کد خبر: 478600
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۰:۴۶:۰۰
| |

جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا:

حزب جمهوری خواه انزوا طلب، طرفدار سیاست حمایت از تولیدات داخلی و تاحدودی بومی گراست

جورج دبلیو. بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی حزب جمهوری خواه را به عنوان حزبی "انزوا طلب، طرفدار سیاست حمایت از تولیدات داخلی و تاحدودی بومی گرا" توصیف کرد و گفت: این تصور و دیدگاه دقیق من نیست.

حزب جمهوری خواه انزوا طلب، طرفدار سیاست حمایت از تولیدات داخلی و تاحدودی بومی گراست
کد خبر: 478600
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۰:۴۶:۰۰

اعتمادآنلاین| جورج دبلیو. بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در نخستین مصاحبه زنده تلویزیونی‌اش در سه سال گذشته از راهی که حزب جمهوری‌خواه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ پیش گرفته انتقاد کرد و این حزب را "بومی‌گرا" و "انزوا طلب" دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جورج دبلیو. بوش در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی حزب جمهوری خواه را به عنوان حزبی "انزوا طلب، طرفدار سیاست حمایت از تولیدات داخلی و تاحدودی بومی گرا" توصیف کرد و گفت: این تصور و دیدگاه دقیق من نیست.

در سیاست‌های آمریکایی، "بومی‌گرایی" اشاره به یک جنبش ناسیونالیستی بیگانه‌هراسی دارد که برای نخستین بار در دهه 1830 در بحبوحه نگرانی‌ها دال بر اینکه مهاجران کاتولیک ایرلندی و آلمانی اصول اخلاقی و نهادهای کشوری‌ را که عمدتا بر پایه پروتستان‌های انگلیسی و اسکاتلندی بنا شده بود، فاسد می کنند، مطرح شد. در قرن بیست و یکم، بومی‌گرایی با سیاست "اول آمریکا" ترامپ به ویژه خصومتش با مهاجرت همراه است.

جورج بوش گفت: همانند بسیاری از روسای جمهور سابق آمریکا، او نیز به طور کلی تلاش کرده بود تا از مداخله در سیاست‌های جانشینانش اجتناب کند. یکی از استثناها به دنبال حمله طرفداران ترامپ در تاریخ شش ژانویه سال جاری میلادی به ساختمان کنگره رخ داد؛ هنگامی که بوش در بیانیه‌ای این اقدام را "مشمئزکننده" دانست و گفت، این یورش خسارت شدیدی به کشور وارد می‌کند.

وی در این مصاحبه مجددا درباره این تفکرات توضیح داد و گفت: این یورش به نوعی حال مرا بد کرد اما درباره اینکه از این امر نجات پیدا می‌کنیم خوش‌بین بودم چرا که قویا به ثبات نهادی کشورمان باور دارم و آمریکا از این ماجرا نجات پیدا کرد.

با این حال بوش گفت: تمایل بومی‌گرایی در حزب جمهوری خواه لزوما پیروز نشده است. هر نامزدی که به مسائلی نظیر کنترل سلاح، مهاجرت و آموزش تمایل نشان دهد، شانس پیروزی دارد. من سیاست‌های مرزی توام با یک احساس شفقت و دلسوزی را ترجیح می دهم.

وی افزود: به نظر من سیاست حمایت از مهاجرت راه درستی نیست. من موافق سیاست‌های مرزی توام با یک احساس شفقت و دلسوزی هستم. اساسا مهاجرت به این معناست. اجازه دهید مرزها را باز کنیم.

در دوران ریاست جمهوری جورج بوش بین سال‌های 2001 تا 2009 میلادی، بذر بسیاری از سرکوب‌های کنونی مهاجرت کاشته شد از جمله تاسیس سازمان گمرک و مهاجرت در سال 2003 میلادی به عنوان بخشی از وزارت امنیت داخلی آمریکا که مهاجرت را به عنوان یک موضوع امنیت ملی در نظر می‌گیرد. در دوران ریاست جمهوری بوش، مهاجران مسلمان و آسیایی تحت بررسی‌های بسیار دقیقی قرار می‌گرفتند.

با این حال، بوش انتقادات خود را تنها به ترامپ محدود نکرد و درباره جو بایدن که اعلام کرد نیروهای آمریکایی را تا 11 سپتامبر 2021 از افغانستان خارج می کند، صحبت کرد. بوش در اکتبر 2001 پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر این جنگ را اغاز کرد.

وی در این باره گفت: نخستین واکنش من به این تصمیم بایدن این بود که دختران در افغانستان با طالبان شدیدا به مشکل خواهند خورد. در این دوران دستاوردهای زیادی بدست آورده بودیم و من شدیدا نسبت به درد و رنجی که زنان و دختران در افغانستان متحمل می‌شوند، نگران هستم. باید صبر کنیم . ببینیم چه پیش می‌آید.

بوش افزود: فکر می کنم دولت بایدن امیدوار است که مشکلات دختران افغان از طریق دیپلماسی حل شود. زمان به ما نشان خواهد داد. کل چیزی که می دانم این است که وقتی طالبان قدرت اداره و حکومت جایی را داشتند، بسیار بی‌رحم بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها