چراغپور:

فوتبال ایران به درستی دست جوان‌ها افتاده است

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: اکنون فوتبال در کشورمان به دست مربیان جوان افتاده و این موضوع بسیار خوب است.

فوتبال ایران به درستی دست جوان‌ها افتاده است
کد خبر: 482400
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۳ ۰۸:۴۱:۴۲

اعتمادآنلاین| جلال چراغپور در خصوص صعود سه نماینده کشورمان به دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا اظهار داشت: برای این مسئله باید دو نگاه داشت. یکی ظرف کلان فوتبال کشورمان و دیگری هم اینکه مدیریت تیم‌ها را بررسی کنیم.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: از بین نمایندگان کشورمان فقط فولاد و استقلال بازیکنان خارجی داشتند که در جریان بازی‌ها به زمین می‌رفتند و اثرگذار بودند اما پرسپولیس و تراکتور بیشتر روی نیروی ایرانی تمرکز کردند. در آن سمت تیم‌های آسیایی در پست‌های حساس از بازیکنان با کیفیت خارجی استفاده می‌کردند. البته استفاده نکردن از بازیکنان خارجی باعث می‌شود تا شاهد این باشیم که بازیکنان جوان ایرانی شکوفا می‌شوند و روی تیم‌شان اثر زیادی می گذارد. اگر قرار است بازیکن خارجی هم جذب کنیم باید بازیکن خارجی باکیفیت باشد.

کارشناس فوتبال کشورمان افزود: دیدیم که فولاد سه بازیکن خارجی داشت که روی هم 110 سال سن داشتند. آنهم در شرایطی که به صورت خطی و در یک محور به زمین می‌رفتند. یعنی کولیبالی دفاع، پاتوسی هافبک و شیمبا مهاجم، اما همین سن و سال آنها باعث شد تا فولاد نتواند به خوبی به زمین برود و در نهایت به دور بعد صعود کند. واقعیت این است که جذب بازیکن خارجی تعریف خودش را دارد.

چراغپور ادامه داد: باید ببینیم که در چه پست‌هایی به بازیکن خارجی نیاز داریم. لیگ کشور ما با این هزینه وحشتناک برای فوتبال ملی ما کار می کند و البته برای اوقات فراغت مردم. حتی در شرایط کرونایی هم فوتبال تعطیل نمی‌شود تا مردم کمی هیجان داشته باشند، پس با این تفاسیر باید بیشترین جواب را از فوتبال بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: وجود قانون عدم جذب بازیکنان خارجی از یک جهت بسیار خوب است. اگر این قانون باعث می شود پای دلال بازی و دلال‌های خارجی از فوتبال ما بریده شود بسیار خوب است. ما دیگر نباید شاهد این باشیم که بازیکنان خارجی فرسوده، بدون تست پزشکی و با فشار دلال‌ها به فوتبال ما بیایند و فقط نیمکت‌ها را پر کنند. یکی از عوامل نتیجه گرفتن تیم‌های ایرانی در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا عدم حضور بازیکنان خارجی بی کیفیت بود و همین مسئله باعث شد تا بازیکنان ایرانی بتوانند خودشان را نشان بدهند.

کارشناس فوتبال کشورمان عنوان کرد: اگر می‌خواستیم همیشه روی بازیکنان مسنی مانند شیمبا و منشا فکر کنیم دیگر زمانی برای درخشش مغانلو، آل‌کثیر، عبدی و قایدی وجود نداشت. الان بازیکنی مانند شیمبا 10 سال است که در فوتبال ما حضور دارد اما چه پیشرفتی انجام داده؟ در حالی که می‌توانست مثل انصاری‌فرد یا طارمی در اروپا بدرخشد. وجود بازیکنان بی‌کیفیت خارجی باعث می‌شود که به تولید ملی فوتبال ما ضربه بخورد. باز هم در این مورد مثال دارم. مثلاً کی‌روش استنلی چند سال است که باعث شده تا بازیکن دیگر جای او در آن پست بازی نکنند و دیده نشود.

چراغپور در خصوص دیگر عوامل موفقیت نمایندگان ایران در این فصل از لیگ قهرمانان آسیا گفت: یکی دیگر از عوامل موفقیت، فشرده برگزار شدن بازی‌ها در این شرایط و در حالی که هر گروه در یک کشور و در یک شهر برگزار می‌شد. این مسئله باعث می‌شود تا هم کادرفنی روی تیم‌های حریف تمرکز داشته باشد، هم چند روز بازی کردن بدن‌ها را آماده نگه دارد و هم یک سبک زندگی سالم و درست را تیم‌ها داشته باشند. وقتی چنین وضعیتی کنترل شده باشد می شود نتیجه هم گرفت. ای کاش می‌شد این سیستم را در فوتبال خودمان هم پیاده کنیم تا ببینیم چه نتیجه‌ای می‌گیریم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر برای موفقیت تیم های ما تحمل بالای بدنی بازیکنان ایرانی بود. تمام تیم ها توانسته بودند از لحاظ بدنی خودشان را در شرایط ایده‌آلی نگه دارند. در حالی که گرما و تعریق زیاد و چنین مسائلی اذیت کننده بود اما بازیکنان ایرانی پای کار ایستادند و عملکرد خوبی از لحاظ بدنی داشتند. ضمن اینکه وجود بازیکنان باسن سال مناسب و کم هم خیلی تاثیر داشت.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره وجود مربیان جوان در تیم های ایرانی گفت: البته نمی شود برای مربی با 54 سال سن از کلمه جوان استفاده کرد اما همین که کل سیستم مربیگری ایران در لیگ برتر و لیگ یک جوان شده بسیار خوب است. الان می‌بینیم که فقط امیر قلعه‌نویی از همه مسن‌تر است و فوتبال دست جوان‌ها افتاده است. به نوعی فوتبال خودش مربیان مسن را بازنشسته کرد. مسئله دیگر هم وجود تغییر و تحولات در سیستم مربیگری مربیان جوان است و اینکه دانش نسبت به گذشته بیشتر شده است. ضمن اینکه در کارهای فنی هم دستیاران تعریف شده و باسوادی وجود داشتند که توانستند به سرمربیان جوان کمک کنند. هرچند در این بین هم نفراتی بودند که خودشان همیشه برای کارکردن به چندین دستیار نیاز دارند و خیلی نتوانستند سرمربی تیم خود کمک کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها