کد خبر: 479374
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۱:۲۸:۵۳
| |

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل:

مکانیزم ماشه داخلی را طراحی کنیم

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پیشنهاد می‌کنم ایران به موازات مکانیسم ماشه، فرایندی مشابه را برای بازگشت شرایط به ماقبل برجام، در صورت خروج مجدد آمریکا یا فعال‌سازی مکانیسم ماشه در داخل کشور تهیه کند.

مکانیزم ماشه داخلی را طراحی کنیم
کد خبر: 479374
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۱:۲۸:۵۳

اعتمادآنلاین| یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه راستی‌آزمایی رفع تحریم یک موضوع بسیار پیچیده و نیازمند ارزیابی بلندمدت است، گفت: با وجود بدعهدی غربی‌ها باید یک مکانیزم ماشه داخلی طراحی کنیم.


به گزارش مهر، سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر لزوم بررسی دقیق راستی‌آزمایی‌های مرتبط با رفع تحریم، گفت: راستایی‌آزمایی برای رفع تحریم یک موضوع بسیار پیچیده است و با توجه به بسط تحریم‌ها در حوزه‌های فراوان از جمله تجاری، اقتصادی، نفتی، گمرکات، لازم است حداقل بین سه تا شش ماه، رفع تحریم این حوزه‌ها مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، بحث بازگشت مجدد تحریم‌ها پس از گذشت چند سال یا حتی چند ماه آینده است که این نیازمند بررسی است و در شرایط فعلی در این خصوص بحث نخواهیم کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال فعال سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا پس از بازگشت به برجام، گفت: با توجه به تجربه بدعهدی غربی‌ها که ما در این سال‌ها شاهد آن بودیم، اگر قرار بر باقی ماندن مکانیسم ماشه در برجام باشد باید حساسیت‌های لازم را به خرج داد.

صدرالحسینی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم جمهوری اسلامی ایران به موازات مکانیسم ماشه، فرایندی مشابه را برای بازگشت شرایط به ماقبل برجام، در صورت خروج مجدد آمریکا یا فعال سازی مکانیسم ماشه در داخل کشور تهیه کند. در این صورت پس از تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دست دولت‌ها برای تضمین منافع ملی کشور باز خواهد بود.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام انتخابات ریاست‌جمهوری، نسبت به سوءاستفاده جریان‌های مختلف سیاسی از منافع ملی در حوزه سیاست خارجی هشدار داد و گفت: مقام معظم رهبری به نمایندگی از تمام ملت پرچمدار شعار رفع تحریم هستند از این رو هیچکس نمی‌تواند شعار رفع تحریم را برای نفع سیاسی خود به کار ببرد. بنابراین موضوعات سیاست خارجی که مستقیم به امنیت ملی مرتبط است به هیچ عنوان نباید بازیچه گروه‌ها و احزاب سیاسی قرار گیرد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: یکی از دغدغه‌های جریان‌های سیاسی در داخل تامین منافع ملی از طریق سیاست خارجی است. اما متاسفانه در دوره‌های اخیر این مسئله کمتر مورد توجه بوده و بعضی از جریان‌های سیاسی صرفاً به دنبال سوءاستفاده از احساسات بیگانه‌ستیزی ایرانیان بودند و با بی‌توجهی به شعارهای اساسی انقلاب اسلامی به دنبال کسب آراء خود بودند. خوشبختانه با وجود آگاهی و بصیرت مردم این موضوع در انتخابات پیش رو اتفاق نخواهد افتاد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها