کد خبر: 477467
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ۱۰:۱۰:۲۵
| |

پیمان جدید نظامی آمریکا و نروژ در بحبوحه تنش با روسیه

نروژ که مرز مشترک کمی با روسیه دارد، اعلام کرده است که یک توافقنامه نظامی جدید با آمریکا به امضا رسانده است.

پیمان جدید نظامی آمریکا و نروژ در بحبوحه تنش با روسیه
کد خبر: 477467
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ۱۰:۱۰:۲۵

اعتمادآنلاین| دولت نروژ جمعه اعلام کرد: توافقنامه نظامی جدید با آمریکا با این هدف امضا شده است که کلیه فعالیت‌های نظامی ایالات متحده در خاک این کشور قانونمند شود.

به گزارش تسنیم، به نقل از رویترز، بر اساس این گزارش، توافقنامه امضا شده بین واشنگتن و اسلو به ایالات متحده اجازه خواهد داد تا تاسیسات نظامی خود را در 3 منطقه هوایی و یک پایگاه دریایی نروژ احداث کند.

این توافقنامه باید پیش از اجرای نهایی به تصویب پارلمان نروژ برسد. دولت نروژ با انتشار بیانیه‌ای افزود: این توافقنامه حضور نظامی آمریکا در خاک نروژ را قانونمند و تسهیل خواهد کرد، این توافقنامه موجب تسهیل برنامه های آموزش نظامی و رزمایش در نروژ خواهد شد، بنابر این استقرار سریع نیروهای آمریکایی در نروژ در زمان وقوع بحران یا جنگ، تسهیل خواهد شد.

روابط بین نروژ و روسیه پس از دوران جنگ سرد به تدریج بهبود یافت ولی اقدام روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال 2014 موجب تشدید مجدد تنش ها شده است.

دو کشور بارها در مناطق مرزی خود مانورهای نظامی مختلفی را برگزار کرده اند ولی قصد همکاری در خصوص مسائل مرزی و منطقه ای از جمله سفرهای مرزی و ماهیگیری را دارند.

نروژ از زمان پیوستن به سازمان ناتو در سال 1949 اعلام کرده است که اجازه ایجاد پایگاه های نظامی خارجی یا ذخیره سازی تسلیحات هسته‌ای در این کشور در دوران صلح را نخواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها