اصرار برخی‌ها بر انجام مذاکره میان تهران و ریاض با وجود تکذیب دو کشور

با وجود تکذیب ادعای یک نشریه انگلیسی مبنی بر انجام مذاکره میان ایران و عربستان از سوی تهران و ریاض، یک پایگاه خبری نزدیک به دولت قطر به نقل از یک مقام مطلع در دولت عراق، بر انجام این گفت‌وگو تاکید کرد.

اصرار برخی‌ها بر انجام مذاکره میان تهران و ریاض با وجود تکذیب دو کشور
کد خبر: 478012
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۲:۰۳:۱۲

اعتمادآنلاین| پایگاه خبری العربی الجدید نوشت: یک مسئول بلندپایه عراقی در بغداد در گفت‌وگوی تلفنی گفت که گزارش‌های رسانه ها در خصوص دیدار چند روز پیش بین مقامات سعودی و ایرانی در بغداد درست و دقیق است.

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد که این دیدار در داخل منطقه سبز و در سطح مقامات امنیتی توسط دولت عراق ترتیب یافت.

پیشتر روزنامه فایننشال تایمز فاش کرده بود که طبق گفته سه مسئول آگاه از این مذاکرات، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط ، مذاکره مستقیم داشته اند.

به گفته این مقامات که « فایننشال تایمز » هویت آنها را فاش نکرد، «در حالی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سعی دارد توافق هسته ای سال 2015 بین ایران و قدرت های جهانی را احیا کند و تنش‌های منطقه ای را کاهش دهد، مذاکرات مسئولان ارشد ایران و عربستان با میانجیگری عراق در ماه جاری انجام شد و این، اولین مذاکره بین دو کشور از سال 2016 است».

العربی الجدید افزود: یک مقام مسئول در دفتر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به شرط عدم ذکر نامش به العربی الجدید گفت که این ملاقات به عنوان بخشی از ابتکار عمل برای حل روابط طولانی مدت تهران و ریاض حدود 10 روز پیش در منطقه سبز در وسط بغداد و با نظارت «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق تحت حمایت کامل الکاظمی برگزار شد.

وی افزود که این دیدار برای بررسی دیدگاههای طرفین و تلاش برای آشنا شدن با جهت گیری آنها به جای بحث درباره (پرونده ) موضوع بود.

این مقام عراقی خاطرنشان کرد که عراق در تلاش است تا نقش میانجی را در این پرونده بازی کند زیرا بغداد از تاثیری که این پرونده بر امنیتش می گذارد، آگاه است.

در این پیوند، «احمد الشریفی» تحلیلگر سیاسی عراق در تماسی تلفنی با «العربی الجدید» گفت که عراق، از زمان دولت «عادل عبدالمهدی» در تلاش است تا نقش واسطه را [ بین ایران و عربستان ] بازی کند و برای ایجاد آرامش بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس با درنظر گرفتن این واقعیت که آتش بس به نفع امنیت و ثبات منطقه خواهد بود، تلاش می کند.

وی افزود: این هدف اکنون در دولت مصطفی الکاظمی محقق شده است و احتمال دارد در این پرونده به موفقیت برسد و [ در این راستا ] جلسات دیگری نیز برگزار خواهد شد به ویژه اینکه الکاظمی به عنوان رئیس دستگاه اطلاعاتی کار کرده و تقریباً با مقامات امنیتی در کشورهای همسایه عراق در تماس مداوم بوده و با پرونده، رابطه قبلی داشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عراق ادامه داد: ما معتقدیم که روابط دوباره بین تهران و ریاض پیامدهای مثبتی در سطح داخلی عراق و در سطوح مختلف خواهد داشت و به همین دلیل بغداد مدتهاست که در تلاش است تا روابط ایران و عربستان را بازگرداند زیرا این به نفع عراق و عراقی ها است.

روابط عربستان و ایران در ژانویه 2016 پس از اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه توسط حکومت آل سعود که مورد محکومیت جامعه جهانی قرار گرفت، رو به وخامت گذاشت.

با وجود اعلام آمادگی تهران برای انجام گفت وگو و حل اختلافات، دولت سعودی تاکنون واکنش مثبتی از خود نشان نداده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها