همکاری ایران و‌ آمریکا برای احیای دریاچه ارومیه/ تلاش‌ها برای نجات خواهر خوانده دریاچه یوتا ادامه دارد

در حالی‌ که تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل 38 سانتی‌متر کمتر شده است پژوهشگران ایرانی و آمریکایی در مسیر احیای دریاچه ارومیه 8 شاخص سلامت دریاچه و اکوسیستم‌های مورد تهدید را استخراج کردند.

همکاری ایران و‌ آمریکا برای احیای دریاچه ارومیه/ تلاش‌ها برای نجات خواهر خوانده دریاچه یوتا ادامه دارد
کد خبر: 480092
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کاهش 95درصدی حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه از سال 1380 تاکنون و نرسیدن حقابه آن طی سال‌های آبی این دوره، نگرانی‌های جدی در مسیر احیای این دریاچه پدید آورده است و کارشناسان معتقدند دریاچه ارومیه با بدترین حالت آبی در 50 سال اخیر مواجه شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، در حال‌ حاضر تراز آب دریاچه ارومیه 1271.42 سانتی‌متر است که نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل 38 سانتی‌متر کمتر شده است. در عین حال نسبت به 20 سال پیش، این تراز، 5 سانتی‌متر پایین‌تر آمده است.

در سال 80، تراز دریاچه ارومیه 1276 سانتی‌متر بود و حالا با کاهش چشمگیر حجم آب ورودی و تراز دریاچه ارومیه، متخصصان آب در ایران و آمریکا بر سر احیای دریاچه ارومیه به توافق رسیده‌اند.

این دومین همکاری بین‌المللی برای نجات دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه در ایران است که پس از برنامه سال‌های اخیر ایران و ژاپن در قالب کمک‌های جایکا برای نجات دریاچه ارومیه اما این‌بار با همکاری ایران و آمریکا اجرایی می‌شود.

جزئیات همکاری ایران و آمریکا برای نجات دریاچه ارومیه


پژوهشگران ایرانی و آمریکایی برای احیای دریاچه ارومیه همکاری می‌کنند. این خبری بود که ابتدای هفته جاری منتشر شد و حالا سمیه سیما، استاد دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست گروه ایرانی در پروژه همکاری با دانشگاه یوتا آمریکا، جزئیات این همکاری را اعلام کرده است. به‌گفته سمیه سیما، علت اینکه پژوهشگران ایرانی و آمریکایی درخصوص این دریاچه همکاری می‌کنند آن است که دریاچه ارومیه خواهرخوانده دریاچه نمکی یوتا در آمریکا است.


او افزود: در 20 سال اخیر حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه حدود 95درصد کاهش یافته و نگرانی دلسوزان محیط‌ زیست را به اوج رسانده است. سمیه سیما اعلام کرد: پژوهشگران ایران و آمریکا در همکاری مشترک‌شان نتیجه پژوهش علمی خود را برای اجرای طرح یک‌میلیارد دلاری دولت ایران در احیای دریاچه ارومیه ارائه می‌کنند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: با همکاری گروهی از محققان دانشگاه ایالتی یوتا به سرپرستی پروفسور دیوید روزنبرگ، وضعیت دریاچه ارومیه را زیر نظر گرفتیم و متوجه شدیم که برای احیای دریاچه در موقعیت خاصی قرار داریم و باید اکنون برای نجات اقدام کنیم.


به‌گفته وی، تاکنون گروه مشترک تحقیقاتی ایران و آمریکا، اطلاعات 40 سال اخیر را برای شناسایی 8 شاخص برای سلامت دریاچه ارومیه و بسیاری دیگر از اکوسیستم‌ها که در معرض تهدید قرار دارند، مورد بررسی قرار داده‌اند. از جمله مشکلات این دریاچه، افزایش چشمگیر پدیده گردوغبار است که زندگی 5 میلیون ساکن این منطقه را تهدید می‌کند.

پیش از این نیز نتایج بررسی همکاری مشترک ایران و آمریکا، در آخرین نشریه بین‌المللی «هیدرولوژی: مطالعات منطقه‌ای» به چاپ رسیده است. سمیه سیما می‌گوید: اگرچه در خصوص بهبود وضعیت کلی دریاچه ارومیه و احیای دریاچه تا یک سطح بالاتر از تراز فعلی، تردید جدی وجود دارد اما در پایان این پروژه می‌توان نسبت به شرایط موجود پیشرفت کلی را احساس کرد. عملیات احیای دریاچه در شرایط موجود دشوار است که باید با توجه به تنوع سطح دریاچه صورت بگیرد.

به‌گفته این استاد دانشگاه، با کاهش سطح آب دریاچه ارومیه، میزان شوری آب دریاچه افزایش می‌یابد که همین امر موجب بروز مشکلاتی برای جمعیت جانوری این دریاچه می‌شود.

آنگونه که سرپرست گروه ایرانی احیای دریاچه ارومیه به همشهری گفته است، مشکلات دریاچه ارومیه طی سال‌های اخیر پس از اتخاذ شیوه نامناسب کشاورزی و برنامه‌های سدسازی در شرایطی رخ داده که تغییرات ناشی از گرمایش زمین نیز مزید بر علت شده و کاهش تراز آبی ارومیه را تشدید کرده است.

حقابه‌ای در کار نیست


در حالی‌ که تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل 38 سانتی‌متر کمتر شده است، ایسنا به نقل از رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که با وجود پیگیری‌های انجام‌شده، وزارت نیرو هنوز حقابه زیست‌محیطی دریاچه ارومیه را پرداخت نکرده است.

وزارت نیرو حقابه دریاچه ارومیه طی سال آبی 1400-1399 را 640 میلیون مترمکعب اعلام کرد و مقرر شد که این حقابه از ابتدای آذرماه سال گذشته تا آخر اردیبهشت امسال به سمت ارومیه رهاسازی‌ شود.

اما حالا مسئول استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده که متأسفانه تاکنون تنها بخش کمی از این حقابه یعنی160 میلیون مترمکعب به دریاچه ارومیه رسیده و این یعنی دریچه سدها را به روی ارومیه بسته‌اند.

فرهاد سرخوش، در این‌باره می‌گوید: با وجود اینکه نامه‌نگاری‌های زیادی با وزارت نیرو و دستگاه‌های ذی‌ربط در استان شد، اما حقابه دریاچه ارومیه هنوز پرداخت نشده است که این شرایط با درنظر گرفتن کم‌بارشی‌های امسال در کشور نگران‌کننده است.

به‌گفته سرخوش، نظر وزارت نیرو این است که سال آبی جاری سال خشک و کم‌بارشی بوده است علاوه بر آن برف زیادی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نبارید که طی فروردین و اردیبهشت به سمت سدها حرکت کنند. این در حالی است که بر اساس توافق‌های انجام شده قرار بود در سال‌های کم‌بارشی مثل امسال مصرف آب در تمامی حوزه‌ها از جمله کشاورزی کاهش پیدا کند تا محیط‌ زیست بتواند حق خود را برداشت کند اما متأسفانه در شرایط کنونی فقط حقابه دریاچه ارومیه از بین رفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها