گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل:

250 هزار نفر در میانمار آواره شدند

توماس اندروز گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امورمیانمار، گفت: از زمان وقوع کودتای ارتش و سرکوب معترضان در این کشور دست‌کم 250 هزار تن آواره شده‌اند و دست‌کم 738 تن کشته و بیش از سه هزار و 300 تن دستگیر شده اند.

250 هزار نفر در میانمار آواره شدند
کد خبر: 478832
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ۰۹:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| «توماس اندروز» گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امورمیانمار، گفت: از زمان وقوع کودتای ارتش و سرکوب معترضان در این کشور دست‌کم 250 هزار تن آواره شده‌اند.

به گزارش ایرنا به نقل ازپایگاه خبری «سی ان ای» هند، از زمان آغاز کودتای نظامی در میانمار در تاریخ یکم فوریه ( 13 بهمن ماه 1399) دست‌کم 738 تن کشته و بیش از سه هزار و 300 تن دستگیر شده اند.

اندروز در صفحه توئیتر خود نوشت:« جهان باید فوری در خصوص وقوع فاجعه انسانی در میانمار از خود واکنش نشان دهد.»

بنا بر اعلام «اتحادیه ملی کارن» در میانمار که کنترل منطقه‌ای در جنوب شرقی این کشور در مرز با تایلند را در دست دارد، تاکنون بیش از 2 هزار تن از مردم میانمار وارد تایلند شده‌اند.

به گفته این اتحادیه هزاران تن دیگر نیز به دلیل ناآرامی‌ها در میانمار آواره هستند.

بنابر اعلام گروه موسوم به «رنجرهای برمه آزاد» که در مناطق جنگی تحت عنوان نیروی امدادی فعالیت می‌کند، تاکنون بیش از 24 هزار تن در ایالت کارن در میانمار آواره شده‌اند.

میانمار از زمان کودتای 13 بهمن در شرایط فوق العاده سراسری بوده است و رهبران ارتش مسئولیت تمام امور دولتی را در دست دارند و شبکه تلویزیونی دولتی میانمار اواخر اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد حاکمان نظامی در بخش های زیادی از شهر یانگون بزرگترین شهر این کشور و برخی مناطق دیگر حکومت نظامی اعلام کرده اند.

ارتش میانمار در 60 سال گذشته، اغلب قدرت را در دست داشت، اما در یک دهه گذشته تا حدی قدرت را به غیرنظامیان داده بود، همواره با گروه های قومی در نبرد بوده و در سال 2017 کارزار پاکسازی قومی را علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در غرب کشور اجرا کرد و هزاران تن را به قتل رساند و 700 هزار نفر را مجبور به مهاجرت به بنگلادش کرد که در شرایط دشواری به سر می‌برند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها