کد خبر: 479889
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ورزش منظم چه کاری با بدن شما می‌کند؟

اگر به صورت منظم ورزش کنید، می‌توانید امیدوار باشید که چربی‌های اضافی بدن‌تان بعد از مدتی از بین برود. ورزش منظم سلامت روان و بدن شما را تامین می‌کند و میزان خطر بیماری‌های قلبی در بدن را کاهش می‌دهد. اما ورزش منظم چگونه می‌تواند سلامت بدنی شما را تضمین کند؟

ورزش منظم چه کاری با بدن شما می‌کند؟
کد خبر: 479889
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اگر به صورت منظم ورزش کنید، می‌توانید امیدوار باشید که چربی‌های اضافی بدن‌تان بعد از مدتی از بین برود. ورزش منظم سلامت روان و بدن شما را تامین می‌کند و میزان خطر بیماری‌های قلبی در بدن را کاهش می‌دهد. اما ورزش منظم چگونه می‌تواند سلامت بدنی شما را تضمین کند؟ ورزش منظم چگونه می‌تواند از بروز سرطان در بدن شما جلوگیری کند؟ آیا نظم در برنامه ورزشی می‌تواند توانایی بینایی شما را افزایش دهد؟ آیا تمرین‌های هوازی تاثیری بر هضم غذا و شرایط میکروبوم روده‌ای شما دارد؟ جلوگیری از آلزایمر و افزایش هجم مغز با ورزش هوازی امکان‌پذیر است؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

هوازی

یادگیری پیشرفته از یک تمرین

سال‌های زیادی است که همه ما می‌دانیم پیاده‌روی روزانه ذهن را آرام می‌کند و استرس شما را کاهش می‌دهد، اما محققان دانشگاه بهداشت و علوم اورگن آمریکا در سال 2019 متوجه شدند که ورزش هوازی می‌تواند روی یادگیری تاثیر مثبتی بگذارد. همچنین آنها متوجه شدند یک جلسه تمرین هوازی قبل از کلاس یا حضور در جلسه مهم کاری باعث می‌شود اطلاعات ارائه‌شده را به خوبی فرا بگیرید و حفظ کنید.

1

ورزش هوازی و جلوگیری از آلزایمر

در سال‌های گذشته دانشمندان مطالعاتی در مورد رابطه بین فعالیت بدنی و بیماری زوال عقل انجام داده‌اند. این مطالعات نشان داد نحوه ورزش کردن می‌تواند بر زوال عقل تاثیر بگذارد. نحوه مناسب تمرین‌های ورزشی شما نقش بسیاری در اختلال شناختی خفیف دارد و می‌تواند اثر این اختلال را کاهش دهد.

برای مثال در سال 2019 تیمی به رهبری دانشمندان دانشگاه اکستر تاثیرات یک سبک زندگی سالم را روی خطر ژنتیکی آلزایمر و زوال عقل بررسی کردند. این تحقیق شامل بررسی 200 هزار بزرگسال بود که بر اساس مطالعات ژنتیکی قبلی احتمال بیماری زوال عقل در آنها بالا بوده است. محققان این دانشگاه در این تحقیق متوجه شدند که چهار عامل سیگار، فعالیت بدنی، رژیم غذایی و مصرف الکل تاثیر مستقیمی بر بیماری آنها می‌گذارد.

دانشمندان دریافتند که می‌شود با یک سبک زندگی سالم از بروز بیماری در افرادی که از نظر ژنتیکی احتمال آلزایمر دارند جلوگیری کرد. ضمن اینکه این تحقیق ثابت کرد که یک سبک زندگی سالم موارد زوال عقل را در 32 درصد افرادی که در گروه ژنتیکی پرخطر بودند کاهش داده است.

طبق گفته این محققان، ایجاد عادت‌های غذایی خوب در کنار ورزش و ترک سیگار ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد.

آلزایمر

دفع اضطراب و ساختن مغز بزرگ‌تر

ورزش هوازی می‌تواند اضطراب مزمن را کاهش دهد. اما تحقیق دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که چگونه زندگی سالم در جوانی و ورزش منظم در این دوره از زندگی می‌تواند از بروز آلزایمر و زوال عقل در اواخر زندگی جلوگیری کند و حتی باعث بزرگ‌تر شدن مغز شود.

دانشمندان این دانشگاه موش‌های جوان را تحت رژیم‌های غذایی ناسالم و به دور از ورزش و فعالیت بدنی قرار دادند. گروهی دیگر از موش‌ها نیز رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب داشتند. طی این تحقیق موش‌هایی که تحت تاثیر رژیم سالم بودند خیلی زود به بلوغ رسیدند و در بزرگسالی هم اضطراب کمتری نیز از خود نشان دادند. ضمن اینکه این تحقیق مشخص کرد موش‌هایی که ورزش می‌کردند و رژیم غذایی مناسب داشتند مغزی بزرگ‌تر داشتند.

اضطراب دختران

مبارزه با نابینایی

محققان سال گذشته میلادی متوجه شدند ورزش می‌تواند نقش زیادی در بینایی افراد داشته باشد. تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شده ثابت کرد موش‌هایی که فعالیت بیشتری داشتند بینایی بهتری نسبت به دیگر موش‌ها داشتند. این مطالعه نشان می‌دهد مقدار کمی ورزش می‌تواند از کم‌سو شدن چشم افراد جلوگیری کند.

سنجش بینایی

تقویت سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن سرطان

ورزش می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده میزان مناسبی از ورزش می تواند شما را در برابر سرطان ایمن کند. دانشمندان سوئدی در تحقیقات خود متوجه شدند ورزش توانایی سلول‌های T و سلول‌های ایمنی طبیعی بدن را برای مبارزه با سرطان بالا می‌برد.

این آزمایش‌ها نشان داد ورزش با تولید متابولیت‌های خاص، توانایی سلول‌های T را در مبارزه با سرطان افزایش می‌دهد.

ورزش هوازی

تنظیم مجدد میکروبیوم روده

روده انسان میزبان میکروب‌های مفیدی است که در فرایند هضم غدا نقش مثبت دارند. اواخر سال 2017 میلادی دانشمندان دانشگاه ایلینوی متوجه شدند که ورزش منظم می‌تواند نقش مهمی در تنظیم میکروبیوم روده ایفا کند. آزمایش محققان آمریکایی روی انسان‌ها شواهد بسیار ارزشمندی در بر داشت.

نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از موش‌هایی که تحرک بالایی داشتند نشان داد فعالیت روده آنها بهتر از موش‌های کم‌تحرک بود. آزمایش‌های این تیم روی انسان‌ها نیز شامل گروهی از افراد لاغر و گروهی از افراد کم‌تحرک و چاق بود. همه آنها در یک برنامه تمرینی قرار گرفتند و میکروبیوم‌هایشان قبل و بعد از تحقیق اندازه‌گیری شد. این تحقیق نشان داد ورزش تاثیر زیادی در میکروبیوم روده‌ای این افراد ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها