کد خبر: 481063
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۲:۵۲:۰۰
| |

«بهناز پورخداداد»، مدیر و موسس دوره‌های dba و mba مرکز دکترا پیام‌نور:

با دوره‌های dba و mba جنبه‌ی بیزنسی به هنر می‌دهیم/ دانشگاه‌ها دانش‌محور هستند، نه مهارت‌محور

«بهناز پورخداداد»، مدیر و موسس دوره‌های dba و mba مرکز دکترا پیام‌نور گفت: فلسفه دوره‌های mba اولین بار در آمریکا اتفاق افتاد. در واقع ما وقتی برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه‌ها می‌شویم دانشی را به ما منتقل می‌کنند. بنابراین دانشگاه‌ها دانش‌محور هستند نه مهارت‌محور.

با دوره‌های dba و mba جنبه‌ی بیزنسی به هنر می‌دهیم/ دانشگاه‌ها دانش‌محور هستند، نه مهارت‌محور
کد خبر: 481063
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۸ ۱۲:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| «بهناز پورخداداد» مدیر و موسس دوره‌های MBA و DBA مرکز دکترا پیام‌نور در گفت‌‌وگو با اعتمادآنلاین، در خصوص تفاوت دوره‌های MBA و DBA و کارایی‌اش در رشته‌های تحصیلی مختلف گفت: تفاوت این دوره‌ها باهم دقیقا مثل فوق‌لیسانس و دکترا است. MBA، فوق‌لیسانس مدیریت کسب‌وکار و DBA دکترای مدیریت کسب‌وکار است، ولی به عنوان فوق‌لیسانس و دکترای دانشگاهی محسوب‌ نمی‌شود، بلکه دوره‌های عالی مدیریتی در حوزه‌های مختلف کاری محسوب‌ می‌شوند.


او در پاسخ به این سوال که چرا این دوره‌ها وارد ایران شد، گفت: این دوره‌ها اولین بار در دانشگاه‌های آمریکا برگزار شدند. به دلیل نیاز جمعیت تحصیل کرده و صاحبان کسب‌وکارها به افزایش مهارت و آشنایی با جدیدترین تکنیک‌های به‌روز مدیریتی در ایران نیز با استقبال زیادی مواجهه شدند. او در ادامه اضافه کرد: متاسفانه هیچ‌وقت به دانشجویان آموزش نمی‌دهند که به چه صورت می‌توانید یک کار راه بیندازید یا اگر در جایی کار می کنید چگونه می‌توانید ارتقاء پیدا کنید، یا اگر صاحبِ کسب‌وکاری هستید، چگونه می‌توانید همواره در آن حرفه موفق‌تر از بقیه عمل کنید. در واقع فلسفه‌ی دوره‌های MBA و DBA، مهارت‌محوری است که در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، مهارت لازم در حوزه‌های مختلف کاری آموزش داده می‌شوند.


افرادی هستند که به صورت سنتی سال‌ها مشغول به فعالیت هستند و وقتی وارد این دوره‌ها می‌شوند، تجریه‌ی خود را با مهارت آکادمیک ادغام می‌کنند تا در بلندمدت حرفه‌ی خود را سرپا نگه دارند و همواره در رقابت با رقبای کاری‌شان پیروز باشند.


به عنوان مثال افرادی که در هر گرایشی این دوره‌ها را می‌گذرانند، برندینگ، اقتصاد، بازاریابی، مدیریت استراتژیک، مدیریت مالی، اصول و فنون مذاکره و... را آموزش می‌بینند و به عنوان مثال می‌آموزند چگونه خود را برند کنند یا حتی آینده شغلی‌شان را پیش‌بینی کنند تا کمترین تاثیرات را از بحران‌های پیش‌رو بگیرند.


پورخداداد در خصوص این دوره‌ها گفت: باید بگوییم که این دوره‌ها فقط مختص هنرمندان نیست، در واقع کسانی که در هر زمینه‌ی هنری سابقه‌ای دارند، می‌توانند شرکت کنند. برای مثال ممکن است خوشنویس باشند، یا سال‌ها نقاشی کرده باشند و یا حتی علاقه‌مند به هنر باشند.


وی در خصوص مدرک تحصیلی پیش‌نیاز برای این دوره‌ها گفت: حداقل مدرک تحصیلی لیسانس مورد نیاز است و البته در ورود به این دوره‌ها، مصاحبه و بررسی رزومه کاری چون سوابق کار مدیریتی، گالری‌داری و... مهم‌ترین نقش را دارد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که این مصاحبه توسط مرکز دکترای پیام نور و با مشارکت خانه حراج ملی انجام می‌شود و در صورت واجد شرایط بودن افراد ثبت نام‌ می‌شوند.


مدیر و موسس این دوره‌ها اشاره کرد که صرفا هنرمندان حوزه‌ی هنرهای تجسمی و ترسیمی مخاطبان ما نیستند و علاقه‌مندان و فعالان در تمامی حوزه‌های هنری مانند سینما، موسیقی و... ‌می‌توانند در این دوره‌ها شرکت نمایند.


متاسفانه در کشور ما به هنر به عنوان یک شغل نگریسته نمی‌شود. به‌طور مثال وقتی بچه بودیم و می خواستیم در دوران مدرسه انتخاب رشته کنیم ممکن بود خیلی از ما به هنر علاقه‌مند بودیم، ولی همواره اطرافیان می‌گفتند هنر را می‌توانی در کنار شغلت انتخاب کنی و دید همه اینطور بود که هنر نمی‌تواند درآمدزا باشد و به عنوان شغل به آن نگاه شود. حال ما می‌خواهیم این نگرش را اصلاح کنیم و جنبه‌ی بیزنسی به هنر بدهیم.


هیچ اشکالی ندارد که یک خوشنویس، یک نقاش و... علاوه بر ارائه‌ی هنرشان، درآمدزایی نیز داشته باشند. مهم‌ترین هدف این دوره‌ها ارتقای مهارت‌های مدیریتی هنرمندان است تا بتوانند درآمد بیشتری داشته باشند و در حرفه‌شان موفق‌تر باشند.


پورخداداد در پاسخ به این سوال که پس از اتمام دوره، مخاطبان چه مدرکی دریافت می‌کنند، اظهار داشت: گواهی‌ای که در نهایت صادر می‌شود از مرکز دکترای پیام‌نور است که مورد تایید وزارت علوم ایران است و علاوه بر لوگوی دانشگاه پیام‌نور، لوگوی وزارت علوم و شماره‌ نامه‌ی مجوز وزارت علوم نیز در مدرک درج می‌شود که باعث می‌شود این مدرک معتبر و قابل ترجمه باشد و به عنوان مثال برخی از فارغ التحصیلان این دوره‌ها در ایران، توانسته‌اند از دانشگاه‌های خارج از کشور در مقطع دانشگاهیphd نیز پذیرش بگیرند.


او اضافه نمود که با این دوره‌ها مدیریت را به صورت آکادمیک وارد حوزه‌های مختلف کاری می‌کنیم. به عنوان مثال وارد یک آموزشگاه موسیقی می‌شویم و مشاهده می‌کنیم که آموزشگاه تعداد کمی هنرجو دارد، در حالیکه ظرفیت ده برابر بیشتر برای جذب هنرجو دارد، پس باید پیگیر شویم علت چیست؛ شاید در حوزه‌ی برندینگ ضعیف عمل کرده، شاید اصول بازاریابی را نمی‌داند، شاید در حوزه‌ی رفتارسازمانی و مدیریت ارتباط با مشتری دچار مشکل است. این دوره‌ها به افراد می‌آموزند تا مشکلات حوزه‌های کاری‌شان را دریابند و آنها را حل کنند.


او همچنین افزود که برای توسعه‌ی این دوره‌ها در ایران نیاز است تا گواهی‌های صادره برای مخاطبین توسط ارگان‌های دولتی و خصوصی مورد ارزیابی قرار گیرند، چرا که شرکت در این دوره‌ها باعث می‌شود تا «مدرک‌گرایی»، در ایران کمرنگ شود و افراد برای ارتقاء شغلی بخصوص در سازمان‌های دولتی مجبور به تحصیل در مقاطع دانشگاهی، بدون هیچ انگیزه‌ای نباشند و در کوتاه‌ ترین مدت ممکن مهارت‌های کاربردی برای ایجادِ تغییر در محیط‌های کاری خود را بیاموزند.


او در آخر اضافه کرد: ما سعی کرده‌ایم در تجربه‌ی چندساله‌ی خود در برگزاری این دوره‌ها مطابق با استانداردهای جهانی پیش برویم که خوشبختانه تاکنون موفق عمل کرده‌ایم.

در دوره‌ های جدید MBA و DBA هنر، با همکاری خانه حراج ملی و آقای دکتر روحانی، امیدواریم بتوانیم برای اولین بار به صورت هدفمند و سامان‌یافته این دوره‌ها را در ایرانِ عزیزمان و برای هنرمندان و هنردوستان ایرانی برگزار کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • میرمهدی ارسالی در
    دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲

    عااااااالی

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها