کد خبر: 479660
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۸:۴۴:۰۰
| |

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل ژئوپلتیک جهان عرب:

عربستان دچار انزوای سیاسی شده‌ است/ بن‌بست سیاسی در لبنان ناشی از دخالت عربستان بوده است

تحلیلگر ارشد مسائل ژئوپلتیک جهان عرب گفت: با توجه به تغییراتی که کاخ سفید داشت، موجب شد که عربستان چتر حمایتی خودش را از دست بدهد. همچنین اتهام زنی آمریکا علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، این کشور را به شدت دچار انزوای سیاسی کرده است.

عربستان دچار انزوای سیاسی شده‌ است/ بن‌بست سیاسی در لبنان ناشی از دخالت عربستان بوده است
کد خبر: 479660
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۰۸:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل ژئوپلتیک جهان عرب در خصوص سفر وزیر امور خارجه به قطر و عراق در شرایطی که پیش‌تر مسئله مذاکره ایران و عربستان مطرح شده است، اظهار داشت:‌ سفر وزیر خارجه ایران به قطر و عراق در چارچوب رایزنی‌های ایران برای ایجاد همگرایی‌های منطقه قابل تجزیه و تحلیل است. عربستان سعودی در طول سال‌های گذشته نقشی کاملاً تخریبی در محور مقاومت در یمن، عراق، سوریه و لبنان داشته است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: با توجه به تغییراتی که کاخ سفید داشت، شکست دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و پیروزی نامزد حزب دموکرات «جو ‌بایدن» موجب شده که عربستان چتر حمایتی خودش را از دست بدهد. همچنین بازگشایی پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار برجسته سعودی و اتهام زنی آمریکا علیه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، این کشور را به شدت دچار انزوای سیاسی کرده است، لذا گام عربستان هرچند که لرزان است اما این گام‌ها برای حل مشکلات منطقه‌ای خودش به ویژه کاهش اختلافات بین ریاض و تهران در راستای شکست انزوای سیاسی و پایان بخشیدن به جنگ یمن باشد.

این کارشناس ارشد مسائل ژئوپلتیک منطقه‌ گفت:‌ عربستان در جنگ یمن هیچ دستاوردی نداشته و در حال حاضر ابتکار عمل میدانی و نظامی در دست انصارالله و ارتش یمن قرار دارد، به همین دلیل به نظر می رسد که از دو هفته پیش گفت‌و‌گوهایی بین هیئت ایرانی و سعودی با اشراف و نظارت دولت عراق در بغداد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه احتمالا عربستان تلاش خواهد کرد یک نوع کاهش تنش را با ایران داشته باشد، خاطر نشان کرد: هرچند که تجربه ثابت کرده عربستان به صورت تاکتیکی با ایران رفتار می‌کند و اگر چتر حمایتی خودش را از سمت آمریکا از دست دهد شیوه‌های تهاجمی را نسبت به ایران کمتر می‌کند. عربستان اکنون در شرایطی نیست که سیاست‌های تخریبی گذشته خود را ادامه دهد و سعی می‌کند با ایران به یک نقطه تفاهم برسد؛ سفر آقای ظریف نیز در این راستا قرار دارد و قطعاً عراق نیز این آمادگی را دارد که بین تهران و ریاض میانجیگری کند؛ در گذشته نیز محمد عبدالرحمان وزیر خارجه قطر نیز به تهران سفر داشته و آمادگی قطر را برای میانجیگری بین ایران و عربستان اعلام کرده است. منطقه بیش از گذشته نیازمند همگرایی است، لذا آقای ظریف احساس می‌کند بتواند در این سفرها یک نوع نقطه اشتراکی بین ایران، قطر، عراق و عربستان ایجاد کند.

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای درباره نقش دیگر کشورهای منطقه که اخیرا مناسبات خودشان را با اسرائیل افزایش داده‌اند، بیان کرد:‌ سیاست کشورهایی مثل بحرین، امارات، مصر و اردن تابعی از سیاست‌های آمریکا و عربستان هستند؛ سیاست‌های این کشورها در کلان تابع آمریکا است و در سطح منطقه نیز دنبال رو عربستان هستند؛ در نتیجه اگر ریاض به تهران نزدیک شود و روابط خودش را بهبود ببخشد، قطعاً کشورهای امارات، بحرین و اردن نسبت به گذشته تغییر رفتار می‌دهند.

وی با بیان اینکه به همین دلیل به نظر می‌رسد که شرایط به گونه‌ای خواهد بود که اگر عربستان مشکلات خودش را با تهران حل کند قطعاً یک نوع کاهش تنشی بین ایران با امارات، بحرین، مصر و اردن به وجود خواهد آمد، یادآور شد: البته قطعاً این کاهش تنش به نفع اسرائیل نخواهد بود و رژیم صهیونیستی سعی می‌کند اختلافات بین ایران و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس تشدید شود، اما به دلیل اینکه عربستان به شدت از طرف تیم جو بایدن احساس خطر می‌کند اکنون به سمت ایران متمایل شده است.

این تحلیلگر مسائل ژئوپلتیک ایران درباره اینکه آیا ایران برای عربستان پیش‌شرط‌های مذاکره گذاشته است، اظهار داشت: قطع به یقین ایران پیش‌شرط‌هایی دارد و طبیعی است که عربستان نیز شرایطی داشته باشد. پیش‌تر ایران نیز پیش‌شرط‌های کاملا معقولی مثل آتش بس و پایان دادن به جنگ ظالمانه یمن داشته است؛ امروز شرایط عربستان بعد از شش سال جنگ علیه یمن و هزینه 350 میلیارد دلاری جنگ و هزاران کشته و زخمی به گونه‌ای است که انصارالله و ارتش یمن با استفاده از موشک‌های بالستیک تمامی اراضی عربستان را هدف قرار می‌دهند و تغییر موازنه به سمت انصارالله یمن قطعاً موجب شکست و انزوای عربستان خواهد شد.

وی اضافه کرد:‌ یکی از شروط ایران در مقابل سعودی‌‌ها پایان دادن به جنگ یمن است، مسئله دیگر دخالت عربستان در لبنان، سوریه و عراق است که این دخالت‌ها کاملاً تخریبی است. نگاه عربستان به این کشورها نگاهی کاملا طایفه‌ای است، لذا همین نگاه باعث تشدید بحران‌ها در این کشورها شده است. بن‌بست سیاسی در لبنان ناشی از دخالت عربستان بوده است؛ همچنین بن‌بست و بحران ده ساله سوریه نیز به خاطر دخالت و کمک به گروه‌های تروریستی در عراق و دو قطبی شدن جامعه عراق به خاطر دخالت‌های و نگاه طایفه‌ای عربستان به عراق بوده است، لذا اگر عربستان این دخالت‌های تخریبی خود را کاهش دهد، تهران و ریاض می‌توانخد به یک نقطه مشترکی برای کاهش تنش‌ها برسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها