کد خبر: 479454
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۳:۴۰:۰۱
| |

از 3 ماه پیش درباره فساد میوه‌ها هشدار دادیم/ وزارت صمت تخلف کرد

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه سراسری باغبانی کشور با بیان اینکه خطر فساد برای حجم زیادی از سیب و پرتقال مانده در انبارها وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید محصولاتی باغی، بیش از 3 ماه پیش نسبت به احتمال فساد میوه‌ها در انبارها در صورت عدم تعریف بازار مصرف برای آن‌ها، به مسئولان وزارت صمت هشدار داده بودیم.

از 3 ماه پیش درباره فساد میوه‌ها هشدار دادیم/ وزارت صمت تخلف کرد
کد خبر: 479454
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ۱۳:۴۰:۰۱

اعتمادآنلاین| مجتبی شادلو با بیان اینکه به دلیل آب و هوای مناسب در سال گذشته شاهد رشد تولید محصولات باغی بودیم، اظهار کرد: در اواخر آذرماه سال گذشته بود که وزارت صمت دستور به توقع صادرت سیب و پرتقال داد، در آن زمان ما به وزیر صمت نامه نوشته و گزارشی درباره افزایش تولید در این دو محصول و خطر بسته شدن بازار مصرف خارجی هشدار دادیم.

وی ادامه داد: پس از آن با کمک نمایندگان مجلس وزارت، صمت را وادار به رفع ممنوعیت صادرات کردیم تا حداقل اجازه صادرات سیب در قبال واردات موز را صادر شود، چراکه به روشنی آشکار بود که که اگر بازاری برای مصرف نباشد باغداران زیان می‌بیند و محصولات از بین می‌رود.

به گفته شادلو؛ به رغم صدور این اجازه و تصویب وزارت صمت با تاخیر عجیب ابلاغ 50 روزه آن را به گمرکات اعلام کرد.

وی تصریح کرد: ابلاغ مصوبه واردات موز به شرط صادرات سیب برای باغداران امید بخش بود، اما طولی نکشید که در 25 اسفندماه یکی از معاونین وزارت صمت در مصاحبه تلوزیونی از ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال خبر داد.

شادلو با تاکید بر اینکه این تصمیم وزارت صمت با علم بر عدم کشش بازار داخل برای مصرف سیب و پرتقالی تولیدی بود، گفت: دستور به ممنوعیت صادرات در حالی که حجم زیادی سیب و پرتقال تولید در داخل انبارها مانده بود نتیجه مشخصی داشت، کاملا واضح بود در ابتدای امسال با انباشت میوه‌های روبه‌رو خواهیم بود که به دلیل نبود بازار دچار فساد خواهند شد.

وی اتفاقات پیش آمده توسط وزارت صمت را تخلف قانونی و حرکت در خلاف جهت دستورات مکرر مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید داخل و مانع زدایی دانست.

شادلو معتقد است؛ وزارت صمت با تغییر یکشبه قوانین و تصمیمات غیر کارشناسی مقصر اصلی نابودی ثروت در اقتصاد کشاورزی است.

نایب رئیس اتحادیه سراسری باغبانی کشور مدت زمان باقی مانده برای جلوگیری از فساد میوه‌های مانده در انبارها را حدود 1 ماه عنوان کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها