کد خبر: 480937
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۰:۴۱:۱۳
| |

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی:

نسل گوزن زرد ایرانی از انقراض حتمی نجات یافته است

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: براساس آخرین برآورد، 29 راس گوزن زرد ایرانی درجزیره اشک دریاچه ارومیه دیده شده است.

نسل گوزن زرد ایرانی از انقراض حتمی نجات یافته است
کد خبر: 480937
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۰:۴۱:۱۳

اعتمادآنلاین| حجت جباری افزود: درحال حاضر جزیره اشک که دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه با 2300 هکتار یکی از زیستگاه این نوع گوزن است که طبق آخرین برآورد انجام شده تعداد 29 راس گوزن زرد ایرانی در این جزیره دیده شده است.


به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی در فهرست قرمز ارائه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت(IUCN) در رده EN قرار دارد، که به معنی انقراض است، تصریح کرد: در سال های گذشته اقدامات مناسبی جهت حفظ این گونه توسط سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته به طوری که نسل آن از انقراض حتمی نجات یافت.


وی یاد آور شد: ازجمله اقدامات مهم صورت گرفته معرفی این گونه در زیستگاه های مناسب برای زیست گوزن زرد ایرانی در استان های مختلف کشور بوده که بعضی از آنها زاد آوری و افزایش جمعیت اتفاق افتاده است.


جباری اظهارکرد: وجود برخی مشکلات ازجمله کاهش منابع آب شرب وعلوفه و ورود گونه های مهاجم گوشتخوار شغال وپلنگ موجب کاهش جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک شده است.


معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هرچند اقدامات بسیار زیادی برای کنترل جمعیت شغال در جزایر انجام شده ولی به دلیل گستردگی جزایر و دشواری تردد به آنها و شب زی بودن شغال حذف کامل این گونه های مهاجم از جزایر امکان پذیر نشده است.


وی یاد آور شد: برابر برنامه عملی ملی تدوین شده جهت نجات نسل گوزن زرد ایرانی که به آذربایجان غربی هم ابلاغ شده ، محوطه 22هکتاری پاسگاه محیط بانی رشکان به عنوان مرکز تکثیر گونه شمال غرب کشور انتخاب شده که جهت تجهیز آن تاکنون نزدیک به 10میلیارد ریال هزینه شده و پروژه 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین در داخل جزیره اشک تعداد آب انبارها وآبشخورها راجهت تامین آب مناسب وکافی افزایش دادیم و سیستم دریافت تصاویر به صورت آنلاین با نصب دوربین در این جزیره درحال استفاده است تا هرگونه تهدید و تعارضی درمنطقه شناسایی و بلافاصله درجهت کنترل آن اقدام شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها