دلیل عدم حضور زنان در عرصه مدیریت کلان کشور چیست؟/ فرامرزیان: اصلاح‌طلبان از ظرفیت زنان استفاده کنند/ تبلیغ انتخابات با شعارهای پوپولیستی همراه است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه افراد برای تبلیغات انتخابات دست به دامان شعارهای پوپولیستی می‌شوند، افزود: جامعه احساس عدم کارآمدی و عدم پاسخگویی به نیازهای اخیر را بیشتر حس می‌کند.

دلیل عدم حضور زنان در عرصه مدیریت کلان کشور چیست؟/  فرامرزیان: اصلاح‌طلبان از ظرفیت زنان استفاده کنند/ تبلیغ انتخابات با شعارهای پوپولیستی همراه است
کد خبر: 478281
|
۱۴۰۰/۰۱/۳۱ ۱۰:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ژاله فرامرزیان در تحلیل فضای انتخاباتی کشور و حضور بانوان در انتخابات، اظهار کرد: انجمن روزنامه‌نگاران زن در دوره جدید، خود را با قانون تطبیق داد و هفته گذشته نیز مجمع عمومی انتخابات رزا برگزار و شورای مرکزی جدید انتخاب شد.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه رزا 545 عضو در سراسر کشور دارد، افزود: انجمن، در مرکز چند فعالیت مشترک با سایر احزاب زنان داشته است و عضو جبهه اصلاحات نیز هستیم.

فرامرزیان در خصوص حضور زنان در انتخابات نیز بیان کرد: من از ابتدا معتقد بودم که این دوره به جهت مختصات و شرایط انتخابات حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند باب جدیدی را از طرح جریان فکری اصلاح طلبان به معنای واقعی در کشور باز کند که این موضوع به جمع‌بندی اصلاح طلبان بستگی دارد.

وی ادامه داد: یکی از علامت سوال‌هایی که از ابتدای انقلاب در استفاده از ظرفیت‌های زنان داشتیم این بود که دلیل عدم حضور زنان در عرصه مدیریت کلان کشور چه بوده و چرا زنان در این عرصه نقش‌آفرینی نکردند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر سابقه مدیریتی زنان مدنظر است، باید گفت که اشخاصی که وارد عرصه سیاست شدند هم از ابتدا بی‌سابقه بودند و باید این اتفاق برای زنان و مردان به یک اندازه صورت می‌گرفت چرا که شاکله مدیریت نظام جمهوری اسلامی با مدیران کم سابقه یا بی‌سابقه شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: نظام خلقت، نظام زن و مرد است و همه ابعاد خلقت زمانی می‌تواند به رشد برسد که از همه ظرفیت‌های آن استفاده شود. طبیعتاً زمانی که 50 درصد جمعیت یک کشور کنار گذاشته می‌شود، نهایت کارایی آن ظرفیت 50 درصدی به قاعده 50 درصد اثربخشی دارد. بنابراین این مسأله باید حل شود و جامعه ایران موظف است که بتواند از 100 درصد ظرفیت انسانی برای برنامه‌ریزی و مدیریت جامعه استفاده کند و اگر در گذشته از ظرفیت خوبی برخوردار نبوده امروز باید جبران شود یعنی نمی‌توان این نقیصه را همچنان تا انتها باقی گذاشت.

دبیر کل رزا اضافه کرد: شاید جامعه چهل سال گذشته می‌توانست با چنین موضوعاتی کنار بیاید اما جامعه جوان امروز این عملکرد را تحمل نخواهد کرد. زمانی که مردم به تمامی اطلاعات در قالب فضای مجازی دسترسی دارند، نمی‌توان کسی را از پیشرفت منع کرد. به نظر من امروز توقعات دختران جوان هیچ تفاوتی با توقعات پسران جوان ندارد و بعضاً ممکن است دختران مطالبه‌گر‌تر از پسران باشند به جهت اینکه این ناکارآمدی و عقب ماندگی را در فضای مدیریتی در عرصه اثربخشی جامعه می‌بینند.

فرامرزیان یادآور شد: یکی از مهمترین نکاتی که اصلاح طلبان باید در جریان انتخابات این دوره به آن ورود کنند، بهره‌مندی از ظرفیت زنان است.

وی اظهار کرد: یکی از مسائلی که ما همواره در طول دوران مختلف در مورد انتخابات به اشتباه با آن برخورد کردیم این است که شعار دادن یک کاندیدا کافی نیست، بلکه برنامه داشتن اشخاص و افراد برای اجرای این برنامه‌ها از اهمیت برخوردار است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه افراد برای تبلیغات انتخابات دست به دامان شعارهای پوپولیستی می‌شوند، افزود: جامعه احساس عدم کارآمدی و عدم پاسخگویی به نیازهای اخیر را بیشتر حس می‌کند.

وی در خصوص انتخابات شوراها نیز بیان کرد: یکی از بزرگترین مسائل شوراها در مدت فعالیتشان فساد بوده است و یکی از دلایلی که بسیاری از شوراها منحل شده است، همین موضوع است. البته خوشبختانه خانم‌ها کمترین میزان فساد را داشتند به همین دلیل به نظر می‌رسد جامعه در دراز مدت به این سمت خواهد رفت که به خانم‌ها بیشتر اعتماد کند.

فرامرزیان اضافه کرد: خانم‌ها اگر بتوانند در رشته‌های مرتبط با خود، آثار موثری داشته باشند، می‌توانند در آینده بخشی از جریان مدیریت شهری را در دست بگیرند.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مدیریتی مادرانه است، گفت: درباره مدیریت شهری آنچه حائز اهمیت است، تعامل، مهربانی و احساس مطلوبیت است که این مولفه‌ها در زنان پررنگ‌تر از مردان است. جوامع می‌توانند موفق باشند و احساس آسایش و آرامش داشته باشند که بتوانند این مولفه‌ها را در جای مدیریت، خدمات و تعاملات شهری رعایت کنند.

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران زن تأکید کرد: طبق نظریه‌های جامعه شناختی، اثرگذاری مختصات و خصوصیت افراد در نظام مدیریتی بسیار موثر است. به نظر من زنان به جهت خصوصیت ذهنی و رویکرد شبکه‌ای فکر کردن، برای مدیریت شهری از مردان بسیار محق‌تر هستند.

وی ادامه داد: ما اگر بتوانیم این مسیر را به شکل نظام فکری مناسب در آوریم یا برنامه‌هایی که برای زندگی مردم ارائه می‌دهیم، متناسب با خلقت انسان و طبیعت باشد، حتماً میزان برخورداری مدیریت از خدمات زنان بیش از این خواهد شد. امیدوارم جریان اصلاحات در برنامه‌هایی که ارائه خواهد داد این رویکرد را در نظر بگیرد و بتواند تغییری جدی ایجاد کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ما نباید فرد رییس جمهور را محور مدیریت کشور قرار دهیم، افزود: واقعیت امر این است که مسأله اصلی ما در جامعه، فرد محوری است. اداره کردن کشور توسط یک شخص در چند بُعد باید بررسی شود؛ فرد باید سابقه و تجربه مدیریت را داشته باشد و در نظامی ساختاری تربیت شده باشد تا بتواند یک تشکیلات منسجم را برای مدیریت ارائه دهد. متأسفانه ما در طول این سال‌ها به رییس‌جمهور با دیدی، فرد محور نگاه کردیم و تیم هیأت وزیران را مبنای انتخابات قرار ندادیم و همواره به دنبال توانمندی یک فرد هستیم. البته توانمندی فرد اهمیت دارد اما فرد باید در قالب یک تیم تعریف شود. اگر یک فرد توانمند باشد اما تیم مناسبی نداشته باشد، قادر به عملکرد خوبی نخواهد بود. این نوع رفتار در نظام مدیریت، رفتاری توسعه نیافته است.

وی اظهار کرد: به اعتقاد من نظام فکری خانم‌ها نظامی شبکه‌ای است و بانوانی که از سابقه اجرایی برخوردار هستند، می‌توانند شبکه مناسبی را طراحی کنند و قطعاً حضور موفقیت آمیزی خواهند داشت. البته در میان اصلح طلبان، خانم‌های زیادی از سابقه اجرایی خوبی برخوردارند و توانمند هستند.

فرامرزیان در پایان خاطر نشان کرد: مهمترین موضوعی که اصلاح‌طلبان باید در نظر بگیرند ایجاد نظام کادرسازی مدیریتی در جریان‌های فکری است. باید کادر‌های تخصصی کارآمد و موثر سالم ایجاد کند تا روزی که رئیس جمهور انتخاب شد همه انرژی خود را صرف کادرسازی نکند. ناکارآمدی مدیریت در کشور ما به این نقیصه‌ها باز می‌گردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها