کد خبر: 482340
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۸:۰۵:۰۰
| |

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش:

مهمترین ماموریت ما اجرای سند تحول بنیادین است

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین ماموریت ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است که آمده آموزش و پرورش و تحول کند و به اهدافش نزدیک کند. ما رویکردی در نظر گرفتیم که بر اساس آن، تحول در آموزش و پرورش بدون تحول در معلم میسر نخواهد بود.

مهمترین ماموریت ما اجرای سند تحول بنیادین است
کد خبر: 482340
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۲ ۱۸:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین ماموریت ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در نشست و دیدار مجازی رئیس مجلس شورای اسلامی با معلمان برگزیده کشوری گفت: مهمترین ماموریت ما در آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است که آمده آموزش و پرورش و تحول کند و به اهدافش نزدیک کند.

وی با بیان اینکه این سند اولویت آموزش و پرورش بوده است، اظهار کرد: در طی ده سال پس از ابلاغ سند تحول در آموزش و پرورش مسیر‌های متعددی پیموده شده اقدامات قابل اعتنایی صورت گرفته است. اما ما رویکردی در نظر گرفتیم که بر اساس آن، تحول در آموزش و پرورش بدون تحول در معلم میسر نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بررسی کردیم که آیا وضعیت معلمان بهتر از 10 سال پیش هست یا خیر و آیا کیفیت و رضایتمندی شان بیشتر شده است؟ اگر بیشتر باشد یعنی سند به درستی اجرایی شده وگرنه، باید بازگردیم و نگاه عمیق تری کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: اولین گام ما، ساماندهی جمعیت انبوه بیش از 100 هزار نفری بود که در قبال آن‌ها تعهد استخدامی ایجاد شده بود و انتظار استخدام داشتند. وضع آن‌ها تعیین تکلیف نشده بود و دائم نگران بودند که امسال به آن‌ها آرامش دادیم و 102 هزار استخدامی گرفتیم با بالاترین امتیاز بدون دخالت کوچک‌ترین اعتماد نظر شخصی سوابقشان را بارگذاری کردند. من حتی برای یک نفر هم نظرم را اعمال نکردم.

وی توضیح داد: آن رو‌یه به آموزش و پرورش آسیب رسانده بود و معلمانی داشتیم که با 47 سال سن تازه می‌خواست استخدام شود یا فردی دیگر با 55 سال سن در پی استخدام بود. مدرک نامرتبط یا جنس نامناسب باعث شده بود که آموزش و پرورش به بنگاه کاریابی تبدیل شود و مسیح آسان برای ورود به دستگاه اجرایی باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه با همکاری‌های رئیس مجلس در شورای انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و تصمیم راهبردی شورای انقلاب فرهنگی، ورودی وزارت آموزش و پرورش ساماندهی شد و ضمن دستور مقام معظم رهبری، ورودی به این وزارتخانه به دانشگاه فرهنگیان محدود شده است.

حاجی میرزایی وی با بیان اینکه دغدغه دیگر ما توانایی تربیت دانش‌آموزان از سوی معلمان بود، اظهار کرد: روی دانشگاه متمرکز شدیم و 21 رشته جدید تحصیلی برای دانشگاه فرهنگیان تدوین و تصویب کردیم و به وزارت علوم ارائه دادیم تا معلمان با دروس مناسب‌تر تربیت شوند. این کار اکنون انجام شده است و تعدادی ردیف هم گرفتیم که اساتید این دانشگاه افزایش یابد.

وی اضافه کرد: درباره معلمان موجود هم طرحی در حوزه ابتدایی تحت عنوان طرح کارآمد و طرحی در حوزه متوسطه تحت عنوان جامعه یادگیری مبتنی بر انتقال دانش و تجربه معلمان و افزایش صلاحیت‌ها و توانایی‌هایشان تدوین کردیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: زمان حضورم در وزارتخانه مشاهده شد که معلمان از کارکنان دیگر کمتر حقوق می‌گیرند و با کمک دولت و مجلس تحولی در حقوق معلمان صورت گرفت که البته نمی‌گویم به شرایط مطلوب رسیده است، اما به متوسط کشوری رساندیم. جدا از کادر پزشکی و بهداشتی، هیچ بخش دولتی به اندازه فرهنگیان در یک سال گذشته افزایش حقوق نداشته است.

حاجی میرزایی افزود: برای مسکن فرهنگیان با وزارت راه و شهرسازی فراخوان که هر معلم شاغل و بازنشسته‌ای که خانه ندارد، مشروط به اینکه بیشتر استفاده نکرده باشد، ثبت نام کنند. نهایتاً اسامی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دادیم که حدود 75 هزار مورد را تایید کردند و از آن تعداد حدود 4 هزار مورد هم زمین ساختمان آن مشخص شده است.

وی گفت: گام دوم تحول برنامه درسی است. آنچه آموزش داده می‌شود برنامه مبنای آموزش محوری است در حالی که سند باید باید تربیت محور باشید. برای 11 حوزه یادگیری الگوی لازم تدوین شده و در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش حوزه سوم برای تحول را سنجش و ارزشیابی عنوان کرد و توضیح داد: خوشبختانه با تغییرات ایجاد شده در مرکز سنجش آموزش و پرورش می‌توانیم در آینده سنجش‌های دقیق‌تر از پیشرفت تحصیلی و عملکرد نظام آموزشی به دست بیاوریم.

حاجی میرزایی اظهار کرد: با شروع کرونا شیرازه نظام آموزشی به یکباره پاشید و فرهنگیان جریان آموزش را ادامه دادند. ما این بساط منهدم شده را جمع کردیم و یک هفته پس از تعطیلی عمومی مدارس آموزش تلویزیونی و یک ماه بعد در برنامه شاد به راه افتاد کع حلقه‌های اتصال برقرار شد.

وی بیان کرد: ما امروز گوی سبقت را از تمام خدمات آی تی کشور ربودیم. زیرا 13 میلیون نفر کاربر یکتا در هفته روی شاد کار می‌کنند. به طور متوسط روزی یک ساعت کار می‌کنند و 650 هزار ارتباط زنده به طور متوسط برقرار می‌شود و این‌ها اگر نبود ما نمی‌دانستیم چطور نظام آموزشی را برقرار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جامعه انقلاب و کشور ما برای اهداف بلندش هیچ مسیری جز آموزش و پرورش ندارد و مسیر‌های دیگر به پایداری استواری آموزش و پرورش نیست.

حاجی میرزایی در ادامه خواهان تصویب لابحه رتبه بندی معلمان شد. وی اضافه کرد: این لایحه تصویب شد، اما دیدیم فوریت به آن قید نشده و اگر می‌خواستیم دوباره باز گردانیم مسیرش طولانی می‌شد؛ اگر راه قانونی وجود دارد تا این لایحه دو فوریتی شود الان هم دولت آماده است این اقدام صورت بگیرد.

وی افزود: جامعه، نهاد‌ها و سازمان‌ها آنگونه عمل می‌کند که آموخته است. اگر باید جور دیگری عمل کنند باید به نحوه دیگری بیاموزند. اینکه آقای حاجی‌بابایی اشاره کرد نقطه تحول از آموزش و پرورش آغاز می‌شود، نکته مهمی است و هم دولت و مجلس باید به پایگاه رفیع آموزش و پرورش بیندیشند.

حاجی میرزایی بیان کرد: فرصت آموزش و پرورش طلایی‌ترین فرصت برای پیگیری مهمترین اهداف و اولویت‌های جمهوری اسلامی وجود دارد.

معلمان در کنار وصف‌های زیادی که از آن‌ها می‌شود، امین هستند. آن‌ها امین خانواده‌ها و جامعه هستند، زیرا خانواده‌ها عزیزترین دردانه‌های خود را به دست معلمان با آرامش می‌سپارند. جامعه هم آینده خود را به دست معلمان سپرده است بنابراین معلمان امانتداران بزرگی در جامعه هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که در سامانه شاد فعال کردیم امکان ارتباط مستقیم با رؤسای آموزش و پرورش همه مناطق کل کشور بود و اعضای دولت و رؤسای سازمان‌های مربوط به قوه قضاییه را دعوت کردیم که مستقیماً با روسای مناطق صحبت کردند.

وی افزود: همچنین آقای منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس و آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان در آن نشست شرکت کردند و از دیدگاه معلمان مطلع و آگاه شدند. به علاوه معلمان نیز از گفته هایشان بهره بردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روز معلم و گرامیداشتن یاد و خاطره شهید مطهری بیان کرد: شهید مطهری حق بزرگی بر جامعه ایران دارد و بنیان‌های فکری، علمی، اعتقادی و اخلاقی جامعه ما به میزان بسیار زیادی متاثر از آموزه‌های این شهید بزرگوار است.

حاجی میرزایی در ادامه یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر را گرامیداشت و تصریح کرد که آن‌ها قله‌های علم و تربیت بودند و جامعه ما از فیض حضورشان محروم شد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما مدیون معلمان هستیم و خود معلمان هم مدیون معلمانشان اند. هرچه داریم از آنهاست و شخصیت جامعه در پرتو تلاش معلمان شکل می‌گیرد که انسان‌ها را از مرتبه "اخرجکم من بطون امهاتکم لا تعلمون شیئا" به رتبه می‌رسانند که مسجود ملائک می‌شوند. از این حیث خداوند، پیامبران، صلحا و... همه معلم هستند.

وی از منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای پیگیری امور وزارتخانه آموزش و پرورش هم قدردانی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها