روز زمین پاک؛ حمایت از احیای اکوسیستم

معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: احیای اکوسیستم به معنای کمک به بازیابی و بازگشت مجدد شادابی و سلامتی به اکوسیستم های آسیب دیده و یا تخریب شده است.

روز زمین پاک؛ حمایت از احیای اکوسیستم
کد خبر: 478915
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۲ ۱۳:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پیامی به مناسبت روز جهانی زمین با اشاره به اینکه شعار این روز " احیای زمین " تعیین شده تاکید کرد باید روند تخریبی سیاره زمین را معکوس کنیم.

به گزارش برنا، کیومرث کلانتری، معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در این پیام آورده است که شعار روز جهانی زمین در سال 2021، هم راستا با عنوان احیای اکوسیستم که توسط سازمان ملل متحد برای دهه 2030-2021 برگزیده شده، احیای زمین اعلام شده است.


او افزود: امروز روز جهانی زمین است، مراسم گرامی داشت روز جهانی زمین که در ایران با نام روز "زمین پاک" خوانده می شود، از سال 1970 تا کنون هر ساله با هدف ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداشت زمین در روز 22 آوریل در سراسر جهان برگزار می شود.

او ادامه داد: هرچند همانطور که بارها یادآور شده ایم، نه یک روز خاص بلکه هر روز متعلق به زمین است. زمینی که بی مزد و منت نعمت هوای پاک، آب تمیز، مناظر زیبا و هرآنچه نیاز ما انسان هاست را در اختیار ما قرار می دهد. پس می بایست هر روز و هر لحظه به حفظ و پاسداری از این گنجینه ارزشمند بیندیشیم و بپردازیم، شعار روز جهانی زمین در سال 2021، هم راستا با عنوان "احیای اکوسیستم" که توسط سازمان ملل متحد برای دهه 2030-2021 برگزیده شده، "احیای زمین" اعلام شده است. این موضوع بر احیای اکوسیستم های جهان از طریق فرایندهای طبیعی، ظهور فناوری های سبز و تفکر خلاق تمرکز دارد.

کلانتری اظهار کرد: احیای اکوسیستم به معنای کمک به بازیابی و بازگشت مجدد شادابی و سلامتی به اکوسیستم های آسیب دیده و یا تخریب شده است. هرچه سلامتی و غنای تنوع زیستی یک اکوسیستم بیشتر باشد، به تبع آن این اکوسیستم، خدمات اکوسیستمی مفیدتر و کارآمدتری را به همراه خواهد داشت. ارتقاء سلامت اکوسیستم ها یعنی ارتقاء سلامت زمین و ارتقاء سلامت زمین یعنی ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی کلیه ساکنین آن.


او ادامه داد: این وظیفه یکایک ما اهالی کره زمین است که عزم خود را جزم کنیم، روند تخریبی این سیاره را معکوس کنیم و به کفه احیای آن بیفزاییم. احیای زمین و سلامت آن، ضامن بهبود معیشت، سلامت، رفاه و شادابی ما و کاهش فقر و تهیدستی است. ما برای حفظ سلامت خود ناچار به حفظ سلامت زمین و احیای آن هستیم. "داشتن یک سیاره سالم یک انتخاب نیست یک ضرورت است.

معاون سازمان محیط زیست افزود: از آنجا که امسال نیز به دلیل ماندگار شدن میهمان ناخوانده دردسرساز در سراسر دنیا، همچنان مانند سال گذشته تعداد زیادی خانه نشین هستند و رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در اماکن عمومی پر جمعیت از اهم اقدامات پیشگیرانه است، متاسفانه امکان برگزاری همایش و جشنواره های حضوری وجود نداشته و یا بسیار محدود است و جشن های روز جهانی زمین در جای جای دنیا به صورت مجازی برگزار می شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها