کد خبر: 476684
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۱۱:۴۸:۳۲
| |

وزیر نیرو:

سد لاستیکی از سازه‌های ارزان و زودبازده در عرصه مهار آب‌های سطحی است

وزیر نیرو با اظهار این که سد لاستیکی از سازه‌های ارزان و زودبازده در عرصه مهار آب‌های سطحی در شمال کشور محسوب می‌شود، گفت : ساخت این نوع سد بویژه در مناطق شمالی از جمله مازندران در اولویت تخصیص اعتبار وزارت نیرو است.

سد لاستیکی از سازه‌های ارزان و زودبازده در عرصه مهار آب‌های سطحی است
کد خبر: 476684
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۴ ۱۱:۴۸:۳۲

اعتمادآنلاین| رضا اردکانیان روز سه شنبه در مراسم افتتاح ویدئوکنفرانسی سد لاستیکی لاریم شهرستان جویبار مازندران افزود : یکی از مفیدترین سازه ها در عرصه مهندسی آب، سد های لاستیکی هستند چون در مکان هایی که احداث می شوند، بسیار مفیدند.

به گزارش ایرنا، وی با بیان این که تامین آب کشاورزی منطقه، توسعه گردشگری، کنترل تداخل آب شور با آب شیرین سواحل دریای خزر و از همه مهم تر بازچرخانی پساب آب کشاورزی از مزایای سدهای لاستیکی روی رودخانه های منتهی به سواحل دریای خزر است، تاکید کرد : به همین دلیل وزارت نیرو از طرح های مطالعاتی و ساخت سد لاستیکی در شمال استقبال ویژه می کند.

وزیر نیرو گفت : امروز جمع آوری آب های سطحی در مازندران بسیار مهم است و به جای این که طرح های انتقال آب را داشته باشیم، سد های لاستیکی را بیشتر بسازیم.

اردکانیان با اعلام این که ساخت سد «زارم» شهرستان ساری هم طبق برنامه در حال پیشرفت است، ابراز امیدواری کرد که بزودی آیین کلنگ زنی آن آغاز شود.

سد لاستیگی «لاریم» شهرستان جویبار در استان مازندران همسو با اجرای پویش هرهفته الف_ب_ایران امروز سه‌شنبه با حضور ویدئو کنفرانسسی وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این سد با هزینه 180 میلیارد ریال قابلیت تنظیم چهار میلیون متر مکعب آب را دارد و می تواند در زمان بهره برداری اشتغال منطقه را تا 2 هزار نفر افزایش دهد.


این سد لاستیکی علاوه بر تامین آب برای چهار هزار و 200 هکتار از اراضی شالیزاری دشت لاریم، از تداخل آب شیرین رودخانه با آب شور دریا در فصول کم آبی جلوگیری می کند و ظرفیت باز چرخانی پساب کشاورزی را نیز دارد.

سد لاریم با توجه به واقع شدن در منتهی الیه رودخانه سیاهرود، فضای مناسبی را برای ایجاد ظرفیت گردشگری آبی هم فراهم می کند.

سد لاریم سومین سد لاستیکی مازندران است که از سال 98 تاکنون افتتاح می شود. پیش از این سد لاستیکی پازوار بابل و ولیک رود فریدونکنار در هفته شانزدهم پویش هر هفته الف - ب - ایران در سال 98 افتتاح شده بود.

تکمیل سد لاریم تا پیش از پایان فعالیت دولت دوازدهم یکی از اولویت های بخش آب مازندران بود که اعتبار مورد نیاز آن در سفر مرداد ماه سال گذشته معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به استان تامین شده بود.

دکتر محمدباقر نوبخت در سفر خود 145 میلیارد تومان اعتبار ویژه برای طرح‌های آب‌رسانی مازندران اختصاص داده بود که 25 میلیارد تومان آن برای تکمیل چهار سد لاستیکی در دست از جمله سد لاریم جویبار بود.

استان مازندران دارای 2 سد بزرگ شهید رجایی ساری و البرز در سوادکوه و 6 سد کوچک با ظرفیت ذخیره 350 میلیون مترمکعب است.

20 درصد از آب کشاورزی استان مازندران از طریق سدها و آب بندان ها و بقیه از آب‌های سطحی و زیر زمینی تأمین می‌شود.


مازندران 460 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش زا هفت میلیون تن محصول از آن برداشت می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها