رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد:

تخصیص 3‌هزار میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال 1400

 رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کرد: امسال با حمایت وزیر جهاد کشاورزی سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه مکانیزاسیون تخصیص یافته است.

تخصیص 3‌هزار میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در سال 1400
کد خبر: 480303
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۶ ۱۴:۴۶:۲۲

اعتمادآنلاین| «کامبیز عباسی» پیش‌بینی‌کرد: امسال نزدیک به 30 هزار دستگاه تراکتور، 800 دستگاه کمباین برداشت غلات و 50 هزار دستگاه ادوات و تجهیزات کشاورزی تامین و در بخش کشاورزی توزیع شود.

به گزارش ایرنا، این مقام مسوول با بیان این‌که توزیع تسهیلات در استان‌های کشور انجام شده است، اظهار داشت: تخصیص سه هزار میلیارد تومان تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی در این مرحله است و به‌طور قطع محدودیتی برای پرداخت نداریم.

عباسی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید سطح کشت مکانیزه گندم نزدیک 56 درصد بود، برآورد کرد که در پاییز سال 1400 نزدیک به 92 درصد اراضی گندم با تکیه بر صنایع داخلی به صورت مکانیزه کشت شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در مورد ماشین‌های برنج نیز گفت: با توجه به تامین و تدارک ماشین‌های برنج، برآوردها نشان می‌دهد برداشت مکانیزه برنج در شالیزارهای کشور به حدود 90 درصد و کشت مکانیزه به حدود 80 درصد برسد.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که روند مکانیزاسیون دو محصول استراتژیک گندم و برنج به صورت جهشی بهبود یافته است.

رشد 700 درصدی مکانیزاسیون برنج

عباسی، میانگین مکانیزاسیون اراضی شالیزاری در ابتدای این دولت در سال 92 را 12 تا 15 درصد عنوان کرد و گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، حمایت ها و تخصیص تسهیلات، در حوزه مکانیزاسیون برنج طی این مدت رشد 700 درصدی داشته ایم.

وی گفت: عملیات کاشت، داشت و برداشت چغندرقند و ذرت نیز به طور کامل به صورت مکانیزه انجام می شود.

این مسوول با اشاره به این‌که در مورد برداشت مکانیزه پنبه، نگرانی ها در حال برطرف شدن است، گفت: پس از سال ها انتظار با حمایت وزیر جهاد کشاورزی، سال گذشته دو دستگاه الگویی کمباین برداشت پنبه وارد کشور شد و کشاورزان با آن آشنا شدند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با تکثیر و توسعه ارقام مناسب پنبه و ورود دو دستگاه الگویی کمباین برداشت، گام های بلندی در این حوزه برداشته خواهد شد.

وی درباره دستاوردهای سال گذشته نیز خاطرنشان‌کرد: در سال 99 تقریبا دو برابر سال 98 جذب تسهیلات مکانیزاسیون داشتیم که نویدبخش افزایش سرمایه گذاری در این حوزه است.

عباسی، میزان جذب تسهیلات مکانیزاسیون در سال 99 را سه‌هزار و 350 میلیارد تومان و سال 98 را یک‌هزار و 860 میلیارد تومان عنوان کرد.

در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تعلق گرفت، به‌طوری که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال 92 تاکنون به‌تدریج هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

خط نخست اعتباری در سال 92 به ظرفیت هفت هزار و 500 میلیارد ریال، خط دوم به میزان هشت هزار میلیارد ریال در سال 93، خط سوم به میزان 10 هزار میلیارد ریال در سال 94، خط اعتباری چهارم به مبلغ 12 هزار میلیارد ریال در سال 95، خط اعتباری پنجم در سال 96 به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال، خط اعتباری ششم در سال 97 به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال و خط اعتباری هفتم در سال 98 به مبلغ یک‌هزار و 800 میلیارد ریال و در سال 99 خط اعتباری هشتم دو هزارو 500 میلیارد تومان اختصاص یافت.

آمارها نشان می‌دهد سالیانه 25 هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها