کد خبر: 478774
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

فریدون‌ مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

ایران و عربستان چراغ اول تفاهم را روشن کردند / دشمنی ایران و عربستان، برای همه ارکان نظام بین‌الملل خسارت‌زاست

فریدون‌ مجلسی گفت‌: از آنجا که 2 مقام ایرانی و عربستانی حتماً با موافقت سران ممتاز کشورشان این دیدار را انجام داده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که ایران و عربستان چراغ اول تفاهم را روشن کردند.

ایران و عربستان چراغ اول تفاهم را روشن کردند / دشمنی ایران و عربستان، برای همه ارکان نظام بین‌الملل خسارت‌زاست
کد خبر: 478774
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| گره‌ای که در رابطه‌ی ایران و عربستان افتاده یکی از عوامل اصلی تنش در خاورمیانه است؛ یعنی نه تنها 2 کشور از این فضای مملو از تنازع متضرر می‌شوند که منطقه هم با تبعاتی هزینه‌ساز در این چند سال مواجه شده است. ایران و عربستان اکنون اما گویا چراغ اول تفاهم را روشن کرده‌اند، به همین دلیل گفت‌وگوی فی‌مابین مقامات 2 کشور به عنوان خبری مهم و البته غیرمنتظره مخابره شد.

فریدون‌ مجلسی، دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: هر نوع تعامل یا همراهی بین ایران و عربستان به نفع هر 2 کشور است و حتی می‌توان گفت آمریکا و نظام بین‌الملل از کمرنگ شدن مسائل بین ایران و عربستان سعودی استقبال خواهند کرد. این توضیح این پیام را می‌رساند که طرفین در نهایت با هم کنار خواهند آمد تا از تداوم هزینه‌سازی‌ها جلوگیری شود.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه گفت: دنیای پس از شیوع کرونا دنیایی است که گره‌های کوری را در اقتصاد خود می‌بیند. به همین دلیل کشورها مایل‌اند از دشمنی‌ها کاسته شود و التهاب‌ها به پایان برسد، ولو اینکه امکان دوستی هم فراهم نباشد. اساساً دوستی در سیاست خارجی هیچ جایگاهی ندارد و کشورها فقط بر اساس آنچه با منافع ملی‌شان مطابقت دارد در بحث دیپلماسی دست به کاری می‌زنند.

او ادامه داد: دشمنی ایران و عربستان، چه برای ایران چه برای عربستان و چه برای آمریکا، چه برای اسرائیل و کشورهای عربی حول و حوش اسرائیل و حتی برای اروپایی‌ها هم خسارت‌زاست.

مجلسی با طرح سوالی توضیح داد: سوالی که پیش می‌آید این است که ایران از تجادل دائمی با دولت سعودی به چه دستاوردی رسید؟ عربستان از جنگ هفت‌ساله در یمن به کدام هدفش رسید؟ ایران هزینه‌های گزافی را به روی دوش خود دید و عربستان هم بحران‌های ریز و درشتی را از سر گذراند. این در حالی است که 2 کشور می‌توانند با الگو قرار دادن همسایگی بین اروپایی‌ها، با یکدیگر همکاری‌های اقتصادی و صنعتی داشته باشند و در مباحث مختلف منافع داخلی و البته مصلحت منطقه را در نظر بگیرند.

او همچنین با اشاره به همزمانی گفت‌وگوی مقام‌های ایران و عربستان با مذاکرات هسته‌ای در وین افزود: این همزمانی بسیار قابل توجه است، چون مشخص می‌کند که آمریکا و غرب واقعاً به دنبال حل مساله هسته‌ای هستند. البته باید بدانیم که در رابطه با کشورها راهی جز این نداریم که اصل را بر مبادله بگذاریم؛ یعنی اینکه بگوییم «در تمام امور حق با من است» و «همه دنیا خطاکار و خودخواه هستند» هیچ مشکلی از مشکلات را حل نخواهد کرد. پس تصمیم‌‌گیران تفاهم کنند تا ملت‌ها در آرامش باشند.

فریدون مجلسی در پایان گفت: از آنجا که 2 مقام ایرانی و عربستانی حتماً با موافقت سران ممتاز کشورشان این دیدار را انجام داده‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که ایران و عربستان چراغ اول تفاهم را روشن کردند.

چکیده گفت‌وگو با فریدون مجلسی

-نظام بین‌الملل از کمرنگ شدن مسائل بین ایران و عربستان سعودی استقبال خواهد کرد

-ایران و عربستان در نهایت با هم کنار خواهند آمد تا از تداوم هزینه‌سازی‌ها جلوگیری شود

-دوستی در سیاست خارجی هیچ جایگاهی ندارد

-کشورها فقط بر اساس آنچه با منافع ملی‌شان مطابقت دارد در بحث دیپلماسی دست به کاری می‌زنند

-همزمانی گفت‌وگوی مقام‌های ایران و عربستان با مذاکرات هسته‌ای در وین، مشخص می‌کند که آمریکا و غرب واقعاً به دنبال حل مساله هسته‌ای هستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها