کد خبر: 478251
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۹:۲۳:۰۰
| |

در ادامه تنش میان واشنگتن و مسکو:

سفیر آمریکا در روسیه به خانه بازمی‌گردد

طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا، «جان سالیوان» سفیر این کشور در مسکو برای دیدار با مقام‌های دولت بایدن به واشنگتن بازمی‌گردد.

سفیر آمریکا در روسیه به خانه بازمی‌گردد
کد خبر: 478251
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۰۹:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا سفیر این کشور در روسیه برای مدتی به واشنگتن بازمی‌گردد.

به گزارش فارس، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چند ساعت بعد از آن بیان شد که وبگاه خبری «آکسیوس» گزارش داد «جان سالیوان» سفیر واشنگتن در مسکو بعد از آن که کرملین به وی توصیه کرده بود به خانه بازگردد و با تیم خود مشورت کند، گفته بود در روسیه می‌ماند.

طبق این گزارش، روسیه او را مانند 10 دیپلمات دیگر این کشور به تلافی تحریم‌های هفته گذشته دولت آمریکا اخراج نکرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه شب به آکسیوس گفت: سفیر سالیوان این هفته به آمریکا بازخواهد گشت تا با خانواده‌اش و با اعضای دولت جدید آمریکا که فرصت مشورت با آن‌ها را از زمانی که پذیرفت در این منصب باقی بماند، نداشته، ملاقات کند. او در هفته‌های بعد به مسکو بازخواهد گشت.

به نوشته آکسیوس، مسائل زیادی در خصوص این تصمیم نامشخص است.

در واپسین روزهای 1399 اظهارات تند «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا علیه روسیه و «قاتل» خواندن رئیس‌جمهور این کشور باعث شد مسکو «آناتولی آنتونوف» سفیر خود را از واشنگتن فرابخواند و او همچنان به آمریکا برنگشته است.

بایدن درباره تماس تلفنی خود با پوتین گفته بود: «او (پوتین) تاوان پرداخت خواهد کرد. ما صحبتی طولانی داشتیم. من او را نسبتاً خوب می‌شناسم. وقتی مکالمه شروع شد، به او گفتم «من تو را می‌شناسم و تو هم من را. اگر برایم مشخص شود که این اتفاق (دخالت انتخاباتی) افتاده، بعد دیگر آماده باش.»

دولت آمریکا روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی را علیه 32 فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند، 10 دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرد و از آن‌ها درخواست کرد آمریکا را ترک کنند.

در پی آن، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از احضار سفیر آمریکا به وزارت امور خارجه روسیه خبر داد.

در واکنش به این اقدام آمریکا، مسکو هم از اخراج 10 دیپلمات آمریکایی از روسیه خبر داد و 8 مقام آمریکایی را در لیست تحریم‌های خود قرار داد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیروز (دوشنبه) هم درباره هرگونه تحریم جدید آمریکا علیه این کشور هشدار داد. پسکوف طی نشست خبری در کرملین تاکید کرد هر تحریم یا محدودیت جدیدی که توسط دولت ایالات متحده بر این کشور اعمال شود، با واکنش متقابل و مشابه مسکو مواجه خواهد شود.

وی در این باره توضیح داد: «ما طرفی نیستیم که این تبادل تحریم‌ها علیه یکدیگر را شروع کرد. شما می‌دانید این تاکتیک مورد علاقه آمریکاست. ما با آن موافق نبوده و آن را قبول نداریم، اما اصل عمل متقابل، همیشه برای ما ثابت است. هر زمان که آمریکا دور جدیدی از تحریم‌های ضد روسی را اعمال کند، مسکو نیز مقابله به‌مثل خواهد کرد».

در روزهای گذشته همچنین آمریکا و متحدانش اقداماتی تحریک‌آمیز را به بهانه «حمایت از اوکراین» در دستور کار قرار داده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -130» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.

با این حال پنجشنبه شب پنتاگون از تصمیم خود برای اعزام دو ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه در بحبوحه افزایش تنش میان اوکراین و روسیه، عقب‌نشینی کرد. اما به گفته «کریستینا کوین» سرپرست سفارت واشنگتن در کی‌یف، آمریکا امکان افزایش حضور نظامی خود در اوکراین را در صورت نیاز مورد بررسی قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها