کد خبر: 479597
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

بحث و بررسی درباره مصادیق کاندیداتوری در «جبهه اصلاحات ایران» جدی‌تر می‌شود:

نقشه کارگزاران برای اصلاح‌طلبان چیست؟ / کرباسچی کاندیدای دقیقه 90 می‌شود؟ / ورود تاجزاده به انتخابات، چقدر مشارکت را بالا برد؟

اینکه گزینه چهارم و احتمالا همان شگفتی کارگزاران چه کسی است، محل تامل است. گزینه‌ای که اگرچه برخی معتقدند فائزه هاشمی خواهد بود اما به نظر می‌رسد این شگفتانه کسی نباشد جز غلامحسین کرباسچی، دبیر کل کارگزاران سازندگی.

نقشه کارگزاران برای اصلاح‌طلبان چیست؟ / کرباسچی کاندیدای دقیقه 90 می‌شود؟ / ورود تاجزاده به انتخابات، چقدر مشارکت را بالا برد؟
کد خبر: 479597
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این هفته و هفته بعد قرار است گفت‌وگوها و رایزنی‌های اصلاح‌طلبان درباره کاندیدای نهایی با جدیتی دوچندان دنبال شود. آن‌گونه که اعضای «جبهه اصلاحات ایران» طی روزهای گذشته خبر داده‌اند گویا قرار است طی روزهای پیش‌رو بحث درباره تعیین مصادیق کاندیداتوری را کلید بزنند و احتمالا رایزنی‌ها و بررسی‌های احزاب اصلاح‌طلب تا هفته بعد هم با همین جدیت و فشردگی در دستورکار آنان خواهد بود؛ رایزنی‌های درون‌گفتمانی با محوریت احزاب اصلاح‌طلب تا هر کدام از این احزاب بتوانند آرای بیشتری را برای کاندیدای موردحمایت خود جمع کرده و در رای‌گیری اولیه جبهه اصلاحات ایران دست بالا را در اختیار داشته باشند.کاندیداهای احتمالی که ابتدا باید دست‌پایین 15 رای از آرای اعضای «جبهه اصلاحات ایران»را به جیب بزنند تا بتوانند در فهرست اولیه اصلاح‌طلبان جایی برای خود دست و پا کنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، در این بین بحث درباره چهره‌های مختلف همچنان ادامه دارد اما گویا حزب کارگزاران سازندگی قصد دارد در این دوره متفاوت ظاهر شود و جریان تازه‌ای به راه بیندازد. کارگزارانی‌ها که در بزنگاه‌های انتخاباتی و غیرانتخاباتی یکی، دو دهه گذشته نیز گاهی همچون تجربه انتخابات مجلس یازدهم، به‌‌رغم عدم انتشار فهرست از جانب مجموعه اصلاح‌طلبان، اقدام به ارایه فهرستی نصفه و نیمه کرد، حالا در آستانه انتخابات پیش‌رو از جمله طیف‌هایی است که از ماه‌ها پیش درباره احتمال پی گرفتن مسیری متفاوت از مجموعه اصلاح‌طلبان مطرح بوده است. این‌بار اما یکی از اعضای شاخص این حزب خود مسیری متفاوت از کلیت حزب پیش گرفته است. فائزه هاشمی، دختر آیت‌الله هاشمی، پدر معنوی کارگزاران سازندگی که با حضور در یک اتاق مجازی گفت‌وگو در «کلاب‌هاوس» برخلاف دیگر کارگزارانی‌ها که برخی از حضورشان در انتخابات حتی در صورت ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب می‌گویند. البته این موضع درحالی با انتقاد نسبی دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب مواجه شد که سفت‌وسخت‌ترین موضع را خود کارگزارانی‌ها داشتند. آن‌هم در حالی که محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران و برادر بزرگ فائزه هاشمی حالا نیز از جمله گزینه‌های جدی کارگزاران برای انتخابات ریاست‌جمهوری است که البته او نیز چندماه پیش با اظهارات متفاوتی درباره ریاست‌جمهوری خبرساز شده بود. زمانی که گفته بود باید در صحت عقل کسی که در این شرایط به کاندیداتوری فکر کند، تردید کرد. محسن هاشمی البته به تازگی موضعی خلاف آن گفته‌ها را با صراحتی بیشتر مطرح کرده و درنتیجه برخی ناظران، این روش کجدار و مریز او را به عنوان راهبرد و استراتژی تبلیغاتی- انتخاباتی‌اش تحلیل کرده و می‌گویند او خواسته به این ترتیب، زودتر از موعد به دام تخریب‌های رقیب نیفتد. هرچند به باور بسیاری، او حالا هم دغدغه تایید صلاحیت دارد و هم اینکه مورد اجماع اصلاح‌طلبان باشد.


شگفتی کارگزاران


حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران سازندگی در این شرایط از برنامه‌های این تشکل سیاسی به خبرگزاری برنا گفته است. او همزمان به راهبرد «جبهه اصلاحات ایران» نیز پرداخته و با تاکید بر کاندیداهای متعدد این جریان و ورود به بررسی مصداقی طی هفته آینده، بر اجماع کامل اصلاح‌طلبان تاکید کرده و در ادامه گفته است: «امروز ما اسامی 4 کاندیدای پیشنهادی خود (کارگزاران) را به جبهه اصلاحات ارایه می‌کنیم و اسامی را در دقیقه 90 رو می‌کنیم؛ چون شاید در زمان نام‌نویسی، یکی از دوستان ما نام‌نویسی کند و از شگفتی‌های انتخابات باشد اما درنهایت افرادی که به دولت انقلابی پُز و شعار می‌دهند باید این را بدانند که دولت جمهوری اسلامی باید دولتی باشد که مردم بپسندند.»


محسن هاشمی‌رفسنجانی، اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف طی هفته‌های گذشته به عنوان گزینه‌های احتمالی کارگزاران سازندگی در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بودند. در این میان درحالی که گفته‌های اخیر هاشمی نشان داده که او تمایل به کاندیداتوری دارد اما به شرط رفع نگرانی‌هایش! درباره اسحاق جهانگیری درحالی تاکنون اخبار متناقضی منتشر شده که سال گذشته برخی می‌گفتند که جهانگیری حتی تشکیلات سازمانی را که برای انتخابات فراهم کرده بود، تعطیل کرده و تصمیم قطعی خود را برای عدم کاندیداتوری گرفته است. اما از سال جدید زمزمه‌هایی دوباره درباره احتمال کاندیداتوری او شنیده شد. با این حال چنانچه جهانگیری تصمیم خود را برای کاندیداتوری بگیرید، احتمالا از میان دیگر احزاب اصلاح‌طلب چندان حامیان جدی و مهمی نخواهد داشت. چه آنکه برخلاف محبوبیت چندسال پیش، حالا به خاطر تداوم حضورش در دولت و عملکرد ضعیف دولت محل انتقاد است. اما به‌هرحال مشخص است که کاندیداتوری او همزمان با کاندیداتوری ظریف عملیاتی نخواهد بود و احتمالا تنها یکی از این دو به میدان می‌آیند .


شنیده‌ها حاکی از آن است که رایزنی‌های فشرده‌ای درباره محمدجواد ظریف نیز شکل گرفته و باتوجه به اینکه او فعلا حاضر به کاندیداتوری نیست، این بحث‌ها را باید منتفی بدانیم. دیروز مرعشی حملات به ظریف و مذاکرات را نشان از «عقب‌ماندگی سیاسی» خوانده و گفته است: «ظریف در فضای سیاسی ایران طرفدارانی جدی دارد و آمدن به تصمیم خودش است.» پیش از این هم دیگر اعضای کارگزاران ظریف را کاندیدای جدی خود اعلام کرده بودند. به‌هرحال احتمالا تا پیش از شروع نام‌نویسی کاندیداها خبر تازه‌ای از ظریف منتشر نشود.


فارغ از این 3 گزینه که بارها از آنها شنیده‌ایم اما اینکه گزینه چهارم و احتمالا همان شگفتی کارگزاران چه کسی است، محل تامل است. گزینه‌ای که اگرچه برخی معتقدند فائزه هاشمی خواهد بود اما به نظر می‌رسد این شگفتانه کسی نباشد جز غلامحسین کرباسچی، دبیر کل کارگزاران سازندگی!


تاجزاده مجرم امنیتی نبوده


بحث درباره کاندیداتوری سیدمصطفی تاجزاده اما اگرچه او گفته هنوز درحال بررسی است اما تا همین جا هم به موضوع داغی تبدیل شده است. به‌طور کلی تقریبا بسیاری از احزاب و چهره‌ها کاندیداتوری او را مثبت ارزیابی کرده‌اند. هرچند این موضوع مخالفانی هم میان اصلاح‌طلبان دارد؛ مخالفانی که البته از اظهارنظر صریح پرهیز دارند اما سعی می‌کنند آن را در چارچوب یک اقدام شخصی در نظر بگیرند. در این بین گویا کارگزارانی‌ها چندان از این اتفاق خوشحال نیستند. محمد عطریانفر، دیگر عضو ارشد کارگزاران در این باره به خبرگزاری برنا گفته است: «نظر خاصی در این باره ندارم، تاجزاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است. هر شهروند ایرانی می‌تواند در انتخابات شرکت کند؛ لکن یک‌سری مختصاتی در قانون اساسی تعریف شده برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری که مرجع تشخیص شورای نگهبان است. تصور نمی‌کنم که چرا دوست عزیزمان تاجزاده با توجه به این محدودیت‌ها و ملاک‌ها اقدام به طرح نام خود کرد. ضمن اینکه کلا جبهه اصلاحات این شیوه از طرح نامزدهای انتخاباتی را که به‌صورت منفرد و مستقل و بدون توافق و تفاهم صورت می‌گیرد، نمی‌پسندد. برای این حضور هیچ‌گونه توافقی حول محور خاتمی صورت نگرفته از این جهت من خیلی این شیوه ورود را نمی‌پسندم.» مرعشی نیز پاسخ مشابهی در این باره داده و گفته است: «هر کسی حق دارد کاندیدا شود و اگر کسی می‌خواهد کاندیدای جبهه اصلاحات ایران باشد، باید برنامه خط مشی و اصول جبهه اصلاحات را بپذیرد.» با این حال تاجزاده تنها نیست و برخی از اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری او حمایت می‌کنند. دیروز جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفته است: «آقای تاجزاده مجرم امنیتی نبوده، بلکه اتهام سیاسی داشته و زندانی سیاسی بوده است؛ تاجزاده نه دزدی کرده و نه مشکل امنیتی داشته که بگوییم باید حتما رد صلاحیت شود. آقای تاجزاده به راحتی اعلام کرده که چنین اراده‌ای دارد، اما در عین حال گفته که هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. اینکه برخی بگویند تاجزاده منتظر است تا شورای نگهبان ایشان را رد کند و حجتی برای تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند حرف بی‌ربطی است.»


محمدعلی ابطحی از دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب نیز از تاجزاده حمایت کرده و به ایلنا گفته است: «معتقدم آقای تاجزاده می‌تواند به پدیده انتخابات کمک کند و مشارکت را بالا ببرد. مصطفی تاجزاده که در درون جبهه اصلاح‌طلبان است، سقف مطالبات را مطرح می‌کند و در مقابلش کسانی هستند که کف مطالبات را مطرح می‌کنند؛ معتقدم این بهترین شرایط است که مردم بین سقف و کف، بخشی‌اش را که می‌خواهند نماینده داشته باشد را انتخاب کنند.» به نظر می‌رسد که نوعی دوقطبی درباره کاندیداتوری او میان اصلاح‌طلبان شکل گرفته و باید دید هفته آینده تاجزاده می‌تواند به فهرست اولیه کاندیداهای جبهه اصلاحات راه پیدا کند یا خیر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها