«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ورزش کردن باعث افزایش ایمنی بدن و کارآمدی واکسن می‌شود

مطالعات نشان داده که فعال بودن و ورزش کردن بر ایمنی بدن تاثیر مثبت می‌گذارد. محققان عقیده دارند که با انجام فعالیت‌های ورزشی می‌توان میزان اثرگذاری واکسن را افزایش داد.

ورزش کردن باعث افزایش ایمنی بدن و کارآمدی واکسن می‌شود
کد خبر: 481323
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- در دسترس بودن واکسن‌های مختلف مردم را بیش از گذشته به پایان همه‌گیری ویروس کرونا امیدوار کرده است؛ اما هنوز هم موارد ابتلا و فوتی ناشی از بیماری در سراسر جهان گزارش می‌شود. همچنان که امیدواریم روزی این بیماری پایان پذیرد، سعی می‌کنیم این باور را در ذهن بپرورانیم که کرونا هم مثل بیماری‌های ویروسی دیگری چون آنفلوانزا به زودی کنترل و درمان خواهد شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، یکی از بهترین‌ راه‌ها برای مهار کرونا داشتن فعالیت بدنی است. می‌دانیم که فعالیت‌ جسمی در کنار ترک سیگار و رژیم غذایی مناسب یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن است.

به تازگی در مطالعه جدیدی که درباره اثربخشی فعالیت بدنی بر سیستم ایمنی انسان انجام شده، این مطلب استنباط شد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری‌های ویروسی را حدود یک‌سوم کاهش و میزان اثرگذاری واکسن را افزایش دهد.

ورزش

در این تحقیق شواهد نشان می دهد که فعالیت جسمی بر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن مثل نومونی (التهاب ریه)، عملکرد سیستم ایمنی و نتایج واکسن تأثیر دارد و آنها را کاهش می‌دهد. این مطالعه پیش از شروع بیماری کووید انجام شد اما نتایج حاصل از آن را می‌توان به بیماری‌های ویروسی تعمیم داد.

بر اساس نتایجی که از انجام 6 تحقیق و با شرکت حدود نیم میلیون نفر صورت گرفت نشان داده شد که فعالیت جسمی 30 دقیقه‌ای در روز و به مدت پنج روز در هفته خطر ابتلا و مرگ ناشی از بیماری‌های ویروسی را تا 37 درصد کاهش می‌دهد. در مطالعه جدیدی که در آمریکا روی بیماری‌های ویروسی به خصوص کووید-19 انجام گرفت مشخص شد تاثیر فعالیت جسمی به اندازه سن و بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت اهمیت دارد.

همچنین شواهد معتبری از تاثیر ورزش و فعالیت جسمی بر سیستم ایمنی انسان یافت شده است. طبق 35 آزمایشی که به طور جداگانه انجام شد، داشتن فعالیت جسمی بر بالا بردن سطح آنتی‌بادی ایمونوگلوبین IgA موثر است. این آنتی‌بادی غشای مخاطی ریه‌ها و سایر قسمت‌های بدن را که ویروس‌ها و باکتری‌ها وارد آن می‌شوند پوشش می‌دهد. همچنین فعالیت بدنی منظم تعداد سلول‌های CD4+T را افزایش می‌دهد. این سلول‌ها وظیفه هشدار به سیستم ایمنی بدن و پاسخ به آن را بر عهده دارند.

در مطالعه‌ای که اخیراً انجام گرفت مشخص شد میزان اثرگذاری واکسن پس از انجام فعالیت‌های جسمی افزایش پیدا می‌کند. فردی که فعالیت دارد پس از تزریق واکسن 50 درصد آنتی‌بادی بیشتری نسبت به کسی که فعالیتی ندارد از خود نشان داده است. به‌کارگیری این روش برای افزایش اثربخشی واکسن بسیار مناسب است. با در نظر گرفتن مشکلات موجود در تامین واکسن می‌توان با تاکید بر افزایش فعالیت‌ بدنی میزان اثرگذاری واکسن را بالا برد.

به طور کلی دست‌کم گرفتن تاثیر ورزش و فعالیت بدنی باعث تشدید نابرابری‌های نظام بهداشت و سلامت در کشورها می‌شود. اکنون بیش از هر زمان دیگری این مساله اهمیت دارد که دولت‌ها و متخصصان حوزه سلامت تمام بخش‌های جامعه را به ورزش و انجام فعالیت‌های جسمی ترغیب کنند. هر حرکت کوچکی که در راستای بهبود اوضاع و کنترل این همه‌گیری باشد ارزشمند است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها