کد خبر: 481872
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌هد:

آغاز بایکوت شبکه‌های اجتماعی در لیگ برتر جزیره

باشگاه‌های فوتبال، بازیکنان و تعدادی از هیات‌های ورزشی بریتانیا در تلاش برای مقابله با تبعیض نژادی و سوءاستفاده‌های آنلاین، تحریم چهار روزه رسانه‌های اجتماعی را از دیروز جمعه آغاز کردند. این تحریم از ساعت 15:00 روز جمعه 30 آوریل شروع شد و تا ساعت 23:59 روز دوشنبه سوم مه ادامه دارد.

آغاز بایکوت شبکه‌های اجتماعی در لیگ برتر جزیره
کد خبر: 481872
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۱ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| باشگاه‌های فوتبال، بازیکنان و تعدادی از هیات‌های ورزشی بریتانیا در تلاش برای مقابله با تبعیض نژادی و سوءاستفاده‌های آنلاین، تحریم چهار روزه رسانه‌های اجتماعی را از دیروز جمعه آغاز کردند.

این تحریم از ساعت 15:00 روز جمعه 30 آوریل شروع شد و تا ساعت 23:59 روز دوشنبه سوم مه ادامه دارد.

فعالان این کمپین امیدوارند با این کار بتوانند مدیران این شبکه‌های اجتماعی را برای مقابله با نژادپرستی برخی از کاربران این شبکه‌های اجتماعی ترغیب کنند.

1

این کمپین از کجا آغاز شد؟

این کمپین ابتدا با حمایت لیگ برتر انگلیس شکل گرفت، اما خیلی زود با حمایت دیگر رشته‌های ورزشی رو‌به‌رو شد. نژادپرستی، سال‌هاست که در ورزش بریتانیا وجود دارد، اما با ظهور شبکه‌‎های اجتماعی، رفتارهای نژادپرستانه از ورزشگاه‌ها به فضای مجازی کشیده شده است.

مرگ جورج فلوید موجی از اعتراض‌ها علیه نژادپرستی را در سراسر جهان به راه انداخت، اعتراض‌هایی که دامنه آن به ورزش هم کشیده شد. ورزشکاران قبل و بعد از مسابقه با زانو زدن و گره کردن مشت‌های خود و یا پوشیدن لباس‌هایی که روی آن شعار «زندگی سیاه‌ها مهم است» به جمع افراد معترض پیوستند. همان زمان که ورزشکاران خارج از زمین مسابقه مشغول مبارزه با تبعیض ‌نژادی بودند، شبکه‌های اجتماعی بستری برای فعالیت نژادپرستان شد، بستری که برخی مواقع به این افراد اجازه می‌داد با هویتی جعلی تفکر نژادپرستانه خودشان را گسترش دهند. بازیکنانی چون آنتونی مارسیال، مارکوس رشفورد و اکسل توانزبه مورد حمله نژادپرستانه مجازی قرار گرفتند. همان زمان بود که زنگ خطر برای فوتبال انگلیس به صدا درآمد و باعث آغاز کمپین تحریم شبکه‌های اجتماعی شد. حالا خبرهایی به گوش می‌رسد که اتحادیه راگبی و لیگ کریکت نیز به این اعتراض پیوسته‌اند.

1

بیانیه مدیران لیگ برتر

لیگ برتر فوتبال انگلیس، پیش از آغاز این تحریم، بیانیه‌ای صادر کرد و نوشت: «تا زمانی که تبعیض ‌نژادی آنلاین از شبکه‌های اجتماعی حذف نشود این چالش متوقف نخواهد شد. ما می‌دانیم تحریم به تنهایی این معضل بزرگ را ریشه‌کن نمی‌کند، به همین دلیل همچنان به اقدامات فعال برای تغییر و مقابله با نژادپرستی آنلاین ادامه خواهیم داد.»

این بیانیه در حالی منتشر شده که پیش از این تعدادی از بازیکنان حاضر در لیگ برتر جزیره بیانیه‌ای را قبل از شروع این اعتراض صادر کرده بودند. در این میان نیز برخی از باشگاه‌های فوتبال عکس پروفایل‌های خودشان در توییتر را به حالت سیاه در آوردند.

فعالیت‌ها علیه نژادپرستی در شبکه‌های اجتماعی اوج گرفته و اهالی ورزش تلاش می‌کنند تا با این پدیده شوم مقابله کنند. کالوین فیلیپس، هافبک باشگاه لیدز یونایتد، درباره این حرکت اعتراضی در فضای مجازی نوشت: «اینکه ما مجبور به انجام این کار هستیم ناامیدکننده است. شبکه‌های اجتماعی باید یک فضای امن برای همه باشند. من امیدوارم شاهد شکست تفکر نژادی باشیم و سوءاستفاده‌های نژادپرستان در فضای مجازی به پایان برسد. در حال حاضر این مشکل اصلی جامعه است. پس بیایید همه با هم برای مقابله با نژادپرستی آنلاین تلاش کنیم.»

1

چه رشته‌هایی کدام شبکه‌های اجتماعی را تحریم کردند؟

توییتر، فیسبوک و اینستاگرام سه شبکه مهم اجتماعی هستند که توسط ورزشکاران، باشگاه‌ها و اتحادیه‌های ورزشی انگلیس تحریم شده‌اند. در ادامه نگاهی می‌کنیم به افراد و نهادهایی که این شبکه‌های اجتماعی را تحریم کرده‌اند.

فوتبال

لیگ برتر انگلیس، بازیکنان فوتبال و مدیران باشگاه‌های فوتبال، آغازگر این پروژه بودند. باشگاه‌هایی از لیگ برتر، چمپیونزشیپ، سوپرلیگ زنان، لیگ فوتبال حرفه‌ای اسکاتلند و فوتبال زنان اسکاتلند، نهادهای حاکم شامل اتحادیه فوتبال، FA اسکاتلند، اتحادیه فوتبال ولز و اتحادیه فوتبال ایرلند، یوفا و تعدادی دیگر از سازمان‌های فوتبالی در بریتانیا این کمپین را راه‌اندازی کردند.

کریکت

حمایت گسترده اهالی فوتبال از این کمپین باعث شد تا رشته‌های دیگری هم به آن بپیوندند. کریکت یکی از آن رشته‌‎های ورزشی بود. هیات کریکت انگلیس و ولز، تیم‌های منطقه‌ای زنان و انجمن حرفه‌ای کریکت‌ها نهادهایی بودند که به این کمپین اضافه شدند.

نت‌بال

نت‌بال دیگر رشته ورزشی حامی این کمپین بود. سوپرلیگ، انگلیس نت‌بال و انجمن بازیکنان نت‌بال، نهادها و افرادی هستند که از این کمپین حمایت می‌کنند.

راگبی

راگبی دیگر رشته مهم ورزشی در بریتانیا بود که حامی این کمپین شد. راگبی انگلیس، راگبی اسکاتلند، راگبی ولز، راگبی فرانسه، راگبی لیگ برتر، باشگاه‌ها، انجمن بازیکنان راگبی، لیگ فوتبال راگبی، سوپرلیگ اروپا، جام جهانی 2021 لیگ راگبی و اتحادیه بازیکنان لیگ راگبی به این کمپین پیوستند.

فرمول یک

رانندگان و تیم‌های حاضر در فرمول یک جزو اولین حامیان کمپین مبارزه با نژادپرستی بودند. آنها در طول فصل گذشته و فصل جاری، به روش‌های مختلف اعتراض خودشان را به ماجرای نژادپرستی نشان دادند و حالا یکی از گروه‌های حامی کمپین تحریم شبکه‌های اجتماعی هستند.

مدیران فرمول یک اعلام کرده‌اند کاملاً متعهد به مبارزه با هر نوع تبعیض به صورت آنلاین یا غیرآنلاین هستند و از نهادهای ورزشی و ورزشکاران درگیر با این تحریم حمایت می‌کنند. البته مدیران فرمول یک اعلام کرده‌اند در حالی که راننده‌های حاضر در این رقابت‌ها به کمپین تحریم شبکه‌های اجتماعی پیوسته‌اند فرمول یک به صورت کلی به این تحریم اضافه نمی‌شود. آنها اعلام کرده‌اند فرمول یک به صورت مستقیم با تبعیض نژادی آنلاین درگیر نبوده و به همین دلیل هم از حضور در این کمپین منصرف شده است.

دیگر حامیان این کمپین

این کمپین حامیان زیادی در بریتانیا و حتی سطح اروپا پیدا کرده است و به لیست بالا باید دوچرخه سواری بریتانیا، اسب‌سواری انگلیس، هاکی بریتانیا و انگلیس و انجمن تنیس روی چمن بریتانیا و همچنین اسپانسرهای لیگ برتر و سوپرلیگ زنان انگلیس، آدیداس، اسکای اسپورت، BT Sport و Talksport را هم اضافه کرد.

1

بازیکنان چه گفته‌اند؟

آندروس تاونسند، بازیکن کریستال پالاس، درباره این کمپین می‌گوید: «این تحریم هشداری به شبکه‌های اجتماعی است. اگر آنها دست به تغییر نزنند باید منتظر تحریمی طولانی‌تر باشند.»

تروی دینی، کاپیتان تیم واتفورد، درباره تحریم شبکه‌های اجتماعی گفته: «تحریم شبکه‌های اجتماعی یک گام بزرگ است. مدتی طولانی است که همه ما در مورد تأثیر رسانه‌های اجتماعی روی نسل جوان و همچنین سلامت روان صحبت می‌کنیم. فکر می‌کنم قسمت بزرگ این ماجرا این است که این تحریم چهار روزه می‌تواند نگرشی جدید به مردم و جامعه ارائه دهد.»

کاپیتان تیم واتفورد انگلیس می‌گوید خودش و همسر و فرزندانش هر روز مورد آزار کلامی در شبکه‌های اجتماعی قرار می‎‌گیرند.

او می‌گوید: «خواندن آن جملات کاری سخت است. هیچ کاری از دست من ساخته نیست و این چیزی است که مرا بیشتر اذیت می‌کند. من به عنوان یک بازیکن پاسخگوی اشتباه خودم هستم، اما افرادی که در فضای مجازی به ما توهین می‌کنند پاسخ رفتار غلط خود را نمی‌دهند.»

آنتون فردیناند، مدافع سابق وستهام یونایتد و ساندرلند، در این باره می‌گوید: «ناراحت‌کننده است که مبارزه با تبعیض نژادی آنلاین به اینجا رسیده است. باید ممنوعیت‌هایی درباره صحبت‌ها و نوشته‌ها وجود داشته باشد. افراد قربانی نژادپرستی برای مدتی طولانی دچار مشکلات روحی می‌شوند. این رفتار به افراد آسیب می‌زند. ما باید مقابله با نژادپرستی را بسیار جدی بگیریم.»

فردیناند همچنین از دولت انگلیس درخواست کرده تا اقدامات بیشتری در این زمینه انجام دهد. او در ادامه می‌گوید: «آیا دولت فقط برای مقابله با سوپرلیگ می‌توانست اقدام کند؟ دولت هیچ کاری برای مقابله با تبعیض نژادی آنلاین انجام نداده است. دولت تلاشی یکسان در مساله نژادپرستی آنلاین و سوپرلیگ نداشته است.»

1

نگاهی به گذشته

2 سال پیش تعدادی از بازیکنان فوتبال به دلیل گسترش نژادپرستی آنلاین، کمپینی به نام «کافی» را به راه انداختند، کمپینی که باعث شد تا بازیکنان لیگ جزیره، برای 24 ساعت شبکه‌های اجتماعی را تحریم کنند. بازیکنان فوتبال و حتی ورزشکاران رشته‌های دیگر ورزشی به دلایل مختلف در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله نژادپرستانه قرار می‌گیرند. گاهی مواقع این پرخاشگری و توهین این‌قدر بزرگ و گسترده است که پای پلیس هم به ماجرا کشیده می‌شود و ورزشکاران مجبور به شکایت می‌شوند.

تحقیقات انجمن فوتبالیست‌های حرفه‌ای مشخص کرد که در نوامبر 2020، نزدیک به 56 پست نژادپرستانه در توییتر علیه بازیکنان منتشر شده است. در این تحقیق آمده در حالی که تمام این 56 پست نژادپرستانه به توییتر گزارش شده، هنوز آن 31 پست قابل مشاهده است.

جمعه گذشته باشگاه منچستریونایتد فاش کرد طی تحقیقات خودش متوجه شده حمله نژادپرستانه آنلاین به بازیکنان این تیم 350 درصد افزایش پیدا کرده است. این تحقیق نشان داد 3300 پست در فضای مجازی بازیکنان این تیم را از سپتامبر 2019 تا فوریه 2021 هدف قرار داده که 86 درصد از این پست‌ها نژادپرستانه بوده است.

واکنش برخی باشگاه‌ها به خشونت آنلاین

سه هفته پیش باشگاه‌های سوانسی، بیرمنگام و رنجرز برای مبارزه با خشونت آنلاین و نژادپرستی به مدت یک هفته شبکه‌های اجتماعی خودشان را بستند. تیری آنری، مهاجم سابق آرسنال و تیم ملی فرانسه، در ماه مارچ به دلیل نژادپرستی اکانت‌های خود در تمام شکبه‌های اجتماعی را بست.

نظرسنجی بی‌بی‌سی اسپورت در ماه آگوست از زنان نخبه ورزشی انگلیس نشان داد که یک‌سوم افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

کسب و کار اینستاگرام

چه چیزی در انتظار شبکه‌های اجتماعی است؟

شبکه‌های اجتماعی این روزها تحت فشار هستند و اگر تصمیمی برای مقابله با نژادپرستی و تبعیض‌های جنسی و نژادی نگیرند با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو می‌شوند. اهالی فوتبال انگلیس در ماه فوریه خواسته‌های خودشان را در نامه‌ای به فیسبوک و توییتر ارائه دادند. در این میان نیز دولت انگلیس شبکه‌های اجتماعی خاطی را تهدید کرده که اگر با تبعیض‌های نژادی و جنسی مقابله نکنند ممکن است با جریمه‌های کلان مواجه شوند.

شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟

فیسبوک که مالک اینستاگرام نیز هست در این‌باره گفته: «متعهد به مقابله با نژادپرستی و هر نوع خشونت است.»

اینستاگرام نیز هفته گذشته از ابزاری رونمایی کرد که به کاربران امکان می‌دهد افرادی را که پیام‌های آنها حاوی خشونت است فیلتر کنند.

توییتر نیز بیانیه مفصلی در ماه فوریه منتشر کرد و در آن نوشت: «ما متعهد به مبارزه با هر نوع تبعیض هستیم و تلاش می‌کنیم تا شرایط را برای هواداران و بازیکنان فوتبال و سایر ورزش‌ها ایمن کنیم.»

توییتر در ادامه این بیانیه مدعی شده بیش از هفت هزار توییت نژادپرستانه و خشونت‌آمیز مربوط به فوتبال در انگلیس را حذف کرده است.

هرچند توییتر و فیسبوک اعلام کرده‌اند با هر گونه نژادپرستی و خشونت آنلاین مقابله می‌کنند، اما آنگونه که از شواهد پیدا است این شبکه‌های اجتماعی عزمی جدی برای این کار ندارند. حالا باید منتظر ماند و دید تحریم چهار روزه شبکه‌های اجتماعی توسط ورزشکاران و تیم‌های ورزشی، می‌تواند این غول‌های رسانه‌ای را مجبور به مبارزه با نژادپرستی کند یا خیر.

شبکه های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها