کد خبر: 479626
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۵۹:۰۰
| |

همه واکنش‌ها به حادثه نطنز/ ادعای مسئولان اسرائیلی: اسرائیل بزرگ‌ترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده‌ است/ تدوین «طرح جامع حفاظتی از اماکن حساس» در دستور کار مجلس یازدهم

خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز موجی از واکنش‌ها را در میان سیاست‌مداران، کارشناسان و کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. این واکنش‌ها که گاهی جدی و گاهی طنز بود، بر وجود حفره امنیتی تأکید می‌کرد. حال باید دید با طرح جدید نمایندگان مجلس، مشکلات امنیتی تأسیسات هسته‌ای کشور رفع خواهد شد یا نه؟!

همه واکنش‌ها به حادثه نطنز/ ادعای مسئولان اسرائیلی: اسرائیل بزرگ‌ترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده‌ است/ تدوین «طرح جامع حفاظتی از اماکن حساس» در دستور کار مجلس یازدهم
کد خبر: 479626
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۷:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تدوین «طرح جامع حفاظتی از اماکن حساس» در کمیسیون متبوعش خبر داد. در یک سال گذشته دو بار به تأسیسات هسته‌ای نطنز حمله شد. اولین انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز ساعت یک بامداد 12 تیر 1399 رخ داد. در همان ابتدا براساس ارزیابی اولیه کارشناسان که با تطبیق عکس‌های منتشرشده توسط سازمان انرژی اتمی ایران و تصاویر ماهواره‌ای گوگل انجام شده، محل «حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران تشخیص داده شد. سازمان انرژی اتمی ایران در اولین واکنش اعلام کرد: یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است، در‌حالی‌که مقامات رسمی از اظهارنظر از میزان خسارات و عامل خرابکاری پرهیز می‌کردند، شورای عالی امنیت ملی چند روز بعد اعلام کرد که «علت حادثه به‌طور دقیق مشخص شده اما به دلایل امنیتی جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد».

به گزارش روزنامه شرق، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز یکشنبه 15 تیر 99 گفت براساس اعلام شورای عالی امنیت ملی، نتیجه بررسی‌ها به «دلایل امنیتی» اعلام نشده‌ است. ادی کوهن، مشاور پیشین دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، در نخستین ساعات بامداد و 10 ساعت پیش از آنکه مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران وقوع آتش‌سوزی در تأسیسات نطنز را به رسانه‌ها اعلام کنند، ادعا کرد که اسرائیل بزرگ‌ترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده‌ است. براساس ادعای او انفجار و آتش‌سوزی در تأسیسات هسته‌ای ایران در نتیجه حمله جنگنده‌های اف 16 اسرائیلی انجام شده‌ است، ادعایی که به‌شدت تکذیب شد و مشخص شد شواهدی درباره «عمدی‌بودن» آن وجود دارد اما «حمله هوایی به این مرکز تقریبا غیرممکن است». روز چهارشنبه 26 شهریور 1399، روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نیز نوشت که براساس اطلاعات دریافتی، انفجار نطنز «خرابکاری فیزیکی» بوده است.


واکنش‌ها به این حادثه از همان ابتدا گسترده بود و بسیاری بر ضعف امنیتی در تأسیسات هسته‌ای تأکید کردند. نورنیوز، سایت خبری نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ساعاتی پس از سانحه، در گزارشی به اسرائیل و آمریکا هشدار داد و گفت: «درصورتی‌که نشانه‌هایی از عبور کشورهای معاند به‌ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی که امنیت، منافع و آرامش مردم ایران است به هر شکلی بروز و ظهور یابد، به‌طور قطع راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید می‌بایست مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد». چهارشنبه اول مرداد 1399، جواد کریمی‌قدوسی، اظهار کرد که «گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع‌بندی قطعی ماست». او «برخورد یک شیء از خارج به این مجموعه» را رد کرد و گفت: «اگر از بیرون شیء با این نقطه برخورد می‌کرد، می‌بایست قطعاتی از آن مشاهده شود که طبق بررسی‌ها مطلقا چیزی یافت نشده‌ است». کریمی‌قدوسی همراه با گروهی از نمایندگان از تأسیسات نطنز و محل حادثه بازدید کرد و در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که «بررسی محل حادثه جزء اهداف سفر ما بود. در نقطه‌ای که خرابکاری انجام شده‌ است، تیم‌های ویژه در‌حال بررسی بودند، متأسفانه بیشتر آسیب‌پذیری داخلی را تشخیص دادیم». او افزود: «احتمال پرواز و برخورد شیء مشکوک و خارج از حصار تقریبا به دست نیامده است و آنچه درباره احتمال جاسازی شیء در دستگاه‌ها از غرب گفته شده، با آنچه ما دیدیم و شدت حادثه تطبیق نداشت». درحالی‌که اعلام شد «مرکز مونتاژ سانتریفوژهای پیشرفته» نطنز که تیرماه سال 99 در جریان یک حادثه تخریب شد، دوباره راه‌اندازی شده است، خبر انفجار در تأسیسات هسته‌ای طنز منتشر شد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه 22 فروردین حادثه رخ‌داده در تأسیسات نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خواند و گفت که «حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران محفوظ می‌‎دانیم». علی‌اکبر صالحی گفت: «اقدام امروز علیه مرکز غنی‎‌سازی نطنز نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‎‌های هسته‌‎ای و مذاکرات است». در همین زمینه، شبکه دولتی «کان» اسرائیل خبر داد که این حادثه، کار اسرائیل و نتیجه «حمله جدید سایبری این کشور به ایران» بوده است. این حادثه به‌ویژه زمانی که اثرات خرابکاری سال گذشته حادثه نطنز رفع شده بود و احتمال نفوذ به این تأسیسات وجود داشت و باید سطح امنیت افزایش می‌یافت، مجددا مورد حمله واقع شد.


مصطفی تاجزاده در توییتی نوشت: «اگر کاره‌ای بودم نظامیانی را که به‌دلیل دخالت در امور سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای، انتخاباتی و دیپلماتیک از انجام وظایف خود باز‌مانده‌اند، برکنار می‌کردم». اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور نیز گفته است: «باید دستگاهی که مسئول بوده جلوی اقدامات دشمن را بگیرد و در این زمینه توفیقی به دست نیاورده، بازخواست شود و مردم باید بدانند که منابع، اعتبار و حیثیت کشور خرج چه اقداماتی می‌شود». سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در یادداشتی نوشته است: «ضعف در پیشگیری از حوادث این‌چنینی در داخل کشور یک واقعیت است. اگر دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی کشور به‌جای صرف انرژی‌شان پیرامون مسائل کم‌اهمیت، تمرکز خود را روی مسائلی مهم نظیر نفوذ در تأسیسات هسته‌ای معطوف کنند، می‌توان تا حد زیادی امنیت این تأسیسات را افزایش داد. در مقطع زمانی فعلی هم آنها باید پاسخ‌گو باشند که چرا نتوانستند از وقوع حادثه دوباره در نطنز جلوگیری کنند». آثار و تبعات حمله به تأسیسات هسته‌ای فارغ از مباحث فنی، وجود ضعف امنیتی را بیش از پیش نمایان کرده است؛ ازاین‌رو نمایندگان مجلس به‌دنبال تصویب طرحی هستند که امنیت چنین مکان‌هایی را تأمین کند. وحید جلال‌زاده، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت از تدوین «طرح جامع حفاظتی از اماکن حساس» خبر داد و گفت: نمایندگان ملت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به‌صورت اجمالی در‌حال تدوین «طرح جامع حفاظتی از اماکن حساس» در راستای ورود نظارتی به مسائل امنیتی کشور هستند که براساس آن رخنه‌های اطلاعاتی را بسته و به دستگاه‌های امنیتی کمک کنند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: تمام تلاش نمایندگان مردم در خانه ملت این است که به ارتقای سطح امنیتی‌مان کمک شود؛ بنابراین در صورت نیاز به طرح سؤال از وزیر و مسئولان ذ‌ی‌ربط در حادثه نطنز، این موضوع را پیگیری می‌کنیم. خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز موجی از واکنش‌ها را در میان سیاست‌مداران، کارشناسان و کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشت. این واکنش‌ها که گاهی جدی و گاهی طنز بود، بر وجود حفره امنیتی تأکید می‌کرد. حال باید دید با طرح جدید نمایندگان مجلس، مشکلات امنیتی تأسیسات هسته‌ای کشور رفع خواهد شد یا نه؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها