کد خبر: 480972
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۱:۳۱:۰۰
| |

رای CAS بعد از مسابقات صادر می‌شود؟/ AFC قصد تغییر میزبان را ندارد، رسیدگی به شکایت فدراسیون زمانبر است

این نگرانی وجود دارد که رای دادگاه عالی ورزش از آنجایی که کاس هیچ زمانی را برای بررسی پرونده اعلام نکرده است به بعد از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در گروه تیم ملی ایران که قرار است خرداد ماه به میزبانی بحرین برگزار شود، موکول شود و در آن زمان این رای حکم نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب را خواهد داشت.

رای CAS بعد از مسابقات صادر می‌شود؟/ AFC قصد تغییر میزبان را ندارد، رسیدگی به شکایت فدراسیون زمانبر است
کد خبر: 480972
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۱:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از اینکه میزبانی دور برگشت رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در مرحله گروهی و از گروه سوم رقابت‌ها با یک حق‌کشی آشکار از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشور بحرین واگذار شد این موضوع مورد انتقاد و اعتراض فدراسیون فوتبال کشورمان قرار گرفت و در حالی که به‌طور طبیعی باید سه بازی از چهار بازی دور برگشت در تهران و به میزبانی تیم ملی ایران برگزار می‌شد، کنفدراسیون آسیا با نادیده گرفتن این حق مسلم تیم ملی کشورمان، بحرین را به‌عنوان میزبان دور برگشت رقابت‌ها که قرار است به صورت متمرکز برگزار شود انتخاب کرد، با این حال این اتفاق از آنجایی که به مذاق هیچ‌یک از فوتبال‌دوستان ایرانی خوش نیامده و از سوی دیگر یک بار دیگر ثابت ‌کرد تصمیمات کنفدراسیون فوتبال آسیا پایه و مبنای سیاسی دارد، فدراسیون فوتبال کشورمان به این موضوع ورود کرده و از کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه عالی ورزش یا کاس شکایت کرد.

به گزارش فرهیختگان، این درحالی است که غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی فوتبال ایران و مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال چندی پیش در گفت‌وگوی خود اعلام کرده بود کمیته مسابقات و سپس هیات‌رئیسه کنفدراسیون آسیا باید درخصوص اعلام میزبان گروه‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌کرد و این اتفاق با نظر این دو مرجع محقق می‌شد بنابراین از آنجایی که این امر اتفاق نیفتاده و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا راسا به این ماجرا ورود کرده و به نظر می‌رسد این موضوع براساس تصمیم وی اجرایی و عملیاتی شده است، بنابراین حق شکایت از فدراسیون فوتبال ایران از کنفدراسیون آسیا به دادگاه عالی ورزش همچنان موجود بوده و شکایت اخیر نیز بر همین مبنا انجام شده است.

حال اینکه این پرونده در چه مرحله‌ای قرار داشته و آخرین وضعیت رسیدگی به آن به کجا رسیده موضوع این گزارش است، با این توضیح که رفیعی چند روز قبل در گفت‌وگویی با برنامه ورزش و مردم درخصوص آخرین روند پرونده به نکاتی اشاره کرده و گفته بود: «اگرچه نوبت رسیدگی عادی است اما امیدواریم صرف‌نظر از هر نتیجه، در زمان مقرر تصمیم خوبی داشته باشیم. چون کنفدراسیون فوتبال آسیا با فرآیند رسیدگی سریع مخالفت کرده و کاس پس از دریافت لایحه دفاعی کنفدراسیون آسیا در صلاحیت تصمیم‌گیری برای صدور دستور موقت است. برای اینکه دادگاه عالی ورزش اقدام به پذیرش صدور دستور موقت کند، سه شرط وجود دارد. اینکه خسارتی که به شاکی وارد می‌شود غیرقابل جبران باشد. شرط دوم اینکه دلایل کافی باشد مبنی‌بر اینکه شکایت به حق باشد و شرط سوم (تعادل منافع) است. همین الان هم کاس تصمیمی اتخاذ نکرده و واقعیت این است که ما معتقدیم دبیرکل فاقد صلاحیت برای تصمیم‌گیری برای میزبانی است.»

رای کاس، احتمالا بعد از مسابقات!

نکته قابل‌توجه اما به این موضوع ناامید‌کننده برمی‌گردد که با وجود تلاش‌های انجام شده از سوی کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال مشخص نیست کاس چه زمانی رای خود درباره شکایت فدراسیون فوتبال ایران از کنفدراسیون آسیا را اعلام کند و از آنجایی که سابقه پرونده‌هایی مثل شکایت باشگاه پرسپولیس به خاطر محرومیت عیسی آل‌کثیر و مسائلی از این دست به صورت غیرطبیعی به درازا کشید حالا این نگرانی نیز وجود دارد که رای دادگاه عالی ورزش از آنجایی که کاس هیچ زمانی را برای بررسی پرونده اعلام نکرده است به بعد از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در گروه تیم ملی ایران که قرار است خرداد ماه به میزبانی بحرین برگزار شود، موکول شود و در آن زمان این رای حکم نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب را خواهد داشت.

این درحالی است که طبق اطلاعات رسیده کنفدراسیون فوتبال آسیا از آنجایی که دلیلی را برای تغییر میزبانی از بحرین به سایر کشورها برای برگزاری رقابت‌های این گروه نمی‌بیند روی انتخاب خود اصرار دارد اما با این حال به نظر می‌رسد رای دادگاه عالی ورزش درصورتی که کار از کار نگذشته باشد تکلیف را مشخص خواهد کرد. با همه این تفاسیر اما از دیدگاه کنفدراسیون آسیا برنامه‌ای برای تغییر میزبان تا قبل از اعلام‌نظر دادگاه عالی ورزش وجود ندارد و این درحالی است که در حال حاضر اصلا مشخص نیست رای دادگاه عالی ورزش در این خصوص چه زمانی اعلام خواهد شد. اگر در شرایط اضطرار طرفین بر سر این موضوع که کاس سریع به پرونده رسیدگی کند، توافق کنند؛ این اتفاق با طی کردن پیش مراحلی رخ خواهد داد با این حال از آنجا که بر سر این کیس هنوز توافق نشده است زمانبندی خاصی نیز برای اعلام رای دادگاه عالی ورزش مشخص نشده است.

البته در این بین فرض دیگر نیز وجود دارد مبنی‌بر اینکه رقابت‌های این گروه در صورت دادن رای موقت عقب بیفتد و این درحالی است که طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار «فرهیختگان» و بنابر آنچه پیش از این نیز منتشر کردیم و از آنجایی که چند بار این مرحله از رقابت‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا عقب افتاده و تا مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی زمان زیادی باقی نمانده است، این امر بسیار بعید و دور از ذهن است که رقابت‌ها از خرداد ماه سال جاری به تاریخ دیگری موکول شده یا فرمت آن از حالت متمرکز تغییر کند و در حال حاضر نیز چنین بحثی برای تغییر زمان رقابت‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح نشده و تقریبا این موضوع از دیدگاه کنفدراسیون آسیا غیر ممکن خواهد بود.

کی بود کی بود من نبودم؟

نکته قابل‌توجه اینکه شاید برخی اهمال‌کاری‌ها در زمان انتقال قدرت از فدراسیون قبلی به فدراسیون جدید درنهایت کار را به اینجا کشاند که خیلی راحت کشور بحرین به‌عنوان میزبان رقابت‌ها انتخاب شود. این در حالی است که به جز برخی اقدامات روتین و فقط یک اعلام آمادگی ساده برای میزبانی کشورمان اقدام ویژه‌ خاص دیگری از سوی فدراسیون فوتبال ایران برای گرفتن میزبانی به عمل نیامد و به محض اینکه کشور بحرین به صورت رسمی به‌عنوان میزبان رقابت‌ها انتخاب شد ناگهان فدراسیون فوتبال ایران به خود آمد و اقدامات حقوقی برای احقاق حق فوتبال ملی کشورمان را آغاز کرد.

در واقع مشخص نیست فدراسیون ایران به جز نامه اعلام آمادگی که یک اقدام معمولی به شمار می‌رود چه تلاش‌های ویژه دیگری را انجام داده تا شانس کشور بحرین برای گرفتن میزبانی کم شده و شانس‌های کشورمان افزایش پیدا کند. اینکه برخی اعلام می‌کنند هر کاری از دست‌مان برمی‌آمد انجام دادیم قانع‌کننده نبوده و بهتر است فدراسیون شهاب‌الدین عزیزی خادم که برمبنای شفاف‌سازی به میدان آمده است در این خصوص نیز با خانواده فوتبال و مردم با صراحت برخورد و اعلام کند چه در فدراسیون فوتبال قبلی و چه در دوره او چه اقدامات خاص یا فوق‌العاده‌ای برای گرفتن میزبانی یا ممانعت از میزبان شدن بحرین انجام شده است. این در حالی است که فدراسیون فوتبال ایران اطلاع داشت از سال 2019 و به واسطه برخی مسائل کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده بود سخت است بخواهیم در رقابت‌های بین‌المللی به کشور ایران میزبانی بدهیم و از آن زمان به بعد میزبانی نه‌تنها رقابت‌های ملی بلکه رقابت‌های باشگاهی نیز به کشورمان داده نشده و کار کشورمان برای گرفتن میزبانی بسیار سخت شده بود.

با این حال اظهارات رفیعی نیز در برنامه ورزش و مردم کمی نگران‌کننده بوده آنجایی که او در ارتباط با آخرین وضعیت پیگیری شکایت ایران به کاس درباره میزبانی کشور بحرین در مقدماتی جام جهانی گفت: «در اموری که در صلاحیت محاکم قضایی است، امکان تضمین کسب نتیجه وجود ندارد. مهم‌ترین نکته این است که ما از حق قانونی خودمان استفاده کردیم و فرآیند کاملا مشخص است. از 10 روز زمان درنظر گرفته شده کنفدراسیون فوتبال آسیا فرصت آنها، د‌وشنبه به پایان می‌رسد و ظرف یکی دو روز آینده نسبت به معرفی داور باید اقدام کنند و بلافاصله دادگاه بین‌المللی ورزش سرداور را معرفی خواهد کرد.»

و این موضوع شاید از آنجایی مطرح شده باشد که حتی مسئولان حقوقی فوتبال ایران نیز نسبت به نتیجه نهایی شکایت خود به دادگاه کاس امیدواری چندانی نداشته باشند با این حال این نگرانی از حالا نیز وجود دارد که در صورتی که تیم ملی فوتبال ایران به مرحله بعدی رقابت‌ها صعود کند با این وضعیت در این مرحله موضوع میزبانی کشورمان از رقبا به کجا خواهد انجامید و شاید آخر سر هم شعار معروف کی بود کی بود من نبودم را از مسئولان فعلی و قبلی فدراسیون فوتبال شاهد باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها