کد خبر: 479063
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ۱۰:۲۱:۲۶
| |

صادرات ایران به آفریقا 14 درصد کاهش یافت/ چرا کالاهای ایرانی حضور کمررنگ در آفریقا دارند؟

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: صادرات محصولات ایرانی به قاره افریقا در سال 1399 حدود 2 میلیون و 389هزار تن معادل 578 میلیون دلار بوده است. این آمار در مقایسه با سال 1398 از نظر ارزشی 14 درصد و از نظر وزنی 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

صادرات ایران به آفریقا 14 درصد کاهش یافت/ چرا کالاهای ایرانی حضور کمررنگ در آفریقا دارند؟
کد خبر: 479063
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ۱۰:۲۱:۲۶

اعتمادآنلاین| فرزاد پیلتن در مورد وضعیت صادرات به آفریقا اظهار کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات محصولات ایرانی به قاره افریقا در سال 1399 حدود 2 میلیون و 389هزار تن معادل 578 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: در سال 1399 کشورهای غنا با 178 میلیون دلار، الجزایر با 123 میلیون دلار، کنیا با 50 میلیون دلار، آفریقای جنوبی با 37 میلیون دلار، سومالی با 26 میلیون دلار، تانزانیا با حدود 24 میلیون دلار، کامرون با 22 میلیون دلار، موزامبیک با 19 میلیون دلار، نیجریه با 17 میلیون دلار و ساحل عاج با 11 میلیون دلار به ترتیب در رتبه‌های اول تا دهم طرف‌های صادراتی ایران به قاره آفریقا قرار داشته‌اند.

پیلتن با مقایسه صادرات به آفریقا در سال 99 با سال 98 گفت: این آمار در مقایسه با سال 1398 از نظر ارزشی 14 درصد و از نظر وزنی 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل‌ دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت در ادامه اضافه کرد: بررسی شرایط صادرات ایران در سال 1399 نسبت به سال 1398 نشان می‌دهد که با وجود تشدید و گسترش تحریم‌های یک جانبه آمریکا در سال 99 و همچنین شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نسبی رویدادها و ارتباطات تجاری در سطح دنیا، گرچه تجارت بین ایران و قاره آفریقا نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته اما ایران توانسته است حضور هرچند کمرنگ خود در بازارهای آفریقایی را حفظ کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا ایران در بازارهای آفریقایی حضور کمرنگ دارد؟ گفت: به طور کلی در تحلیل حضور کمرنگ محصولات صادراتی ایران در بازارهای آفریقایی می‌توان به وجود برخی مشکلات و موانع از سمت دو طرف اشاره کرد.

پیلتن با اشاره به این منشا این مشکلات اظهار کرد:‌ از ناحیه طرف ایرانی عدم برقراری ارتباط نزدیک و شناخت از بازارهای آفریقایی توسط بخش های خصوصی، عدم وجود برنامه و امکان تامین هزینه‌های بالای بازاریابی، عدم حضور مستقیم در بازارهای آفریقایی، عدم وجود رویکردهای بلندمدت بخش‌های دولتی و خصوصی در مورد حضور در بازار کشورهای آفریقایی و فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب مانند روابط بانکی، حمل و نقلی و ...جزو مهمترین مشکلات و موانع محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: از جانب کشورهای آفریقایی نیز می‌توان به وجود برخی مشکلات مانند بی‌ثباتی‌های اقتصادی و سیاسی، عدم استقرار ترتیبات اداری و امنیتی مناسب برای فعالیت‌های بلندمدت اقتصادی و تجاری، عدم توانایی مالی مناسب بخش‌های خصوصی و دولت‌های آفریقایی و .... اشاره کرد.

پیلتن در ادامه افزود: با این وجود، سازمان توسعه تجارت ایران در تلاش است با برنامه‌ریزی‌های یک و چند ساله و با استفاده از ظرفیت‌های کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا و همچنین سفارتخانه‌های ایران در کشورهای افریقایی و دیگر نهادهای دست اندرکار، ضمن ایجاد هماهنگی در سطح داخل و پیگیری ایجاد زیرساخت‌های تجاری با قاره افریقا مانند توسعه خطوط حمل و نقلی و برقراری روابط بانکی، نسبت به معرفی توانمندی‌های صادراتی کشور به تجار آفریقایی اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدامات از طریق اطلاع رسانی فرصت‌ها و زمینه‌های صادرات به کشورهای آفریقایی، تشویق و تبادل هیئت‌های تجاری، توسعه همکاری‌های نمایشگاهی، حمایت از تاسیس مراکز تجاری، پیگیری تشکیل شوراهای مشترک بازرگانی و برقراری ارتباط مستقیم میان بخشهای خصوصی در ایران با این کشورها خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها