معاون رئیس جمهور آذربایجان:

آماده میانجیگری بین ترکیه و اسرائیل هستیم

حکمت حاجی اف معاون رئیس جمهور آذربایجان درباره روابط ترکیه با کشورهای حوزه مدیترانه شرقی و راههای کاهش تنش در این منطقه گفت: ترکیه و جمهوری آذربایجان دو کشور برادر هستند. همچنین جمهوری آذربایجان روابط خوبی با اسرائیل دارد و می تواند در این زمینه بین دو طرف میانجیگری کند.

آماده میانجیگری بین ترکیه و اسرائیل هستیم
کد خبر: 480297
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۴:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| معاون رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به سوالی درباره راههای کاهش تنش در مدیترانه شرقی گفت: در این خصوص می توانیم به عنوان میانجی بین ترکیه و اسرائیل عمل کنیم.


به گزارش تسنیم، حکمت حاجی اف معاون رئیس جمهور آذربایجان در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان ترک درباره روابط ترکیه با کشورهای حوزه مدیترانه شرقی و راههای کاهش تنش در این منطقه گفت: ترکیه و جمهوری آذربایجان دو کشور برادر هستند. همچنین جمهوری آذربایجان روابط خوبی با اسرائیل دارد و می تواند در این زمینه بین دو طرف میانجیگری کند.

وی افزود: اگر طرفین بخواهند می توانیم با حمایت از این روند، اقدامات را برای همگرایی دنبال کنیم البته این موضوع نیازمند اراده دو طرف است.

معاون رئیس جمهور آذربایجان با بیان اینکه باکو می تواند در این خصوص نقش آفرین باشد، اظهار داشت: ما به طور تاریخی برای یهودیان آغوش خود را باز کرده ایم. ما به دنبال افزایش تعداد دوستانمان در دنیا هستیم و به این سیاست ادامه می دهیم.

روابط جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی طی یک دهه گذشته رو به افزایش بوده به طوریکه در جنگ اخیر قره باغ تسلیحات این رژیم کمک زیادی به پیروزی باکو و بازپس گرفتن قره باغ داشت.

همچنین باکو و آنکارا طی سالهای اخیر روابط خود را توسعه و تعمیق داده اند به طوریکه پروژه های تجاری و نظامی زیادی بین طرفین شکل گرفته و دنبال می شود. آخرین نمونه آن نیز پهپادهای ترکیه ای در جنگ قره باغ بودند. مقامات ترکیه از این روابط به عنوان دو دولت و یک ملت یاد می کنند.

مدیترانه شرقی یکی از نقاط بحرانی بین ترکیه و کشورهای حوزه این منطقه از جمله مصر، یونان، فرانسه و نیز رژیم صهیونیستی است. منابع عظیم انرژی در این منطقه که به تازگی کشف شده و نحوه تقسیم آن به یکی از نقاط اختلاف تبدیل شده که ترکیه همه تلاش خود را برای دور نماندن از این منابع به کار بسته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها