لزوم توجه به خانواده کارگرانِ روزمزدی که با کرونا جان باختند

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری گفت: دهک‌های 1 تا 5 که سرپرست خانواده را بر اثر کرونا از دست داده‌اند و تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند، باید مورد توجه قرار بگیرد.

لزوم توجه به خانواده کارگرانِ روزمزدی که با کرونا جان باختند
کد خبر: 478825
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ۰۹:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ رضا برزگر، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری، درباره خانواده‌های آسیب دیده از کرونا که سرپرست خانواده را از دست داده‌اند، بیان کرد: در خصوص اینکه تعداد دقیق این خانواده ها چقدر است فعلا نمی‎ توان آماری اعلام کرد، اما در سطح کشور پراکنده بوده و از دهک درآمدی 1 تا 5 هستند.

به گزارش ایلنا، وی در ادامه گفت: دهک درآمدی 1 تا 5 گروهی هستند که از نظر وضعیت درآمدی و مالی شرایط مساعدی ندارند. همچنین دارایی از نظر ملک، خودرو و…ندارند و از همه مهم‌تر درآمد روزانه آن‌ها است که مبلغ قابل توجهی نیست.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری توضیح داد: هدف ما از پوشش خانواده‌های مذکور این است که آن‌ها به عنوان اقشار آسیب‌پذیر جامعه از پیش آسیب‌پذیر بوده‌اند و در گروه دهک‌های پایین درآمدی قرار داشته و تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی هم نبوده‌اند و حالا با شیوع کرونا و حواشی ناشی از آن دچار یک بار مضاعف از آسیب شدند.

برزگر گفت: این مشکل مضاعف برای دهک‌های پایین این بوده که سرپرست و نان‌آور خانواده خود را از دست داده‌اند. آن هم نان آوری خانواده‌ای که روزمزد بوده مانند کارگر ساختمانی و کارگران فصلی. این دست از سرپرست خانواده‌ها شغل و منبع درآمدی‌شان بدین شکل بوده که صبح سرکار می‌رفتند و شب یک نانی به سفره خانواده می‌آوردند. حالا فرض کنید خانواده‌ها با از دست دادن سرپرست خود، همین درآمد حداقلی را هم از دست داده‌اند. قطعا این مشکل تبعات اجتماعی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: برای حل مشکلی که عنوان شد و کمک به خانواده‌های آسیب دیده از کرونا، ستاد اجرایی فرمان امام پای کار آمد. آن‌ها بسته‌هایی را در طول سال اعم از بسته‌های پروتینی، نوروزی و… را بین خانواده‌ها توزیع می‌کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری افزود: برنامه‌ریزی شده تا به اعضای خانواده‌های آسیب دیده از کرونا که سرپرست و نان‌آور خود را از دست داده‌اند، آموزش‌هایی داده شود تا بتوانند برای خودشان اشتغال ایجاد کرده و کسب درآمد کنند.

برزگر در ادامه توضیح داد: البته افرادی که به عنوان مثال کارگر یک کارخانه و تحت پوشش تامین اجتماعی بوده و درآمده مستمر داشته اند را از لیست خانواده کارگران روزمزدی حذف کردیم. زیرا اگر کارگران دارای درآمد مستمر خدایی نکرده فوت کنند به خانواده آنها مستمری تعلق می‌گیرد، ولی وقتی کارگرد روزمزدی فوت کند هیچ کمکی به خانواده او تعلق نخواهد گرفت.

وی توضیح داد: ما همچنین خانواده‌هایی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند را از این لیست حذف می‌کنیم، زیرا اگر بازهم سرپرست آن‌ها فوت شود، بهزیستی و کمیته امداد حمایت‌ها و مساعدت‌های خود را نسبت به آن خانوادها ادامه خواهند داد. بنابراین خانواده‌های مورد هدف ما افرادی هستند که به هیچ عنوان به جایی متصل نبوده و مورد توجه نیستند و درآمد آن‌ها پایین است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در پایان اظهار داشت: حتی برخی از این خانواده‌ها یارانه هم دریافت نمی‌کنند که این هم دلایل مختلفی دارد. به این صورت که یا نتوانستند برای یارانه ثبت نام کنند یا اطلاعاتشان درست نبوده و از لیست یارانه بگیران حذف شدند. این خانواده‌ها نه فقط در پایتخت بلکه در همه جای کشور به شکل پراکنده وجود دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها