چه کسانی از انتشار فایل صوتی سخنان ظریف، سود می‌برند؟ / عده‌ای طوری از سخنان ظریف تعجب کرده‌اند که گویی او راز مگویی را برملا کرده است

مطابق معمول که هر بار تیم دیپلماسی با مجوز حاکمیت ارتباطی را با طرف‌های مقابل برقرار می‌کردند تا بتوانند به امتیازهایی برای رفع تحریم‌ها دست پیدا کنند، نیروها و جریان‌هایی... دست به اقداماتی می‌زدند که فرصت‌ها را بعضا به تهدید تبدیل می‌کنند.

چه کسانی از انتشار فایل صوتی سخنان ظریف، سود می‌برند؟ / عده‌ای طوری از سخنان ظریف تعجب کرده‌اند که گویی او راز مگویی را برملا کرده است
کد خبر: 480948
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ روزنامه ستاره صبح، هشتم اردیبهشت در یادداشتی به تحلیل و بررسی زوایای پنهان انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف پرداخت و نوشت: انتشار فایل صوتی سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره وقایع پشت‌صحنه دولت و روابط خارجی در هشت سال گذشته، زمینه را برای حمله به دستگاه دیپلماسی فراهم کرده است. البته تحلیل این موضوع کار مشکلی نیست زیرا این یک مسئله داخلی است. گمان نویسنده بر این است که این موضوع هم در ادامه برخوردهای دوجانبه‌ای است که هم‌زمان با مذاکرات وین رخ داد... این بارهم همان گروه‌ها و جریانات دست به چنین اقداماتی زدند، با این تفاوت که این اقدامات اوج گرفته به‌طوری‌که عده‌ای تصور می‌کردند منجر به قطع مذاکرات وین شود.

زیرا کار به تخریب تأسیسات هسته‌ای نطنز و پرتاب موشک در خاک اسرائیل کشیده شد و واکنش‌های متقابل به همراه داشت. در چنین شرایط پرتنشی، انتشار یک فایل صوتی از وزیر خارجه ایران را هم در همین راستا می‌توان تحلیل کرد. نکته‌ای که می‌توان گفت این است که ظریف با بیان سخنانی که نگارنده آن را «اسرار آشکار» می‌داند، مطالبی را بیان کرد که هم مردم جسته و گریخته می‌دانند و هم تحلیلگران قائل به آن بوده و هستند. فقط این بار رنگ رسمی‌تری به خود گرفته است.

شاید بتوان گفت این‌یک اقدامی است که اقدامات طرف مقابل را خنثی کند. ازطرفی تحلیل‌هایی که درباره ارتباط این موضوع و انتخابات می‌شود، برای نویسنده قابل‌درک نیست، زیرا می‌توان گفت تکلیف انتخابات تقریباً مشخص است و همان گروهی که مجلس را در اختیار گرفته‌اند، به دنبال آن‌اند تا با همان روش، کرسی ریاست جمهوری را هم تصاحب کنند و احتمالاً رقابت جدی وجود نخواهد داشت که نیاز به برنامه‌ریزی داشته باشد.

مگر این‌که بخواهند دلیل عدم شکل‌گیری رقابت جدی را توجیه کنند و درصورتی‌که ظریف کاندیدای انتخابات شود، بخواهند با رد صلاحیت او، عدم شکل‌گیری رقابت را به همین مصاحبه ارتباط دهند. یک نکته دیگر باقی می‌ماند و آن این است که مشخص نیست چرا عده‌ای طوری از این سخنان تعجب کرده‌اند که گویی ظریف راز مگویی را برملا کرده است اما مخالفان ظریف، مبالغه کرده‌اند و او را در مقابل سردار سلیمانی قرار داده‌اند، درحالی این‌گونه نبوده است. نگارنده در پایان ابراز امیدواری می‌کند که انتشار این مصاحبه مانعی برای ادامه مذاکرات وین به وجود نیاورد؛ اگر این اتفاق بیفتد، مشخص خواهد شد که احتمالا انتشار این مصاحبه از سوی کسانی صورت گرفته که با رفع تحریم‌ها مخالف‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها