ابراز نگرانی کلینتون و رایس درباره خروج آمریکا از افغانستان

دیدگاه هیلاری کلینتون و کاندولیزا رایس که وزرای خارجه دولت‌های اوباما و بوش بوده‌اند، مخالف مهمترین گام سیاست خارجی دولت بایدن مبنی بر خارج ساختن تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان تا به امروز است.

ابراز نگرانی کلینتون و رایس درباره خروج آمریکا از افغانستان
کد خبر: 481730
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۱۰:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| هیلاری کلینتون و کاندولیزا رایس به اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفتند که بابت برنامه بایدن برای خارج ساختن تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان نگرانند و رایس گفت که شاید لازم شود که آمریکا دوباره بازگردد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، دیدگاه هیلاری کلینتون و کاندولیزا رایس که وزرای خارجه دولت‌های اوباما و بوش بوده‌اند، مخالف مهمترین گام سیاست خارجی دولت بایدن تا به امروز است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا متعهد شده است تا یازدهم سپتامبر که بیستمین سالروز حملات یازده سپتامبر است، خروج کامل نیروها از افغانستان را انجام دهد. نیروهای آمریکایی در زمان ریاست جمهوری جورج بوش به بهانه ویران ساختن پناهگاه‌هایی که از طرف سازمان‌دهندگان این حمله استفاده شد، وارد افغانستان شدند.

دو تن از حاضران در جلسه گفتند، کلینتون و رایس در جریان نشست مجازی روز چهارشنبه نظرات خودشان را با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در میان گذاشتند. کاندولیزا رایس و کلینتون درباره این جلسه خصوصی اظهارنظری نکرده‌اند.

یکی از اعضای این کمیته به آکسیوس گفت: کاندولیزا رایس و کلینتون در جلسه صحبت کردند. اندکی اختلاف درباره افغانستان وجود دارد اما هر دوی آنها موافق بودند که ضرورت دارد که ما باید به نوعی یک ماموریت مبارزه با تروریسم را در خارج از آن کشور ادامه دهیم.

این عضو کنگره گفت: حرف کاندولیزا رایس این بود که شاید ما مجبور شویم به آنجا بازگردیم، خصوصا در بحبوحه افزایش بالقوه تروریسم.

مایک مک‌کال، از سیاستمداران مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوریخواه ارشد این کمیته است، به آکسیوس گفت: با توجه به پتانسیلی که برای داعش وجود دارد، در کنار آنچه آنها قرار است بر سر پیمانکاران ما در یمن و افغانستان بیاورند، متاسفانه ما شاهد وقوع تراژدی در آنجا خواهیم بود و همگی می‌بینیم که به این وضعیت نزدیک می‌شویم.

یک عضو دیگر این کمیته هم تایید کرد که کلینتون و رایس هر دو نگرانی‌هایشان را درباره سقوط بالقوه پس از خروج سریع تمام نیروهای آمریکایی مطرح کردند. آنها همچنین نگران حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی حاضر در آنجا بعد از خروج بودند و اینکه این اقدام برای جنگ جهانی علیه تروریسم چه معنایی خواهد داشت.

این دو وزیر خارجه پیشین آمریکا، به دنبال حملات یازده سپتامبر 2001 از مداخله نظامی در خاورمیانه حمایت کردند.

رایس که در آن زمان مشاور امنیت ملی بوش بود، به تدوین واکنش دوران جنگ این دولت کمک کرد.

در آن زمان کلینتون سناتور بود و از نگاه بسیاری طرفدار جنگ دیده میشود و در سال 2002 به مجوز جنگ بوش رای مثبت داد و بعدا در رقابت‌های ریاست جمهوری بابت رای خودش ابراز تاسف کرد. کلینتون همچنین از طرح افزایش نیروها در افغانستان در سال 2009 حمایت کرده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها