کد خبر: 477879
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۰۷:۲۹:۰۰
| |

بازخوانی دلیل‌تراشی‌های رئیس‌جمهوری درباره عدم معرفی وزیر زن / توان محدود دولت در به‌کارگیری زنان سیاستمدار

رئیس‌جمهوری گفت: در دولت یازدهم دو خانم را به عنوان دو وزیر انتخاب کرده بودم؛ نشد به هر حال. ولی از خانم‌ها در رده بالا استفاده کردیم؛ یعنی خانمی که در هیات وزیران به عنوان معاون رئیس‌جمهوری است. معاون رئیس‌جمهوری در دنیا مقامش از وزیر بالاتر است.

بازخوانی دلیل‌تراشی‌های رئیس‌جمهوری درباره عدم معرفی وزیر زن / توان محدود دولت در به‌کارگیری زنان سیاستمدار
کد خبر: 477879
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۰۷:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «حتی ممکن است کسی بگوید اگر شما این همه اهتمام قائل بودید چرا یک خانم را وزیر نکردید؛ من دلم خیلی می‌خواست هم در دولت یازدهم و دوازدهم. توان ما محدود است! گاهی وقت‌ها آدم یک کاری می‌خواهد بکند دست‌هایش باز نیست.» این بخشی از سخنرانی ریس‌جمهوری در دیدار جمعی از فعالان حوزه زنان و خانواده است که شامگاه شنبه برگزار شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، حسن روحانی در این بخش از سخنانش برای چندمین ‌بار به‌ طور مستقیم به توان محدود دولت در به‌کارگیری زنان سیاستمدار اشاره کرد و ماجرای انتخاب دو وزیر زن برای کابینه دولت را این‌گونه روایت کرد:«من اراده‌ام این بود، حتی در دولت یازدهم دو تا خانم را به عنوان دو وزیر انتخاب کرده بودم؛ نشد به هر حال. ولی از خانم‌ها در رده بالا استفاده کردیم؛ یعنی خانمی که در هیات وزیران به عنوان معاون رییس‌جمهوری است. معاون رییس‌جمهوری در دنیا مقامش از وزیر بالاتر است. در کشور ما هم معاون رییس‌جمهوری جایگاه بلندی دارد، همانند وزیر و گاهی بالاتر از وزیر است. ... این کار را در حد توان انجام دادیم. اگر دستم باز بود، بیش از این هم انجام می‌دادم، برای اینکه ما الان در هیات دولت دو خانم داریم، قبلا سه خانم داشتیم، از نظرات‌شان استفاده می‌کردیم و بهره‌مند می‌شدیم.»


پس از پایان کار دولت یازدهم بسیاری منتظر بودند که حسن روحانی با اتکا به عملکرد و آرای بیشتر بتواند دست‌کم دو وزیر زن را به کابینه دولت دوازدهم اضافه کند. این امید تا آخرین لحظه و تا زمان تحلیف و ارایه فهرست وزرا به مجلس دوام یافت اما در لحظات آخر، امید به راه یافتن وزیر زن به دولت تبدیل به یأس شد. این در حالی بود که دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد برای اولین‌بار توانست وزیر زن به کابینه‌اش اضافه کند. این اتفاق که اعضای دولت و رییس‌جمهوری در مورد آن سکوت پیش گرفتند، بار دیگر ثابت کرد «حوزه زنان» نیز همچون بسیاری از حوزه‌های تصمیم‌گیری دیگر با استاندارد دوگانه و جناحی طرف است.


حسن روحانی در بخش دیگری از سخنرانی خود به گزارش معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در مورد جایگاه ایران در این حوزه اشاره کرد و گفت:«همین اخیرا خانم ابتکار گزارشی در دولت داشتند که در بسیاری از آمارهای جهانی، آمارهای مربوط به ایران به خوبی بیان نشده است. یا تقصیر از ماست یا داخل کشور نتوانستیم درست بیان کنیم. یا آنها غرض‌ورزی کردند ولی عمدتا شاید از طرف ما نقص باشد که نتوانستیم آمار و ارقام را به خوبی معرفی کنیم.» حال آنکه جدید‌ترین آماری که از ایران در حوزه زنان منتشر شده‌ حاکی از جایگاه نازل جمهوری اسلامی در این حوزه است. بر اساس گزارش‌هایی که در سال 2020 منتشر شد، ایران به ‌لحاظ شکاف جنسیتی از میان 195 کشور در رتبه 148 قرار دارد و برخلاف اظهارات حسن روحانی بر‌اساس آمار و ارقام موجود سنجیده می‌شود و عمدتا در برآورد آن رویکردهای سیاسی لحاظ نمی‌شود.


با این حال رییس‌جمهوری در ادامه تاکید کرد:«در انقلاب اسلامی اگر بخواهیم یک معیاری را عرضه کنیم، این است که انقلاب برای جامعه و کشور و میهن چه کار کرد. یکی از سوالات این است که برای خانم‌ها و بانوان جامعه چه کار کرد؟ در این نظام آیا بانوان جامعه ما امروز امنیت بیشتری برای شغل دارند، فرصت بیشتری برای فعالیت دارند، ارزش کار آنها همانند ارزش کار مردان است، مساوی است یا پایین‌تر است. در سابق بعضی از کارهایی که از خانم‌ها دعوت می‌کردند آن کار را انجام دهند به خاطر اینکه مزد کمتری می‌خواستند بدهند، می‌گفتند اگر یک آقایی بخواهد این کار را انجام دهد، مزد بالاتری می‌خواهد، اگر یک خانمی بیاید، مزد کمتری می‌خواهد. مهم است آیا کاری که یک خانم انجام می‌دهد به ارزش کارش و فعالیتش بدون هیچ تبعیضی نگاه می‌کنیم یا خدای ناکرده بین زن و مرد در کار و فعالیت خودش تبعیضی قائل می‌شویم.» این درحالی است که پس از تصویب طرحی از سوی دولت برای سهم 30 درصدی زنان و جوانان از پست‌های مدیریتی دولتی با شکایتی سیاسی از سوی دیوان عدالت اداری لغو شد.

تاکید بر گسترش عدالت بهداشتی


اما روند صعودی ابتلا و مرگ و میر بر اثر کووید‌19 باعث شده که بار دیگر و در میانه موج چهارم اغلب نشست‌ها و برنامه‌های مسوولان متاثر از این بحران باشد. رییس‌جمهوری در جلسه‌ای که با فعالان حوزه زنان داشت به مساله واکسن اشاره کرد و گفت:«الان حدود 500 هزار نفر واکسن را دریافت کردند و تا پایان همین هفته بیش از یک میلیون نفر واکسن را دریافت می‌کنند.» همچنین نشست دویست‌و‌هجدهمین ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که صبح یکشنبه به ریاست حسن روحانی برگزار شد در همین فضا بود. در این جلسه وزیر بهداشت از روند تکمیل پروژه‌های بیمارستانی و تامین ارزی و ریالی برای تجهیز 13 هزار تخت بیمارستانی جدید گزارشی ارایه کرد. براساس این گزارش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با هدف توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان به‌ ویژه در مناطق محروم و برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی اقداماتی انجام شده که ساخت، توسعه و بهره‌برداری از یک‌هزار و 711 پروژه بیمارستانی و اجرای طرح تحول نظام سلامت به ظرفیت 41 هزار تخت جدید از آن جمله است. همچنین در این گزارش بر افزایش تخت‌های بیمارستانی اشاره شد. رییس‌جمهوری بعد از ارایه این گزارش نیز بر گسترش عدالت در تامین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم به عنوان دغدغه مهم دولت تاکید کرد. در بخش دیگری از این نشست نیز پیشنهاد حمایت مالیاتی از بنگاه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها