کد خبر: 482325
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۶:۴۴:۳۷
| |

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس:

نظام اداری بروکراسی کشور زنجیری به پای مردم است / نگران تداوم کرونا هستیم تا دانش‌آموزان محروم ترک تحصیل نکنند

رئیس مجلس گفت: نظام اداری بروکراسی کشور مانعی برای ماست و برای همه بخش‌های کشور مشکل زا شده که زنجیری به پای مردم و مدیران است. اگر در 10 سال سند تحول بنیادین به درستی اجرا نشد و نتوانستیم گام جدیدی بر داریم ناشی از همین نظام اجرایی است.

نظام اداری بروکراسی کشور زنجیری به پای مردم است / نگران تداوم کرونا هستیم تا دانش‌آموزان محروم ترک تحصیل نکنند
کد خبر: 482325
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۶:۴۴:۳۷

اعتمادآنلاین| رئیس مجلس گفت: ما نگران تداوم کرونا هستیم تا مبادا قشر محروم دانش آموزان به واسطه دوری از آموزش ترک تحصیل نکنند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار مجازی معلمان برگزیده کشوری که با حضور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: ما نگران تداوم کرونا هستیم تا مبادا قشر محروم دانش آموزان به واسطه دوری از آموزش ترک تحصیل نکنند. در مجلس به این مسئله توجه کردیم و رقم قابل توجهی در بودجه 1400 قرار دادیم تا اینکه چه این دولت و چه دولت بعدی، با خرید تجهیزات مشکلات را جبران کنند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجه دانش آموزان عزیز با نبود زیرساخت و ارتباط یا محرومیت و فشار اقتصادی امکانات لازم آموزشی را نداشتند که از باب شرمنده ایم.

قالیباف اظهار کرد: انصافاً به گفته وزیر آموزش و پرورش شیوع کرونا شیرازه آموزش و تربیت کشور را به هم ریخت، ولی با یک سرعت غیر قابل باور به همت معلمان در بخش‌های مختلف، همگرایی بخش‌های فنی و زیرساختی و جامعه، عرصه آموزش خود را پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا معلمان کار درخشانی کردند و به دور از توقع و انتظار ظاهر شدند، خطاب به آن‌ها گفت: در روز‌های سختی و نیاز شما معلمان با تلاش تان کم توجهی‌های ما مسئولان را پوشش داده اید و این نتیجه‌ای جز عشق و محبت به کارتان نیست.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: وقتی به زندگی خودم نگاه می‌کنم نقش تربیتی معلمان به ویژه در مقاطع پایین‌تر از پدر و مادر بیشتر است چرا که والدین بُعدی از زندگی بچه‌ها را دنبال می‌کنند. اما با نگاهی که دانش آموز به معلمش در مقاطع ابتدایی دارد آینده اش را در نگاه معلم خود تجسم می‌کند.

قالیباف یادآور شد: اگر به نوجوانی و تحصیل ابتدایی بازگردیم آموزش معلم را در ذهن دانش آموزان می‌بینیم.

وی ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت شهدای دانش‌آموز و معلّم دفاع مقدس بیان کرد: دانش‌آموزان و معلّمان بزرگترین قشری بودند که شهید داده اند.

رئیس مجلس با اشاره به شرایط سخت کرونایی برای معلمان اظهار کرد: رشد علمی کشور در گرو فعالیت معلمان است که برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

قالیباف تأکید کرد: اگر اتفاق می‌خواهد در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیفتد یا مدارس نوسازی شوند در گرو حفظ شان و منزلت معلم در همه ابعاد جامعه است.

وی اظهار کرد: رهبری هم گفتند ما می‌گویم باید باید، اما مخاطب به باید‌ها ما مسئولان هستیم. بیان مشکلات به جای خود بد نیست، اما توقع از مسئولان در سطح‌های مختلف کشور، نشان دادن راه حل مشکل هاست.

رئیس مجلس افزود: اگر اساس روح حاکم بر آموزش و پرورش معلمان هستند باید در کارنامه مسئولیت مان جایگاه آن‌ها را در نظر می‌گرفتیم، زیرا تربیت مهم و اساسی است و آن‌ها رهبران تربیتی هستند.

قالیباف با بیان اینکه نظام ترجیحات را معلم با تربیتش معلوم می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه در 4 دهه گذشته آموزش و پرورش در اولویت ما نبوده و صدماتش را امروز می‌بینیم. امروز هم با همین نگاه دولت آینده هم باید به جامعه و معلم حساب پس دهد.

وی اظهار کرد: در برنامه پنج ساله برای جایگاه معلم باید اولویت قرار داد. حتی ساماندهی و ثبات اقتصادی، استقلال و پیشرفت عرصه دانش‌بنیان و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در گرو اهمیت دادن به جایگاه معلم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر آموزش و پرورش گفت من زمان حضور در شهرداری با همه مشکلات و با وجود اینکه وظیفه قانونی نداشتیم، معلمان را در اولویت قرار دادم و اگر یک مدیر مدرسه مشکلی در وزارتخانه آموزش و پرورش داشت، در شهرداری آن را در اولویت می‌گذاشتیم.

قالیباف تصریح کرد: ما همه چیز در مجلس و چه در دولت فعلی و دولت آینده باید آموزش و پرورش را به عنوان دستگاه سرمایه‌ای ببینیم و هزینه‌ای که در این صورت اقدامات ما تاثیر خواهد داشت.

وی بیان کرد: نظام اداری بروکراسی کشور مانعی برای ماست و برای همه بخش‌های کشور مشکل زا شده که زنجیری به پای مردم و مدیران است.

رئیس مجلس افزود: اگر در 10 سال سند تحول بنیادین به درستی اجرا نشد و نتوانستیم گام جدیدی بر داریم ناشی از همین نظام اجرایی است.

قالیباف تصریح کرد: عدالت آموزش اساسی و مهم است و اگر در پوشش طرح شاد اقداماتی صورت نپذیرفت، از برکات کرونا همان ایجاد ارتباط بی واسطه میان همه سطوح مدیران تا معلم‌ها بود و هرکس توانست از بهترین استاد‌ها و متون برای آموزش بهره ببرد.

وی اظهار کرد: در رتبه‌بندی معلمان اگر اشکالی باشد با کمک دولت و نمایندگان باید اصلاحات انجام شود و در اولویت ماست. همچنین رقم بالایی در بودجه 1400 برای رتبه‌بندی معلمان قرار داده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی دانشگاه فرهنگیان را ساختار فراهم کننده تربیت معلم دانست و گفت: مقام معظم رهبری نیز به این مسئله تاکید دارند. با وجود زحمات، بیش از دویست هزار نفر وارد آموزش و پرورش شده اند که باید حقوقشان و مسئله ارتقایشان دیده شود.

قالیباف بیان کرد: گل‌های سرسبد کشور در عرصه آموزش واحد از دانشگاه فرهنگیان باشند.

وی گفت: در سراوان استان سیستان و بلوچستان کسانی که با وجود محرومیت رتبه‌های خوبی در کنکور آورده بودند، به قدری خوب تربیت شدند و برایشان مهم بود که به جای رشته‌های به اصطلاح تاپ، معلم شدند. این اخلاق و فضا باید گسترده شود. دانشگاه فرهنگیان باید جذابیت داشته باشد تا همه چنین نگاهی به آن داشته باشند چرا که رکن تحول در این دانشگاه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها