نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

مسکوت ماندن قانونگذاری برای ارزهای دیجیتال/ خطر هجوم به ایران برای استخراج بیت کوین به دلیل ارزانی انرژی/ دستگاه‌های ماینینگ پرمصرف و کم کیفیت وارد ایران شده است

روبرت بگلریان با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های جدی این است که باتوجه به ارزان بودن انرژی در کشور اگر تمهیدات لازم را نیاندیشیم برای ماینینگ کردن به ایران هجوم بیاورند گفت: به مردم می‌گویم تا زمانی که قوانین مشخص و راهکاری جهت صیانت از حقوق آنان وجود ندارد، اگر ریسکی انجام دهند به حساب خودشان است.

مسکوت ماندن قانونگذاری برای ارزهای دیجیتال/ خطر هجوم به ایران برای استخراج بیت کوین به دلیل ارزانی انرژی/ دستگاه‌های ماینینگ پرمصرف و کم کیفیت وارد ایران شده است
کد خبر: 477280
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۷ ۱۰:۵۱:۴۱

اعتمادآنلاین| این روزها تب و تاب خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین بسیار رونق گرفته است و هر فردی با سرمایه‌ای اندک و زیاد در فکر افزایش سرمایه خود از طریق ارزهای دیجیتال است اما در این میان نیز اشخاصی سودجو با وعده دریافت مبلغی پول و واریز مبلغ چند 100 هزارتایی بیت‌کوین را به افراد می‌دهند و به این شکل از مردم کلاهبرداری می‌کنند و از آنجایی که در خصوص ارزهای دیجیتال قانون مشخصی نداریم امکان کلاهبرداری از افراد بسیار افزایش یافته و هیچ مرجع قانونی برای پاسخگویی و ساماندهی به این وضعیت آشفته وجود ندارد.

به گزارش برنا، روبرت بگلریان، نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که مجلس چه تلاشی برای ساماندهی ارزهای دیجیتال انجام داده است؟ گفت: صحبت‌هایی جهت قانونگذاری درخصوص ارزهای دیجیتال و بیت کوین شده اما در حال حاضر عملا مسکوت مانده است برای مثال از آنجایی که سال گذشته در فصل تابستان با قطعی برق روبه رو شدیم، نگرانی‌هایی درخصوص میزان مصرف انرژی، قیمت گذاری آن و... برای شرکت توانیر و مقامات به وجود آمد بنابراین طرحی دراین خصوص یعنی مجوزهای مصرف برق برای استخراج بیت کوین، مصرف برق، نحوه محاسبه قیمت گذاری آن و... در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون انرژی تدوین شد اما به دلیل وجود ابهاماتی کلیات آن رای نیاورد از طرفی دولت هم تاکنون پیشنهاد قانونی و لایحه‌ای در این خصوص به مجلس شورای اسلامی ارسال نکرده است.

او افزود: از آنجایی که طرح‌ها پس از رد شدن تا 6 ماه دیگر با همان اسم نمی‌توانند دوباره بیایند، ممکن است این طرح که رد شد با انجام اصلاحاتی پس از 6 ماه مجددا به کمیسیون بیاید و مورد بررسی قرار گیرد درواقع اگر مشکل تامین انرژی و منابع حل شود ممکن است به ابعاد بانکی، مالی و حقوقی ارزهای دیجیتال نیز پرداخته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از هجوم به ایران برای استخراج ارزهای دیجیتال خبر داد و تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های جدی ما این است که باتوجه به ارزان بودن انرژی در کشور اگر تمهیدات لازم را نیاندیشیم برای ماینینگ کردن به ایران هجوم بیاورند درواقع به دلیل این ارزانی دستگاه‌های ماینینگ پرمصرف و کم کیفیت وارد کشور شده که قطعا به لحاظ اقتصادی و تامین برق برای کشور مشکل ساز خواهد بود.

او ادامه داد: سال گذشته که ارزهای دیجیتال تب و تاب زیادی در کشور ایجاد کردند و نگرانی‌هایی در تامین برق به وجود آمد بانک مرکزی و وزارت نیرو بخشنامه‌هایی را صادر کردند اما نمی‌دانم چقدر اجرایی می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن توصیه‌ای به مردم گفت: من به مردم می‌گویم تا زمانی که قوانین مشخص و راهکاری جهت صیانت از حقوق آنان وجود ندارد، اگر ریسکی انجام دهند به حساب خودشان است.

بگلریان افزود: وقتی مسئله‌ای پیش می‌آید که دولت یا مجلس به آن حساس می‌شوند؛ باید به آن پرداخته شود اما قانونگذاری کار آسان و سریعی نیست و احتیاج به زمان و کارشناسی دقیق دارد بنابراین مردم باید مراقب باشند تا زمانی که یک قانون جامع و کامل به وجود نیامده خودشان را به دردسر نیندازند.

این عضو کمیسیون انرژی عنوان کرد: آنچه در حیطه کاری کمیسیون انرژی بوده انجام شده یعنی ما طرحی آماده کردیم و ارائه دادیم اما به دلیل ابهامات رای نیاورد و باید بیشتر روی آن کار شود پس بهترین کار این است که رسانه‌ها کمک کنند به روزترین اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند تا دولتی‌ها و نمایندگان مجلس به موصوع بپردازند و یک قانون کارگشا تصویب کنند.

بگلریان در پایان گفت: از آنجایی که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین پیچیده و چندبُعدی هستند بهتر است یک کمیسیون مشترک از کمیسیون‌های اقتصادی و انرژی تشکیل شود تا به همه ابعاد موضوع مانند تامین انرژی، برق، قیمتگذاری، مباحث حقوقی، مالی، بانکی و... آن پرداخته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها