کد خبر: 478033
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۲:۴۰:۰۰
| |

استاد روابط بین الملل در دانشگاه قطر:

موانع نزدیکی ایران و عربستان بر طرف شده است/ برگزاری نشست میان تهران و ریاض دور از ذهن نیست

استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه قطر گفت: شرایطی که مانع از نزدیکی ایران و عربستان می‌شد اکنون بر طرف شده است.

موانع نزدیکی ایران و عربستان بر طرف شده است/ برگزاری نشست میان تهران و ریاض دور از ذهن نیست
کد خبر: 478033
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن البراری، استاد روابط بین الملل در دانشگاه قطر در برنامه ماوراء الخبر ( آن سوی خبر ) شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت که با توجه به اینکه شرایط پیشین اکنون وجود ندارد لذا برگزاری نشست میان تهران و ریاض دور از ذهن نیست .

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز دیروز (یکشنبه) ادعا کرد که طبق گفته سه مسئول آگاه ، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط ، در بغداد ، مذاکره مستقیم داشته اند.

وی گفت که خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و بر سر کار آمدن جو بایدن دمکرات باعث ایجاد یک تغییر شگرف در رویکردهای سیاسی کشورهای منطقه شده است.

به گفته البراری تمایل همه طرف ها به پایان دادن به بحران یمن پس از گذشت شش سال یکی از عواملی است که تهران و ریاض را به سمت گفت وگو سوق می دهد.

وی توضیح داد: شدت گرفتن حملات حوثی ها علیه ریاض باعث شد تا سعودی ها دریابند که بحران یمن بدون تهران قابل حل شدن نیست.

البراری گفت: عربستان هم اکنون دریافته که پشتیبانی ندارد و اسراییل با توجه به مقاصد ویرانگرش محال است پشتیبانش باشد و بر همین اساس عربستان دریافته که بهتر است با ایران وارد گفت وگو شود و با این کار بر سر سازوکارهای برقراری امنیت و ثبات در منطقه به توافق برسد نه آنکه بخواهد این مکانیزم ها را بر ایران تحمیل کند.

استاد روابط بین الملل در دانشگاه قطر تاکید کرد که میزبانی از چنین مذاکراتی به سود عراق است زیرا بغداد نمی خواهد به صحنه تسویه حساب های منطقه ای و یا بین المللی تبدیل شود و بر همین اساس عراق از نزدیک شدن ایران به کشورهای منطقه بیشترین سود را می برد.

گفت‌وگوهای غیرمستقیم

اما عبدالله الغیلانی پژوهشگر عمانی در امور راهبردی هم که در این برنامه شرکت کرده بود اظهار داشت؛ بعید می دانم که میان تهران و ریاض گفت وگوهای مستقیم صورت گرفته باشد .

وی گفت که شرایط ژئوسیاسی تا به این لحظه اجازه انجام چنین گفت وگویی را نمی دهد اما وی پیش بینی کرد که چنین گفت وگویی به طور غیرمستقیم شکل گرفته است.

پژوهشگر عمانی

الغیلانی همچنین از اینکه چنین گفت وگویی در بغداد انجام گرفته باشد، ابراز شگفتی نموده و تاکید کرد : عراق با توجه به پیچیدگی های سیاسی موجود در آن مناسب انجام چنین گفت وگویی نیست .

وی گفت : مسقط پایتخت عمان و یا دوحه قطر برای انجام چنین گفت وگویی مناسب تر هستند.

پژوهشگر عمانی خاطرنشان کرد : درگیری ایران و عربستان اساس درگیری با ایران در منطقه را تشکیل می دهد . این در حالی است که سایر کشورهای خلیج (فارس) همانند کویت ، قطر و عمان توانسته اند بر اساس یک توافق دوجانبه با تهران با ایران رابطه برقرار کنند . همچنین امارات از قوی ترین روابط تجاری با ایران برخوردار است . اما در ارتباط با بحرین می توان گفت که این کشور کوچک هیچ گونه تاثیرگذاری سیاسی ندارد.

در ارتباط با مسائلی که ممکن است سعودی ها و ایرانی ها برای پایان دادن به اختلافات دوجانبه آنها را مورد بررسی قرار دهند، الغیلانی پیش بینی کرد که بحران یمن و به طور مشخص انصارالله و همچنین امتداد یافتن نفوذ سیاسی ایران در منطقه و نفوذ تهران در عراق و بحران سوریه در راس مسائل یاد شده قرار دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها