محسن هاشمی:

فقط یک سوم اختیارات قانونی شوراها به این نهاد واگذار شده‌است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این نهاد 23 وظیفه قانونی دارد، گفت: فقط یک سوم اختیارات و ظرفیت قانونی شوراهای شهر به این نهاد واگذار شده‌است و اگر هرسال یکی از وظایف شوراها توسط دولت و مجلس به آن تفویض می‌شد امسال شاهد تکمیل ظرفیت شورا بودیم.

فقط یک سوم اختیارات قانونی شوراها به این نهاد واگذار شده‌است
کد خبر: 479764
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۱:۰۴:۲۷

اعتمادآنلاین| «محسن هاشمی» روز یکشنبه در دویست و هشتاد و نهمین جلسه شورا با بیان اینکه در هفته شورا قرار داریم، یادآوری کرد: تاکنون فقط هشت وظیفه به نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر تفویض شده است.

به گزارش ایرنا، رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون 22 سال از تشکیل شوراها می گذرد، گفت: تفویض وظایف قانونی شوراها، بار دولت و مجلس را در بسیاری از حوزه های تصدی گری و خدماتی نظیر انرژی، آموزش، سلامت، ارتباطات، ترافیک و اقتصاد شهری سبک می کند.

هاشمی اظهار داشت: این رویکرد نوعی انتقال امور به مردم و کاستن از میزان نارضایتی و اعتراضات اجتماعی نسبت به حاکمیت است.

وی با یادآوری این موضوع که امسال آخرین روز شوراها در دوره پنجم را سپری می کنیم، افزود: با وجود همه مشکلات و چالش های بوجود آمده در این دوره که در قالب سه ابرچالش، بحران اقتصادی کشور، رکود در صنعت ساختمان و پاندمی کرونا شاهد بودیم، عملکرد شورای پنجم برای کارشناسان و صاحب نظران قابل بررسی است.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای شهر در 28 خرداد امسال اظهار امیدواری کرد که ثمره این انتخابات گامی به جلو در حوزه توسعه و اصلاح مدیریت شهری باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای پنجم توانست مطالبات سلبی عمومی در حوزه مدیریت شهری را تا حد زیادی محقق کند.

وی، کاهش هزینه اداره شهر به کمتر از نصف در ابتدای این دوره را یکی از این دستاوردها دانست و گفت: بودجه شهرداری تهران در چهار سال قبل 2 برابر بودجه شهرداری لندن بود که با احتساب ارزش پول ملی در حال حاضر از 2 برابر به یک سوم رسیده است.

هاشمی افزود: تعداد کارکنان شهرداری که هر دوره جهش می یافت نه تنها افزایش نیافته بلکه طی دوره یاد شده، با مصوبه شورا 20 درصد کاهش یافت.

وی توقف روند شهرفروشی و قانون فرشی و تجاوز نکردن از طرح تفصیلی تهران در بارگذاری را یکی دیگر از دستاوردهای مهم این شورا برشمرد که به گفته وی در کنار حفظ باغات تهران و لغو مصوبه برج باغ، موجب تامین انتظارات شهروندان شد.

هاشمی اظهار داشت: در بخش فرهنگی اجتماعی نیز سیاست فعالیت های مناسبتی و موازی کاری با سایر دستگاه های تبلیغی، تبدیل به تکثر فرهنگی، چندصدایی و رویکرد حمایتی بجای تصدی گری و فعال کردن سمن ها و تشکل های مردم نهاد شد.

وی ادامه داد: در بخش حمل و نقل عمومی با وجود افتتاح خطوط و ایستگاه های مترو و بهسازی محدود در ناوگان اتوبوس رانی، نیازهای مردم به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، به دلیل حمایت نکردن دولت و سیستم بانکی محقق نشده است و از دولت و مجلس انتظار داریم فراتر از وعده و مصوبات کاغذی، در عمل مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را حل کنند.

هاشمی اضافه کرد: در بخش مناسب سازی شهر برای معلولان اقدامات مهمی انجام شد و در موضوع نوسازی بافت های فرسوده و تاب آوری نیز با وجود مصوبات شورا و برنامه ریزی صورت گرفته، بحران اقتصادی کشور و رکود، مانع ایجاد جهش در نوسازی بافت های فرسوده شد.

وی یکی از مهمترین دستاوردهای شورای پنجم را تحقق وعده شفافیت عنوان کرد و گفت: امروز شورای شهر تهران تنها دستگاهی است که آرا آن شفاف در معرض دید مردم است و مجلس، نهادهای نظارتی و دولت با وجود مطالبات عمومی شفافیت را اجرا نکرده اند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: حذف جلسات غیرعلنی برای تصمیم گیری درباره شهر و کاهش قابل توجه رانت ها و مفاسد نتیجه شفافیت در این دوره مدیریت شهری است.

هاشمی ادامه داد: بدلیل کمبودها و ضعف هایی که در اجرا توسط شهرداری و هم عملکرد این دوره شورا وجود داشت، از شهروندان تهرانی عذرخواهی می کنیم و امیدواریم که مطالبات و انتظارات از دوره آینده شورا به نحوی در انتخابات شکل گیرد که گامی رو به جلو و نه به عقب، در حوزه اصلاح و توسعه مدیریت شهری برداشته شود.

نیازمند دفاع از شخصیت و تشخص کارگران هستیم

دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: امروز نیازمند دفاع از شخصیت کارگران هستیم.

«افشین حبیب زاده» با ارائه نطقی در خصوص مسائل کارگری شهرداری تهران گفت: در انی دوره پرداخت منظم و کامل حقوق کارگران، سلامت و ایمنی محیط کار، رفع تبعیض و جلوگیری از تعدیل در اولویت مدیریت شهری قرار داشت.

وی با اشاره به وضعیت کارگران در کشور گفت: ارج، پارس الکتریک و سایر شرکت های داخلی که کالاهای آنها تا اروپای شرقی می رفت زیر بار واردات کالای بی کیفیت چینی، از پا در آمد.

حبیب زاده با بیان اینکه کارگر خدمتکار دولت نیست بلکه در قالب انجمن صنفی تشکل پیدا می کند، اظهار داشت: امروز نه تنها باید از معیشت کارگر دفاع کنیم بلکه باید از شخصیت و تشخص کارگران در کشور دفاع کنیم.

لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز امداد و نجات در شهر تهران

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نسبت به الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز امداد و نجات در شهر تهران واکنش نشان داد و گفت: رعایت قانون و اجرای مصوبات شورا مهم ترین انتظار اعضاء شورا از شهردار و مدیران شهرداری تهران است تا با رعایت و اجرای دقیق و به موقع مصوبات شورا زمینه اداره هر چه بهتر شهر و شهرداری تهران فراهم شود.

«مجید فراهانی» افزود: بر همین اساس و به منظور تاکید بر اجرای دقیق و به موقع تکالیف قانونی به‌ عنوان نماینده مردم تهران در اجرای بند سه ماده 80 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره لزوم اجرای به موقع مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز امداد و نجات در شهر تهران، تذکر می دهم.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: بر اساس ماده واحده مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 21 بهمن 1393 به‌ منظور ارتقای زیرساخت‌های لازم و توسعه و توان‌افزایی مراکز امداد و نجات در ارائه خدمات ایمنی به شهروندان، شهرداری تهران موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه، لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز خدمات امداد و نجات در شهر تهران را تهیه و به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

فراهانی ادامه داد: برغم اتمام مهلت مقرر قانونی و گذشت 2 هزار و 193 روز از پایان مهلت مقرر در مصوبه شاهد اقدام و ارائه لایحه از سوی شهرداری تهران نبوده ایم که شایسته است اقدام لازم از سوی شهرداری در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه تکالیف مقرر توسط شورای شهر به منظور ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و در مسیر اصلاح و بهبود مدیریت شهر و شهرداری به تصویب می رسند، افزود: مدیریت شهری باید مصوبات شورا را فارغ از دوره تصویب اجرایی و عملیاتی کند بر همین اساس انتظار می رود در کوتاه ترین زمان لایحه ساماندهی و یکپارچه‌سازی مراکز امداد و نجات در شهر تهران که نیاز شهر در مسیر ارتقاء و بهبود تاب آوری است تهیه و برای تصویب به شورا ارائه شود.

فرآیند تفکیک 2 اداره کل ایثارگران و رفاه شهرداری مورد تجدید نظر قرار گیرد

«محمد جواد حق‌شناس»، «احمد مسجدجامعی»، «حجت نظری» و «زهرا نژاد بهرام» چهار عضو شورای اسلامی شهر تهران؛ با ارائه تذکری که از سوی «محمدجواد حق شناس» رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اعلام شد، خواستند که فرآیند تفکیک 2 اداره کل ایثارگران و رفاه شهرداری مجددا در شورای شهر و شهرداری تهران مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی افزود: شهرداری اقدامات و تشریفات قانونی لازم جهت پیشنهاد اصلاحات لازم در مصوبه را در اسرع وقت به شورای شهر تسلیم کند و طبق مصوبه ادغام 2 معاونت توسعه منابع انسانی و برنامه ریزی که در تبصره دهم به آن تصریح شده، شهرداری مکلف است ظرف یک ماه ساختار تشکیلاتی واحدهای تغییر یافته را به شورای اسلامی شهر تقدیم کند.

حق شناس گفت: همچنین شهردار با توجه به محتوای تذکر مذکور بررسی و اقدامات لازم معطوف به رعایت حقوق قانونی ایثارگران در شهرداری را در دستور کار قرار داده و نتایج اقدامات را به شورای شهر گزارش کند.

به گفته وی، شهرداری در اجرای مصوبه شورای شهر مبنی بر ادغام 2 معاونت ملاحظات و حساسیت های موجود را مد نظر قرار داده و اکیدا از تعجیل و سهل انگاری و سوء مدیریت های پرهزینه و تنش زا پرهیز کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها