«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

زنان شاغل قربانی بزرگ ویروس کرونا/ کرونا چند زن ایرانی را بیکار کرد؟

اقتصاد جهان در سال 2020 به دلیل شیوع گسترده کرونا دچار بحران شد، بحرانی که باعث شد بسیاری از مردم شغل خودشان را از دست بدهند. در این میان زنان بیشتر از مردان با بحران بیکاری مواجه شدند.

زنان شاغل قربانی بزرگ ویروس کرونا/ کرونا چند زن ایرانی را بیکار کرد؟
کد خبر: 477604
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اقتصاد جهان در سال 2020 به دلیل شیوع گسترده کرونا دچار بحران شد، بحرانی که باعث شد بسیاری از مردم شغل خودشان را از دست بدهند. در این میان زنان بیشتر از مردان با بحران بیکاری مواجه شدند. طبق تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته، زنان آمریکایی شاغل در بخش سرگرمی، آموزش و پرورش، خدمات بهداشتی و مشاغل دولتی بیشتر از باقی افراد شغل خود را از دست داده‌اند.

1- پروژه‌های ساختمانی

مشاغل بخش ساخت‌وساز عبارت است از: پروژه‌های ساختمانی، مهندسی خانه‌های مسکونی و ساختمان‌های اداری، مهندسان و کارگران در بخش راه‌سازی و سیستم‌های تاسیساتی و مشاغل وابسته. تعداد زنان شاغل در این حوزه در ابتدای سال 2020 میلادی نزدیک به 990 هزار نفر بوده که در دسامبر همان سال به 983 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. طبق اطلاعات به دست آمده از اداره کار ایالات متحده، این حوزه در سال گذشته میلادی 0.71 درصد تغییر پیدا کرده است.

2- بازارهای مالی

مشاغل موجود در این حوزه شامل مشاغل مالی و بیمه‌ای و همچنین حوزه املاک و مستغلات و لیزینگ است. در ابتدای سال 2020 میلادی بیش از پنج میلیون زن در این حوزه کاری فعالیت می‌کردند که در انتهای آن سال تعدادشان به چهار میلیون و 961 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. این آمار نشان از کاهش 0.90 درصدی اشتغال زنان دارد.

3- حمل‌ونقل و انبارداری

این بخش شامل حمل‌ونقل مسافر و بار و همچنین انبار و ذخیره کالا و فعالیت‌های پشتیبانی در زمینه حمل‌ونقل کالا می‌شود. حمل‌ونقل و انبارداری یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده است. طبق اطلاعات منتشرشده، شمار کل زنانی که در ابتدای سال 2020 میلادی در این حوزه شغلی فعالیت می‌کردند بیش از یک و نیم میلیون نفر بوده که در انتهای آن سال تعداد افراد حاضر در این شغل به یک میلیون و 452 هزار نفر رسیده است. طبق اعلام اداره کار ایالات متحده، میزان تغییر افراد شاغل در بخش حمل‌ونقل و انبارداری 3.66 درصد بوده است.

4- خدمات حرفه‌ای و تجاری

خدمات حرفه‌ای و تجاری شامل مشاغلی همچون مشاوره حقوقی، دفترداری و انواع خدمات مشاوره‌ای می‌شود. این برنامه علاوه بر این مشاغلی همچون اداره دفتر، خدمات امنیتی و نظارتی، تمیز کردن و دفع زباله را در بر می‌گیرد. طبق اعلام اداره کار آمریکا، تعداد زنان شاغل در این حوزه در ابتدای سال میلادی گذشته 9 میلیون و 830 هزار نفر بوده که در انتهای همان سال به 9 میلیون و 451 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. این عدد نشان‌دهنده کاهش 3.86 درصدی است.

5- کالاهای مصرفی

صنعت تولید کالاهای مصرفی شامل صنایعی است که طول عمر محصولات‌شان کمتر از سه سال است؛ محصولات کاغذی، مواد شیمیایی، منسوجات، پوشاک، کفش، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، نفت و توتون و تنباکو در زمره این صنایع قرار می‌گیرند. کل کارکنان زن شاغل در این حوزه در ابتدای سال 2020 میلادی نزدیک به یک میلیون و 723 هزار نفر بوده که در انتهای همان سال این تعداد به یک میلیون و 653 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. این عدد نشان از تغییری 4.06 درصدی دارد.

6- خرده‌فروشی

این بخش عبارت است از مشاغلی که کالا را به مقدار کم می‌فروشند؛ از جمله مشاغل فروشگاهی و مغازه‌های کوچک. تعداد زنان شاغل در این بخش در ابتدای سال 2020 میلادی نزدیک به هفت میلیون و 752 هزار نفر بوده که در انتهای همان سال به هفت میلیون و 325 هزار نفر رسیده است. این عدد نشان از تغییری 5.18 درصدی دارد.

بخش‌های دیگری از اقتصاد آمریکا نیز درگیر موج بیکاری زنان است و طبق اعلام اداره کار آمریکا، 5.23 درصد زنان در بخش خدمات آموزشی و بهداشتی، 6.31 درصد زنان شاغل در بخش ادارات دولتی، 7.81 درصد در بخش فرهنگی مانند صنعت فیلمسازی و روزنامه‌نگاری، 22.35 درصد زنان شاغل در بخش سرگرمی و 8.58 درصد زنان در بخش سایر خدمات شغل خودشان را از دست داده‌اند.

بیکاری زنان در ایران و اتحادیه اروپا

هرچند آمار مشخصی از دیگر کشورهای جهان در دست نیست، اما طبق اعلام اتحادیه اروپا، با گسترش ویروس کرونا این اتحادیه شاهد موج گسترده‌ای از بیکاری بوده و تنها در سال 2020 نزدیک به 6 میلیون از کارگران شاغل در این اتحادیه بیکار شده‌اند.

ویروس کرونا بازار کار ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه اطلاعات دقیقی از میزان بیکاری زنان بعد از گسترش ویروس کرونا در کشور وجود ندارد، اما طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، در 9ماهه نخست سال 99 بیش از یک و نیم میلیون نفر حقوق بیکاری دریافت کرده‌اند. این در حالی است که طبق تحقیقات انجام‌شده در ایران، ویروس کرونا باعث بیکاری بیش از 2.5 میلیون نفر شده و با ادامه وضع موجود سه میلیون نفر دیگر نیز به تعداد بیکاران کشور افزوده خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها