کد خبر: 479984
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۰۷:۴۳:۰۰
| |

وقتی همه چیز در اردوگاه اصولگرایان به رئیسی ختم می شود/ خبری از اتحاد و اجماع اصولگرایان در غیاب رئیسی نیست

همزمان با روزی که بیانیه رسمی مصطفی تاجزاده برای حضور در انتخابات منتشر شد، 220 نماینده مجلس یازدهم هم در نامه‌ای، از سیدابراهیم رییسی خواستند که در انتخابات شرکت کند.

وقتی همه چیز در اردوگاه اصولگرایان به رئیسی ختم می شود/ خبری از اتحاد و اجماع اصولگرایان در غیاب رئیسی نیست
کد خبر: 479984
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۰۷:۴۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سید ابراهیم رییسی که نزدیکانش در جریان انتخابات سال 96 و همچنین بعد از ورود به دستگاه قضا به او لقب «ابراهیم بت‌شکن» داده ‌بودند، امروز به حلقه مفقوده اصولگرایان مبدل شده است. همه ‌جا حرف از آمدن یا نیامدن اوست و همچنان نامی که طیف‌های اصلی جریان اصولگرایی معتقدند با حضورش، یکپارچه پشت او ایستاده و وارد گود انتخابات می‌شوند. جمله‌ای که نفیا به ‌معنای آن است که در غیاب رییسی، خبری از اتحاد و اجماع اصولگرایان نیست و جالب آنکه غیبت رییسی همچنان بیش از حضورش، در مقام یک تحول و مولفه انتخاباتی محتمل است. چه آنکه خبرهایی پراکنده در مورد نهی رهبری برای حضور در انتخابات و البته عدم تمایل برخی افراد و جریان‌های نزدیک به بعضی نهادهای امنیتی و نظامی نسبت‌ به حضور رییسی در انتخابات 1400 شنیده می‌شود.

به گزارش روزنامه اعتماد، همزمان با روزی که بیانیه رسمی مصطفی تاجزاده برای حضور در انتخابات منتشر شد، 220 نماینده مجلس یازدهم هم در نامه‌ای، از سیدابراهیم رییسی خواستند که در انتخابات شرکت کند. حسین ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز اما همین دیروز گفته که رییسی زیر بار کاندیداتوری نمی‌رود. با این حال نامه بلند‌بالای نمایندگان مجلس برای درخواست از حضور به هم رساندن رییسی در انتخابات پیش‌رو حتی اگر اثرگذار هم نباشد، به نوعی نشان‌دهنده روابط اصولگرایان مجلس با محمدباقر قالبیاف در جایگاه رییس مجلس و از جمله کاندیداهای احتمالی است. علاوه بر رییسی و قالیباف و منازعات پشت‌پرده بر سر این دو که هر روز هم جدی‌تر می‌شود، خیل عظیم کاندیداهای اصولگرا نیز هر کدام مشغول تحرکات انتخاباتی هستند.

رایزنی شورای ائتلاف با قم


دیروز خبر سفر غلامعلی حدادعادل به قم منتشر شد. خبر البته جزییاتی درپی نداشت. خبرگزاری‌ها گزارش دادند که غلامعلی حدادعادل به قم سفر کرده تا با برخی علما و روحانیون درباره آخرین وضعیت انتخابات دیدار و گفت‌وگو کند. گفته می‌شود که این سفر کوتاه روز شنبه انجام و به نقل از حدادعادل مطرح شده که او پس از این دیدارها با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف به خصوص شرایط امروز کشور اظهار امیدواری کرد تا در زمان مناسب ائتلاف نیروهای انقلاب بهترین گزینه را جهت حضور در انتخابات معرفی کند. حدادعادل در حال حاضر رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است و تا این لحظه به عنوان یکی از تشکیلات انتخاباتی اصولگرایان شناخته می‌شود که هنوز حاضر به ائتلاف یا ادغام با شورای وحدت نشده است.

شورای وحدت به ابتکار و محوریت جامعه روحانیت مبارز و با همراهی حدود 50 حزب و تشکل اصولگرا فعالیت خود را از نیمه سالی که گذشت، آغاز کرده و قاعدتا به ‌دلیل محوریت جامعه روحانیت مبارز احتمالا در قم پایگاه مستحکمی دارد. به هر حال این تشکل سیاسی-مذهبی از جمله تشکل‌‌های منتسب به اصولگرایان سنتی است و احتمالا در میان همین بدنه اجتماعی تاثیرگذار است. بنابراین شاید بتوان گفت که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همان‌طور که از اعضای آن نیز بر می‌آید، ‌با بخشی از روحانیون رادیکال‌تر در ارتباط باشند؛ اگرچه هیچ اسمی از علما و روحانیونی که حداد با آنها دیدار کرده منتشر نشده و مشخص نیست آیا او به عنوان رییس شورای ائتلاف به دیدار مصطفی پورمحمدی، ‌دبیرکل جامعه روحانیت یا محمدعلی موحدی کرمانی هم رفته است یا خیر.

قم همواره در ائتلاف‌های انتخاباتی تاثیر بسیاری داشته و تا پیش از درگذشت مصباح یزدی طیف‌های تندروتر اصولگرا به‌ جای همراهی با جامعتین، با محوریت مصباح فعالیت سیاسی می‌کردند. با این حال هنوز به‌روشنی مشخص نیست که کدام یک از روحانیون از این حیث جایگزین مصباح شده است.

سردار سعید محمد یکی از کاندیداهای انتخابات 1400 است. او که به‌ لحاظ خاستگاه فکری به بخشی از اصولگرایان دارای پیشینه نظامی نزدیک است، از همان ابتدای اعلام کاندیداتوری از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با حرف و حدیث بسیار وارد کارزار انتخاباتی شد. از شب گذشته هم انتشار گسترده ویدیوهایی از برخی شهروندان در حمایت از سعید محمد جنجالی شده؛ چراکه برخی این ویدیوها توسط زنان با نوعی از حجاب که عمدتا مورد پذیرش حاکمیت نیست یا حتی زنان بدون حجاب ضبط و نشر داده شده است. او البته دیروز مدعی شد که هیچ ستاد انتخاباتی ندارد و گفت: «جهت احترام به قانون از همه عزیزان استدعا داریم ضمن رعایت حقوق مردم از هرگونه فعالیتی که جنبه تبلیغات انتخاباتی داشته باشد و نیز هرگونه مصاحبه یا گفت‌وگو در رسانه‌های استانی و ملی با این قبیل عناوین خودداری فرمایند.» علاوه بر این دیروز اظهاراتی منتسب به سعید محمد و به نقل از پایگاه خبری «مسیرنیوز» در رسانه‌ها منتشر شد که از ورود سپاه پاسداران به ساخت مجموعه اطلس‌مال در مدیریت سابق شرکت ایرانیان اطلس گفت. او توضیح داد که سال‌های 88 تا 90 شهرداری تهران در قبال مطالبات سپاه باید مبالغی را پرداخت می‌کرد، به همین جهت شهرداری تهران چند قطعه زمین‌ را با تغییر کاربری و بالا بردن ارزش ریالی به کاربری تجاری تبدیل کرده و به سپاه بابت این بدهی تحویل داد. او معتقد است که قبول کردن این زمین‌ها از سوی سپاه اشتباه بوده؛ چراکه به‌گفته او، قابلیت فروش به شخص حقیقی یا حقوقی به صورت یکجا نداشته است که بعد از گذشت 5 سال هم رهبری عدم رضایت خود را از ورود سپاه به این عرصه اعلام کرد و آن‌طور که محمد گفته او را همان زمان به مدیرعاملی شرکت‌ ایرانیان اطلس منصوب کردند. در واقع مجموع روایت سعید محمد نشان می‌دهد که بعد از حضور او به عنوان مدیرعامل در این شرکت همه‌ چیز در راستای «منویات رهبری» پیش رفته است. همچنین دوره‌ای که محمد از شهرداری روایت می‌کند مربوط به حضور قالیباف است. متن اظهارات سعید محمد در کانال تلگرامی تحت عنوان «حامیان سعید محمد» منتشر شده اما جالب آنکه آدرس اینترنتی که به‌ پیوست خبر آمده، اظهارات دیگری از محمد را نمایش می‌دهد.

موتلفه و دوباره کاندیدای حزبی


چندی پیش بود که اسدالله بادامچیان اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا خواهد شد. حزب موتلفه در سال‌های اخیر همواره بر کاندیدای حزبی اصرار داشته اما هرگز موفق نشده حتی اعضای حزب را برای حمایت و رای تشکیلاتی قانع کند. این اتفاق در مورد مصطفی میرسلیم در جریان انتخابات سال 96 هم رخ داد و او به عنوان کاندیدای حزبی وارد انتخابات شد اما در پایان اعضا بیانیه‌ای برای حمایت از رییسی داده و او را نادیده گرفتند. این‌بار نیز بعد از اعلام کاندیداتوری بادامچیان، حمیدرضا ترقی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده که «گزینه نهایی ریاست‌جمهوری حزب موتلفه اسدالله بادامچیان است» او پیش از این ‌بارها و بارها از حمایت از رییسی گفته‌ بود. جالب آنکه بادامچیان دیروز در اظهارنظری متفاوت، سعی کرد تصویری آزاده از خود ارایه دهد و بدین‌ترتیب از حق کاندیداتوری احمدی‌نژاد دفاع کرد!


احمدی‌نژاد؛ مرکز ترس و تنفر اصولگرایان


محمود احمدی‌نژاد هم این روزها مشغول سفر، نامه‌نگاری، سخنرانی و دیدارهای مردمی است. عبدالرضا داوری، ‌مشاور احمدی‌نژاد که مدتی است از این جریان فاصله گرفته هم چند روز پیش به «اعتماد» گفت که رییس دولت نهم و دهم نزدیک به یک‌سال است که برای حضور در عرصه انتخابات برنامه‌ریزی کرده و حتما می‌آید. هرچه اظهارات احمدی‌نژاد تندتر و آمدنش جدی‌تر می‌شود، ترس و تنفر اصولگرایان از این یار غار قدیمی نیز بیشتر و بیشتر به چشم می‌آید. منوچهر متکی، سخنگوی شورای ائتلاف و دیپلماتی که وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد بود و به ‌طرزی عجیب، از سوی او برکنار شد، اخیرا در حالی با باشگاه خبرنگاران جوان در مورد انتخابات پیش‌رو به گفت‌وگو نشسته که واکنشش به شنیدن نام احمدی‌نژاد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با احمدی‌نژاد در ارتباط است و آیا او به میدان انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ورود خواهد کرد، گفت: «بروید سراغ سوال بعدی لطفا!»؛ پاسخی که نشان داد اصولگرایان در اظهارات‌شان به احمدی‌نژادی که محصول اصولگرایی است، یا کنایه می‌زنند یا تلاش می‌کنند او را نادیده بگیرند. عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا اما معتقد است احمدی‌نژاد یک بازیگر سیاسی است. او که با پایگاه خبری-تحلیلی جماران گفت‌وگو کرده، گفته که اگر رییسی کاندیدا شود، اصلاحات در قوه قضاییه دشوار می‌شود. سلیمی‌نمین همچنین در حمایتی ضمنی از قالیباف، تاکید دارد که پرونده عیسی شریفی هیچ ارتباطی به قالیباف ندارد. او حتی مساله حضور احمدی‌نژاد و قالیباف را هم در تحلیلش به یکدیگر مرتبط کرده و گفته «احمدی‌نژاد می‌داند که اگر قالیباف به قوه مجریه بیاید، کاملا او را محو خواهد کرد؛ کما اینکه در شهرداری او را محو کرد. یعنی اصلا عملکرد احمدی‌نژاد برابر عملکرد قالیباف در شهرداری رنگی ندارد. لذا احمدی‌نژاد انگیزه‌ای دارد که او را تخریب و سعی می‌کند با شیوه‌های غیراخلاقی متنوع به این هدف خودش نائل بیاید.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها