عباسعلی کدخدایی در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا:

شورای نگهبان مثل قاضی بی‌طرف است / افرادی به اسم شورای نگهبان کلاهبرداری کرده‌اند / طبق قانون نمی‌توانیم دلایل ردصلاحیت را عمومی کنیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نفعی از منظر حزبی ندارد و مثل قاضی بی‌طرف است و چون حزب نیستیم نمی‌توانیم شرایط رأی‌آوری نامزدها را در بررسی صلاحیت ها لحاظ کنیم.

شورای نگهبان مثل قاضی بی‌طرف است / افرادی به اسم شورای نگهبان کلاهبرداری کرده‌اند / طبق قانون نمی‌توانیم دلایل ردصلاحیت را عمومی کنیم
کد خبر: 479862
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۳:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا که به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به صورت مجازی برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان مهمترین محور‌های این سخنان به شرح ذیل است:

*توصیه اول بنده این است باید در سنگر علم و دانش و آموزش تلاش کنید و در هر رشته‌ای که هستید إن‌شاءلله بتوانید برای پیشرفت کشور مثمر ثمر باشید.

*فقط نفس درس خواندن کافی نیست باید خودتان را درگیر مسائل سیاسی، اجتماعی و... کشور کنید و در فرصت ممکن بتوانید با کوله‌باری از دانش به کشور بازگردید و بتوانید با چشمانی باز برای پیشرفت جامعه اسلامی تلاش کنید.

*از لحاظ سیاسی، مشارکت در انتخابات یعنی احساس مسئولیت نسبت به آینده ایران و با این مشارکت است که حمایت و پاسداری از نظام اسلامی و قدردانی خود را از شهدای انقلاب اسلامی نشان می‌‌دهیم و اگر در پای صندوق حاضر نشویم یعنی نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت هستیم.

*کسانی که صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود، قانون اجازه نمی‌دهد که شورای نگهبان مسائل مرتبط با پرونده‌شان را بازگو کند.

*شورای نگهبان نفعی از منظر حزبی ندارد و مثل قاضی بی‌طرف است و چون حزب نیستیم نمی‌توانیم شرایط رأی‌آوری نامزدها را در بررسی صلاحیت ها لحاظ کنیم.

*شورای نگهبان بر اساس وظیفه‌ای که برعهده دارد انجام وظیفه می‌کند و ممکن است که خطا هم کرده باشد و معصوم نیست اما طبق مر قانون عمل کرده و می‌کند و باید دقت کرد که بررسی شرایط به شکل صحیحی انجام شود.

*هرگز سند یا اسنادی دال بر سوءاستفاده اعضاء و کارکنان نهاد شورای نگهبان وجود نداشته و ندارد و هنگامی که گزارش‌های واصله را پیگیری کردیم مشخص شده افرادی به اسم شورای نگهبان کلاهبرداری می‌کنند که سخنگوی محترم قوه قضائیه نیز این مسأله را تأیید و احکام کلاهبرداران را اعلام کردند.

*درخصوص بررسی صلاحیت‌ها قید قانون آن است که دلایل رد صلاحیت باید مستقیم به خود داوطلب گفته شود که ما این کار را می‌کنیم اما با وجود فضاسازی‌های سیاسی طبق قانون نمی‌توانیم دلایل رد صلاحیت را عمومی کنیم.

*از دانشجویان خارج از کشور دعوت میکنم در برگزاری و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در شعب خارج از کشور همکاری و کمک کنند و مسئولان اجرای انتخابات در خارج از کشور از ظرفیت دانشجویان نیز استفاده نمایند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها