامات ایران و روسیه در چند سال اخیر امری متداول بوده البته شخص خود لاورف کمتر به ایران آمده است مگر اینکه یک کار مهم و فوق العاده ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در جریان این سفر پیش بینی می شود که مقامات ایران و روسیه در مورد مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو کنند، گفت: یکی از موضوعات احتمالی در جریان مذاکرات بین دو کشور بحث همکاری های دفاعی بین تهران و مسکو است. با توجه به اینکه محدودیت های تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه 2231 سازمان ملل در سال گذشته به اتمام رسید ، این انتظار وجود دارد که همکاری های دفاعی دو کشور بعد از لغو این محدودیت ها گسترش پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین با اعتقاد بر اینکه موضوع توسعه رآکتور بوشهر احتمالا یکی دیگر از مسائل مورد بحث بین مقامات ایران و روسیه در سفر لاورف خواهد بود، افزود: احداث فاز دوم رآکتور بوشهر آغاز شده است ولی یکسری مشکلات مالی در پرداخت هزینه ها به خاطر مسائل تحریم وجود دارد و احتمالا دو طرف در این زمینه گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد.

وی همچنین با بیان اینکه آینده سوریه نیز از موضوعات مورد علاقه دو طرف برای بحث و گفت وگو است، افزود: اخیرا اجلاسی در قطر در ارتباط با سوریه برگزار شد که در آن ترکیه و روسیه نیز حضور داشتند ولی ایران حضور نداشت و آقای لاورف باید در مورد این نشست و نگاهشان به نقش ایران در آینده سوریه به مقامات تهران توضیح دهد.

بهشتی پور همچنین به موضوع قره باغ و توافق اخیری که بین آذربایجان و ارمنستان با وساطت مسکو ایجاد شده اشاره کرد و گفت: موضوع قره باغ و توافق حاصل شده مبنی بر برقراری ارتباط بین آذربایجان و نخجوان از طریق ارمنستان یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این زمینه است چرا که قطعا در این ارتباط ایران دارای دیدگاه ها و ملاحظات خاص خود است و مقامات مسکو باید در مورد این توافق و تأثیری که این گذرگاه بر ایران می گذارد ، توضیح دهند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه قفقاز و تأثیر آن بر طرح همکاری های شمال به جنوب در بخشی دیگر از صحبت های خود تصریح کرد: غیر از موضوع قفقاز و تحولات آن، قطعا توافق برجام و آینده مذاکرات هسته‌ای یکی از مهمترین محورهای رایزنی دو کشور خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود : همان طور که می دانید در رسانه ها اخباری منتشر شده که روسیه طرحی را در مورد برجام دارد. به نظر می رسد یکی از مهمترین محورهای رایزنی بین مقامات دو کشور این موضوع و مذاکرات هسته ای باشد و این سفر فرصت مناسبی است که ایران و روسیه در ارتباط با موضوع برجام و مذاکرات هسته ای تبادل نظر کرده و به طرح و مواضع مشترکی دست پیدا کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها