روایت نیویورک‌تایمز از تاثیر کاهش احتمالی تنش‌ تهران-ریاض بر منطقه

نیویورک تایمز نوشت: در حالیکه نشانه های ملموسی از درک و تفاهم جدید میان عربستان و ایران هنوز پدیدار نشده و ممکن است مدت زمان زیادی برای تحقق این مسئله طول بکشد، اما اگر در نهایت و در هر صورتی محقق شود حتی نشانه های کاهش تنش میان دو طرف می تواند بر اوضاع کشورهایی همچون لبنان، سوریه، عراق و یمن دیده شود.

روایت نیویورک‌تایمز از تاثیر کاهش احتمالی تنش‌ تهران-ریاض بر منطقه
کد خبر: 482218
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۲:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به ادعای اخیر برخی رسانه ها مبنی بر انجام مذاکراتی بین ایران و عربستان نوشت که در صورت موفقیت آمیز بودن تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها میان تهران و ریاض، این موضوع می تواند به کاهش شدت یکسری تنش‌های منطقه ای منجر شود.

به گزارش ایرنا، در بخشی از گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز عنوان شده است محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اخیرا طی مصاحبه ای ابراز امیدواری کرد که ریاض روابط خوب و مثبتی با ایران ایجاد کند که به نفع همه طرفهاست.

نیویورک تایمز افزود: در حالیکه نشانه های ملموسی از درک و تفاهم جدید میان عربستان و ایران هنوز پدیدار نشده و ممکن است مدت زمان زیادی برای تحقق این مسئله طول بکشد، اما اگر در نهایت و در هر صورتی محقق شود حتی نشانه های کاهش تنش میان دو طرف می تواند بر اوضاع کشورهایی همچون لبنان، سوریه، عراق و یمن دیده شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر ولیعهد عربستان در خصوص مناسبات ایران و عربستان و منطقه گفت: با دیدگاه های سازنده و روش گفتگو محور، این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می توانند با پشت سر گذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه ای شوند.

نیویورک تایمز در بخشی دیگر از گزارش خود نوشت: در حالیکه دولت پیشین آمریکا روابط نزدیکی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان و امارات داشت و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران دنبال می کرد، با روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید رویکرد واشنگتن در قبال ریاض دستخوش تغییر شد و کاخ سفید دیپلماسی را با هدف احیای برجام در پیش گرفت.

براساس این گزارش، جو بایدن طی رقابت های انتخاباتی‌اش به شدت از وضعیت حقوق بشر عربستان انتقاد کرد و قول داد در روابط کشورش با ریاض در صورت پیروزی در انتخابات، ارزیابی مجدد انجام دهد. پس از پیروزی در انتخابات، بایدن دستور انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره نقش محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منقتد حکومت آل سعود را صادر کرد. ماه گذشته نیز کاخ سفید اعلام کرد فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان تعلیق می‌کند.

نیویورک تایمز در این رابطه نوشت: به نظر می رسد عربستان رفتار خود را برای سازگار شدن با این لحن جدید آمریکا تغییر داده است. اخیرا عربستان تغییراتی در موضع خود در قبال قطر ایجاد کرد و پادشاه عربستان از امیر قطر دعوت کرد به ریاض سفر کند که نشانه ای قوی از سازش بین ریاض و دوحه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها