مدیرعامل اتحادیه دام‌های سبک:

بیمه خشکسالی و نهاده‌های مورد نیاز دام سبک تامین شود

 مدیرعامل اتحادیه دام‌های سبک کشور با اشاره به اینکه امسال مراتع کشور تحت تاثیر خشکسالی وضعیت مطلوبی ندارند، تامین نهاده‌ها و بیمه خشکسالی دام سبک را خواستار شد.

بیمه خشکسالی و نهاده‌های مورد نیاز دام سبک تامین شود
کد خبر: 478069
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۰ ۱۴:۰۷:۱۹

اعتمادآنلاین| «افشین صدر دادرس» افزود: به دلیل کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری با خشکسالی شدید در کشور روبه‌رو هستیم، به‌ویژه اینکه در ارتفاعات کاهش بارش برف اتفاق افتاده و منجر به کمبود منابع آبی شده است.

سال آبی از مهرماه هرسال شروع و در شهریورماه سال بعد به پایان می‌رسد.

به گزارش ایرنا، مدیرعامل اتحادیه دام های سبک کشور بیان‌داشت: براساس آمار، تا تاریخ 24 فروردین 1400 میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل 53.4 درصد کاهش داشته و در 10 استان بالای 50 درصد کاهش بارندگی داشتیم، ضمن اینکه در 6 استان نیز کاهش بارندگی تا مرز 50 درصد و در سایر استان‌ها نیز میزان کاهش بارندگی بین 21 تا 40 درصد بوده است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه فقط 29 درصد جمعیت دام سبک کشور در اختیار عشایر است، گفت: 71 درصد جمعیت دام سبک در اختیار دامداران غیرعشایر است که از این میزان تنها یک درصد آن در دامداری‌های صنعتی است.

دادرس با اشاره به چرای دام‌های سبک در مناطق ییلاقی و مراتع، افزود: امسال به دلیل کاهش نزولات جوی وضعیت مراتع کشور خوب نیست و در نتیجه دامداران برای تغذیه دام‌های خود دچار مشکل شدند، به همین دلیل از دستگاه‌های مربوطه درخواست داریم که در این زمینه وارد عمل شده و تدابیری برای وضعیت موجود بیندیشند.

مدیرعامل اتحادیه دام های سبک کشور با اشاره به اینکه لازم است مسوولان در این شرایط کمک‌های لازم را به دامداران برسانند، ادامه‌داد: یکی از مهمترین کمک‌ها در این زمینه تأمین نهاده دستی است تا دامداران بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه اکنون دامداران نهاده‌ای ندارند و با مشکل تغذیه کدام مواجه هستند، تصریح‌کرد: عده‌ای چوب‌دار و دلال در مناطق مختلف کشور با سوء استفاده از این شرایط، دام‌ها را با قیمت‌های بسیار نازل از دامداران خریداری و در شهرهای بزرگ با قیمت‌های گزاف آنها را به فروش می رسانند که این مساله موجب شده هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده زیان سنگینی ببینند.

این فعال بخش خصوصی گفت: خشکسالی و عدم دسترسی به نهاده مناسب باعث می‌شود دامداران علاوه بر فروش بره ها اقدام به فروش دام های مولد کنند که این مساله سبب می‌شود دام‌های مولد از گردنه تولید خارج شوند و ذخایر و سرمایه های دامی کشور در معرض خطر جدی قرار بگیرد.

دادرس با اشاره به اینکه در چنین شرایطی درخواست ما از دولت علاوه بر تأمین نهاده‌ها، اجرای طرح خرید توافقی دام سبک نیز است، گفت: دولتمردان می‌توانند در قراردادی با پرواربندی‌ها، نهاده لازم را به آنها برسانند، سپس دام‌های تولیدی را از این مراکز تحویل بگیرند و ذخایر گوشت کشور را از طریق تولید داخل تامین کنند.

وی اضافه‌کرد: بره‌هایی که در زمستان متولد شده‌اند در حال حاضر به چوب‌داران فروخته می‌شوند و وزن بسیار کمی دارند در حالی که دولت اگر با پروار بندی‌ها قرارداد ببندد، این بره ها گوشت لازم را به دست می‌آورند و با وزن کم کشتار نمی‌شوند، بنابراین میزان تولید گوشت در کشور نیز افزایش می‌یابد و کشور از واردات بی‌نیاز خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، افزود: ما در سال‌های طولانی با مشکل خشکسالی و تبعات ناشی از آن مواجه هستیم و به همین دلیل بهتر است دولتمردان بحث بیمه خشکسالی را در اولویت کارهای خود قرار دهند و به این ترتیب به تولیدکنندگان کمک کنند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه در جیره غذایی دام سبک سویا وجود ندارد و اصلی‌ترین نهاده آن جو است، ادامه‌داد: پارسال به دلیل عدم پیش بینی ها و برنامه‌ریزی مناسب، حدود 2 میلیون تن کاهش واردات در این حوزه داشتیم که این امر فشار بسیار زیادی را بر تولیدکنندگان گوشت کشور وارد کرد، ضمن اینکه آن زمان وزارت صنعت مسوول واردات بوده و هم اکنون که مسوولیت بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، امیدواریم وضعیت بهتر و کاستی ها جبران شود .

دادرس اضافه‌کرد: سال گذشته به دلیل محدودیتی که در واردات نهاده‌های دامی وجود داشت اولویت دریافت نهاده به مرغداران، بعد از آن به دامداران شیری و سپس به دامداران گوشتی اختصاص یافت که دامداران مجبور شدند بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و قیمت سایر نهاده های تولید نیز تحت تاثیر قیمت نهاده هایی که در بازار آزاد به فروش می‌رفت، افزایش چشمگیری پیدا کرد و در نتیجه قیمت تمام شده تولید بسیار گران شد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال 99 حدود 880 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد، این درحالی است که تولید گوشت قرمز در سال 92 حدود 755 هزار تن بوده که آمارها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تولید گوشت قرمز 2.5 درصد رشد داشته است.

سرانه مصرف گوشت قرمز کشور 12.5 کیلوگرم برآورد می‌شود.

بررسی های بازار در اواخر سال 99 نشان می داد قیمت هر شقه گوسفندی در مناطق مختلف بالای 150 هزارتومان و گوشت تفکیکی بین 170 هزار تا 200 هزار تومان بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها