«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عراق و ادامه حضور نظامیان آمریکایی/ دالان هزارتویی که همچنان بی‌پایان است

در حالی که مردم و سیاستمداران عراقی بارها بر اصل خروج تمامی نیروهای بیگانه از خاک کشورشان تاکید کرده‌اند، یکشنبه گذشته مسئولان آمریکایی خبر دادند قصد ندارند عراق را ترک کنند.

عراق و ادامه حضور نظامیان آمریکایی/ دالان هزارتویی که همچنان بی‌پایان است
کد خبر: 482501
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- در حالی که مردم و سیاستمداران عراقی بارها بر اصل خروج تمامی نیروهای بیگانه از خاک کشورشان تاکید کرده‌اند، یکشنبه گذشته مسئولان آمریکایی خبر دادند قصد ندارند عراق را ترک کنند.

با نگاهی به روند اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و به ویژه امنیتی و نظامی در عراق درمی‌یابیم که هر گاه موعد گفت‌وگو در مورد خروج نیروهای آمریکایی از عراق فرا می‌رسد این کشور وارد گردونه‌ای از نامنی و اغتشاش می‌‌شود که هیچ تحلیلگری نمی‌تواند ارتباط این 2 مساله با یکدیگر را نادیده بگیرد.

در همین راستا تا چند روز دیگر گفت‌وگوی راهبردی آمریکا و عراق از سر گرفته می‌شود، گفت‌وگوهایی که طرف عراقی چشم به گشایشی در آن دارد و طرف آمریکایی هم از آن به مثابه‌ی اهرمی برای تقویت حضور خود در این کشور و حتی منطقه استفاده می‌کند.

گرچه گفت‌وگوهای راهبردی برای چارچوب‌بندی همکاری استراتژیک بغداد و واشینگتن در دوره بعد از سقوط صدام حسین از سوی ارتش آمریکا ترتیب داده می‌‌شود اما ظاهراً همچنان راهی طولانی در پیش روی خود می‌‌بیند.

به گفته یک کارشناس عراقی، دیدگاه جامعه عراق و جریان‌های سیاسی مردمی این کشور نسبت به چارچوب راهبردی، با دیدگاه آمریکا و برخی از طرفداران عراقی این کشور متفاوت است و در واقع 2 طرف روی 2 خط موازی با یکدیگر حرکت می‌‌کنند.

به عبارتی دیگر، با وجود گذشت 13 سال از مذاکرات مستمر، برخی از بندهای این توافقنامه برای یکی از طرف‌ها غیرقابل پذیرش است؛ پذیرش برخی از این بنود برای مردم عراق به معنای پذیرش ادامه اشغالگری بوده و قبول برخی از بنود از سوی آمریکا نیز به معنای خروج کامل از کشوری است که ادعا می‌‌شود میلیاردها دلار بابت بقای طولانی‌مدت در آن سرمایه‌گذاری شده است.

در واقع خواسته واقعی مردم عراق همکاری‌ای است که به اشغالگری در کشورشان پایان دهد، گرچه تصور نمی‌شود دست‌کم در آینده نزدیک آمریکا حاضر به پذیرش این خواسته شود.

در مقابل پذیرش حضور بلندمدت نظامی آمریکا در عراق در سایه تجربه بسیار بد اشغال موصل توسط داعش و بی‌تفاوتی آمریکا نسبت به آن از یک سو و ادامه درگیری نیروهای مبارز با نظامیان آمریکایی در این کشور از سوی دیگر نیز به معنای استمرار ابدی سریال ناامنی در عراق است.

حال این پرسش پیش می‌آید که آیا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، که چندی پیش در گفت‌وگو با چند رسانه عراقی از توانمندی خود در دور زدن مشکلات به جای حل فوری مسائل سخن به میان آورده، از همین استراتژی برای به سرانجام رساندن گفت‌وگوی استراتژیک با آمریکا استفاده خواهد کرد یا همچنان حربه آمریکا در فعال کردن کانون‌های ناامنی همزمان با آغاز گفت‌وگوها روی میز باقی خواهد ماند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها